4 هزار مسجد میزبان معتکفین/ شروع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بهار معنویت
کد خبر: 3798505
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
‌‌مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی:

4 هزار مسجد میزبان معتکفین/ شروع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بهار معنویت

گروه جامعه ــ ‌مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به پیش‌بینی فعالیت ۴ هزار مسجد در سراسر کشور برای برگزاری اعتکاف، اظهار کرد: پیش‌بینی حضور حداقل ۴۰۰ هزار نفر معتکف را داریم که این آمار جدا از مساجد بزرگی همچون گوهرشاد است.

‌به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف صبح امروز یک‌شنبه ۲۶ اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مدیران کل این سازمان در حوزه‌های فرهنگی و دینی در ساختمان معاونت فرهنگی این سازمان برگزار شد.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی در این نشست با بیان اینکه اعتکاف از ابتکارات دین مبین اسلام است که فرصت خودسازی و برگشت به درون، بازنگری در اخلاق و تفکرات انسان را در مدت سه روز فراهم می‌کند، اظهار کرد: این سه روز یک فرصت طلایی را برای همگان فراهم می‌کند تا به خود بازگردند. به برکت انقلاب اسلامی موضوع اعتکاف در کشور با یک فضای جدید همراه شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به یکی از رویش‌های انقلاب تبدیل شده است و شاهدیم که محافل دانشجویی، دانش‌آموزی، فرهیختگان و اقشار مؤثر در جامعه از موضوع اعتکاف بهره‌مند می‌شوند.
 
مردمی کردن اعتکاف و مباحث تبلیغی
وی با بیان اینکه هر ساله خیزش اعتکاف بیشتر می‌شود، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی همچون سال‌های گذشته برنامه‌ریزی مفصلی را برای این ایام دارد و بر همین اساس در ۳۱ استان کشور بحث ثبت‌نام معتکفین همچنان ادامه دارد. نکته ویژه امسال که نسبت به سال‌های گذشته تاکید بیشتری به آن شده است مردمی کردن این موضوع و مباحث تبلیغی است؛ لذا سعی می‌کنیم کار بیشتری را بر روی مدل مردمی شدن اعتکاف انجام دهیم.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: سازمان تبلیغات در واقع وظیفه هماهنگی بین نهاد‌های مختلف در این موضوع را بر عهده دارد و آن را مدیریت می‌کند و با توجه به موضوع مردمی بودن، در تمامی استان‌ها نهاد‌های مردمی شکل گرفته است. البته برنامه‌های اعتکاف ما در پنج استان: تهران، قم، قزوین، اصفهان و همدان به صورت ویژه برگزار می‌شود. مردمی شدن شاید حاشیه‌هایی را داشته باشد، اما باعث ایجاد خلاقیت و مشارکت بیشتر مردم در این موضوعات خواهد شد و موارد مادی و مالی در موضوعات دینی و اعتقادی کنار می‌رود. اعتکاف از ابتدا مردمی بوده و باید تلاش کنیم رویش‌هایی مانند آن را گسترش دهیم.
 
حضور ۳۷۰ گروه تبلیغی در مراسم اعتکاف
‌حجت‌الاسلام باباخانی با اشاره به حضور ۳۷۰ گروه تبلیغی در مراسم اعتکاف، گفت: یکی از مسائل امسال مباحث احکام و بالا بردن معارف اسلامی در این مراسم است و بر همین مبنا این گروه‌های تبلیغی جدا از گروه‌های مردمی و مبلغان به این مراسم اعزام می‌شوند. همچنین اعزام مداح و قاری قرآن به این مراسم از دیگر برنامه‌های سازمان تبلیغات در این ایام است.

وی در ادامه به اعتکاف دانش‌آموزی و تقویت آن اشاره کرد و گفت: ما نباید به راحتی از موضوع اعتکاف و ظرفیت‌های آن بگذریم؛ لذا تلاش می‌کنیم با برنامه‌های مطالعاتی و علمی دقیق از این ظرفیت به درستی بهره‌مند شویم. البته این حضور ما باید به‌گونه‌ای باشد که خدشه‌ای در مردمی بودن اعتکاف وارد نشود. ستاد اعتکاف قبل از مراسم امسال فعالیت خودش را آغاز کرده است و در طول سال هم فعال خواهد بود تا برنامه‌ریزی دقیقی را برای اعتکاف سال بعد داشته باشیم.
 
جشنواره مردمی اعتکاف
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آمادگی این سازمان برای دریافت و پذیرش ایده‌ها و خلاقیت‌های ویژه برای مراسم اعتکاف گفت: با همکاری ستاد‌های مردمی جشنواره مردمی اعتکاف را در این ایام برگزار خواهیم کرد که در این جشنواره علاوه بر دریافت ایده‌ها و نظرات افراد آثار فرهنگی، هنری و ادبی افراد را هم دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه اعتکاف امسال با اعلام بیانیه گام دوم انقلاب بوده است، تصرح کرد: در این بیانیه توجه به اخلاق و معنویت ازجمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و این همزمانی ما را بر آن موظف می‌کند که این مباحث را باتوجه به فرصت اعتکاف تبیین کنیم. فرصت اعتکاف می‌تواند شروع کننده تحقق گام دوم انقلاب باشد. در این فرصت می‌توانیم به بیش از ۴ هزار مسجدی که معتکفین در آن حضور دارند مبانی گام دوم انقلاب و مباحث اخلاق و معنویت را تاکید کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی با اشاره به پیش‌بینی فعالیت ۴ هزار مسجد در سراسر کشور برای برگزاری اعتکاف، اظهار کرد: در این چهار هزار مسجد پیش‌بینی حضور حداقل ۴۰۰ هزار نفر معتکف را داریم که این آمار جدا از مساجد بزرگی همچون گوهرشاد است. البته تقارن بهار طبیعت و بهار معنویت با یکدیگر این فرصت را دوچندان خواهد کرد و امیدواریم شاهد حضور بیش از این تعداد باشیم.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی بر نحوه نظارت بر مراسم معنوی اعتکاف و فعالیت مبلیغن در این ایام و مدیریت مباحث مالی و حمایت از افراد بی‌بضاعت برای حضور پروشور در این مراسم، گفت: بحث نظارت و هزینه‌ها از جمله مواردی است که ما به صورت جدی دنبال می‌کنیم. البته برای تامین منابع جلساتی را با خیرینی که تمایل به همکاری در این حوزه دارند، داشته‌ایم. همچنین از تمامی استان‌ها درخواست کرده‌ام که سعی کنند مشارکت خیرین را برای برگزاری باشکوه‌تر این مراسم داشته باشند تا ضمن کاهش هزینه برنامه‌های موثرتری را شاهد باشیم. البته از همه خیرینی که تمایل دارند که در این برپایی این مراسم مشارکت داشته باشند دعوت می‌کنیم تا این فرصت طلایی را در حوزه کار خیر از دست ندهند.
 
اعتکاف ویژه خبرنگاران، هنرمندان، مسئولان و فرهیختگان
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: البته ما هم در سازمان تبلیغات اسلامی تلاش می‌کنیم که موضوع اعزام مبلغ و هزینه‌های آن و بسته‌های فرهنگی را بر عهده بگیریم تا از این هزینه‌ها کاسته شود. همچنین تلاش می‌کنیم اعتکاف ویژه خبرنگاران، هنرمندان، مسئولان و فرهختگان را داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha