پروین اعتصامی؛ احیا کننده سبک شعری مناظره
کد خبر: 3798390
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

پروین اعتصامی؛ احیا کننده سبک شعری مناظره

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، پروین اعتصامی را احیا کننده سبک شعری مناظره دانست که شیوه شاعران شمال و غرب ایران بود، گفت: پروین تحت تأثیر سعدی و حافظ بود و اشعارش ترکیب خراسانی و عراقی است و با اعتقاد راسخ به تأثیر پدرش در پرورش طبعش دیوانش را به او تقدیم می‌کند.

پروین اعتصامی؛احیا کننده سبک شعری مناظرهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، شب گذشته در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تالار پتروشیمی تبریز، با اشاره به اینکه در جامعه ما در گذشته ایران برای زن به علل مختلف، امکان تحصیل و پرورش توانایی‌ها کم بوده است، اظهار کرد: به همین دلیل تعداد گویندگان و علما از زنان ایران در برابر خیل عظیم مردان که در این راه گام برداشته‌اند، ناچیز بود.

وی با تأکید بر اینکه پروین اعتصامی در نوع خود در واقع منحصر به فرد بود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب، امام و رهبری در ارتباط با تشویق زنان برای حضور در صحنه‌های علمی نقش برجسته‌ای داشتند و بر پرورش استعدادهای زنان در زمینه اسلام و انقلاب تأکید کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی رمز توفیق پروین اعتصامی در ادب پارسی را علاوه بر استعداد ذاتی، معجزه تربیت پدر نامور وی دانست و گفت: علی‌رغم محرومیت زن ایرانی از امکان تحصیل و فقدان مدارس دخترانه، پدر پروین به تربیت او همت گماشت و دختر با استعداد و سرمایه معنوی خود را به مقامی در خور تحسین رسانید.

وی با اشاره به اینکه «رخشنده اعتصامی» معروف به «پروین اعتصامی» در 25 اسفند 1285 در تبریز متولد شد و از ابتدا زیر نظر پدر رشد کرد، اضافه کرد: عمر وی کوتاه بود، کمتر زنی مانند پروین اقبال بلند داشت که در دوره کوتاه زندگانی، به آوازه بلندی برسد و در 34 سالگی در اثر یک بیماری درگذشت اما می‌توانست در ادامه عمرش، آثار گرانقدری را بیافریند که میسر نشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه این شاعر آزاده پیشنهاد ورود به دربار را نپذیرفت، گفت: پروین با بلندنظری خود مدال وزارت معارف ایران را رد کرد.

وی با بیان اینکه پروین در قصایدش پیرو سبک متقدمین به‌ویژه ناصر خسرو بود که شامل مضامین اخلاقی و عرفانی است، ابراز کرد: پروین موضوعات اخلاقی و عرفانی را چنان با زبان ساده و شیوا بیان می‌کند که خواننده را با هر سطح فهمی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام آل هاشم، این شاعره پر آوازه تبریزی را احیا کننده سبک شعری مناظره دانست که شیوه شاعران شمال و غرب ایران بود و گفت: پروین تحت تأثیر سعدی و حافظ بود و اشعارش ترکیب خراسانی و عراقی است و با اعتقاد راسخ به تاثیر پدرش در پرورش طبعش دیوانش را به او تقدیم می‌کند.

وی شعر پروین اعتصامی را شیوا، ساده و دلنشین عنوان کرد و گفت: پروین اعتصامی بزرگترین شاعر زن ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات فارسی ظهور یافته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اخلاق پروین اعتصامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: پروین در دیوانی با 5 هزار بیت فقط در یک یا دو جا درباره خودش شعر سروده که نشان‌دهنده تواضع و اخلاق شایسته اوست.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با یادآوری قطعه سنگ مزار پروین اعتصامی، این شعر را قرائت کرد و افزود: در این شعر که مضامین اخلاقی و عرفانی زیادی دارد، آمده است «صاحب آن همه گفتار، امروز؛ سائل فاتحه و یاسین است»، «دوستان به که ز وی یاد کنند؛ دل بی دوست دلی غمگین است»، «خاک در دیده بسی جان فرساست؛ سنگ بر سینه بسی سنگین است»، «بیند این بستر و عبرت گیرد؛ هر که را چشم حقیقت‌بین است»، «هر که باشی و ز هر جا برسی؛ آخرین منزل هستی این است»، «آدمی هر چه توانگر باشد؛ چون بدین نقطه رسد مسکین است»، «اندر آنجا که قضا حمله کند؛ چاره تسلیم و ادب تمکین است»، «زادن و کشتن و پنهان کردن؛ دهر را رسم و ره دیرین است»، «خرم آن کس که در این محنت گاه، خاطری را سبب تسکین است».

انتهای پیام

captcha