ستاره اقبال حیات ملکه شعرا در حد و قامت او نبود
کد خبر: 3798393
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

ستاره اقبال حیات ملکه شعرا در حد و قامت او نبود

گروه فرهنگی ــ استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه روحیه ظلم‌‌ستیزی از جمله ویژگی‌‌های پروین اعتصامی است، بیان کرد: ستاره اقبال حیات درخشش پروین اعتصامی «ملکه شعرا» در خور قد و قامت او نبود.

پروین اعتصامی؛ شاعری نجیب و مبلغ حرمت انسانی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدرضاپورمحمدی، استاندار آذربایجان‌‌شرقی شب گذشته، 25 اسفند در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی در تالار پتروشیمی تبریز، با بیان اینکه باید از نگاه سیاسی به پروین اعتصامی نگریست، گفت: روحیه ظلم‌‌ستیزی از جمله ویژگی‌‌های این بانو است به طوری که دربار از او برای آموزگاری دعوت می‌کند ولی پروین جواب رد می‌دهد.

وی افزود: درست است که پروین شاعر معاصر ماست اما خصوصیات اخلاقی این شاعر در جامعه ما اندک معرفی شده است.

وی با اشاره به برخی روحیات اخلاقی پروین اعتصامی گفت: علاقه به علم، دانش و عشق به پدر از جمله این خصوصیات او بود؛ چرا که او شاعر اخلاق بود و عفیف شعر سرود.

پورمحمدی ادامه داد: آنچه که شعر پروین را ممتاز کرده مضامین آن است چراکه دیوان او حاکی از پند و اندرز و نکوهش کبر و غرور و نفرت از تبعیض و حمایت از مظلومان است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه پروین اعتصامی به درستی شاعری با ایمان، نجیب، مبلغ حرمت و عزت انسانی است، افزود: او شهرت و جایگاهی والا در عالم شعرا دارد و شعرش در همه دوره‌ های تحصیلی در مدارس به‌صورت ضرب‌ المثل در ادبیات آورده شده است.

وی با بیان اینکه آگاهی و دانش در جامعه ما نسبت به پروین و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی وی به شدت محدود است، گفت: بخشی از آن به خصوصیات اخلاقی و خلوت‌گزینی از حضور در محفل ادبی و بخشی نیز در اثر غفلت از پرداختن به این شاعر پرآوازه برمی‌گردد.

پورمحمدی بیان کرد: ستاره اقبال حیات درخشش پروین اعتصامی در خور قد و قامت آن نبود اما در ۴۰ سال اخیر تا حدودی توانست در بلندی آوازه وی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: با مطالعه دیوان اشعار وی می‌توان به روحیات اخلاقی، رفتاری و دلبستگی وی به‌ویژه به پدرش به‌عنوان معلم، سرمشق و الگویش پی برد.

استاندار آذربایجان‌شرقی از پژوهشگران، صاحب‌نظران و اندیشمندان خواست ظلم‌ستیزی و نگاه سیاسی پروین اعتصامی به مباحث مسائل زمان خود را بررسی و مطالعه کنند.

انتهای پیام

captcha