معتکفان؛ سفیران رفتار اسلامی در جامعه
کد خبر: 3798547
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

معتکفان؛ سفیران رفتار اسلامی در جامعه

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی گفت: انتظار می‌رود معتکفان با کوله‌باری از معنویت به خانه‌ و جامعه بازگردند و سفیران رفتار اسلامی در جامعه باشند.

حجت‌الاسلام علیرضا ابراهیم‌زاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اعلام این خبر اظهار کرد: آیین معنوی اعتکاف یکی از سنت‌های حسنه بوده که حضور در آن فرصتی برای خلوت با خدا و راز و نیاز الهی است‌ و این سنت بعد از انقلاب اسلامی در ایران احیا شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی گفت: اعتکاف از روز سیزدهم ماه رجب آغاز و به مدت سه روز تا پانزدهم رجب ادامه دارد که این روزها با عنوان ایام‌البیض نام‌گذاری شده‌اند.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه ثبت‌نام آیین معنوی اعتکاف تا ۲۸ اسفندماه ادامه دارد، افزود: آقایان با مراجعه به مسجد جامع و خانم‌ها با مراجعه به مسجد گلشن می‌توانند ثبت‌نام کنند علاوه بر آن ثبت‌نام و راهنمایی درخصوص این آیین معنوی در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور در مسجد و روزه‌داری محور آیین معنوی اعتکاف است، افزود: علاوه بر این به کیفیت‌بخشی حضور معتکفین توجه شده و اجرای برنامه‌های محتوایی از جمله مسابقه ‌نماز، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، اقامه نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و مغرب و بیان احکام به‌ویژه در زمینه نماز و اعتکاف، برگزاری محافل انس با قرآن همچنین اعمال ام‌داوود که از اعمال مهم روز پایانی اعتکاف است در دستور کار قرار دارد.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه آغاز مراسم معنوی اعتکاف همزمان با ولادت مولای متقیان علی(ع) و گرامیداشت روز پدر است، تصریح کرد: ویژه‌برنامه‌ای نیز برای بزرگداشت این میلاد باسعادت در نظر گرفته شده همچنین مراسمی نیز برای گرامیداشت رحلت جانسوز زینب کبری(س) که مصادف با روز پایانی اعتکاف می‌باشد برنامه‌ریزی شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه استفاده از محضر قاریان و مادحین اهل بیت(ع) یکی از برنامه‌هایی است که همه ساله در آیین اعتکاف مورد توجه قرار دارد، گفت: سال گذشته ۱۰ نفر از قاریان این شهرستان برای اجرای برنامه‌های قرآنی در جمع معتکفین حاضر شدند همچنین با حضور روحانیون و اساتید دینی نیز ۱۲ جلسه با محوریت نماز و اهمیت این فریضه دینی برای معتکفین برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه امسال همزمانی اعتکاف با آغاز سال نو، بهانه‌ای برای آغاز نوروز معنوی است، افزود: انتظار می‌رود معتکفان بعد از سه روز خلوت معنوی با خدای متعال همچنین استفاده از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که در نظر گرفته شده، با کوله‌باری از معنویت به خانه‌ و جامعه بازگردند و سفیران رفتار اسلامی در جامعه باشند.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵۱ نفر از خواهران و برادران در شهرستان انزلی معتکف شدند، تصریح کرد: پارسال و با توجه به استقبال اهالی روستاهای کپورچال و طالب‌آباد مراسم اعتکاف در مساجد جامع این دو روستا برگزار شد و امسال نیز در صورت استقبال اهالی روستاهای شهرستان بندرانزلی آمادگی برگزاری این آیین معنوی را در سطح روستاها داریم.

انتهای پیام

captcha