ثبت 300 وقف جدید در سال 97/ بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار اوقاف است
کد خبر: 3798657
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳

ثبت 300 وقف جدید در سال 97/ بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار اوقاف است

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت 300 وقف جدید با نیات متفاوت در سال 97 خبر داد.

ثبت 300 وقف جدید در سال 97/بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار اوقاف استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام جمال ایزدی امروز در نشست خبری آرامش بهاری که در محل اداره کل اوقاف خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب حاوی نکات ارزشمندی نسبت به کارنامه انقلاب، رسالت و وظایفی است که به آینده انقلاب داریم و شرط اصلی تحقق این بیانه مردم بیان شده است.

وی افزود: در بین 7 توصیه رهبری در این بیانیه 3 توصیه را در مجموعه اوقاف در دستور کار قرار داده ایم؛ هرچند که نسبت به همه توصیه ها وظیفه داریم اما 3 توصیه بیشتر در مجموعه اوقاف می تواند عملی شود که شامل موضوعات اقتصادی که بخشی از کار اوقاف به این مقوله مرتبط است، اخلاق و معنویت که در بقاع متبرکه می شود، این بحث تحقق یابد و یک موضوع آن سبک زندگی است که ما 2 سالی است برگزاری دوره سبک زندگی اسلامی را آغاز کرده ایم و در حال حاضر با حضور بیش از 50 مربی در بقاع متبرکه که این دوره ها را برگزار می کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب هم در طول سال و هم در طول اجرای طرح آرامش بهاری در دستور کار اوقاف قرار گرفته است. دومین موردی که در بقاع متبرکه قرار است اتفاق بیفتد این است که ما قبلا در بقاع متبرکه مراکزی داشتیم به نام مراکز فرهنگی و قرآنی که ماموریت هایی هم برای آن تعریف کرده ایم اما امسال عنوان این مراکز به نام افق تغییر یافته و فعالیت هایش توسعه پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: هر بقعه ای یک مرکزی به نام اختصاری افق (اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) شامل فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است؛ یعنی موضوع اجتماعی به مراکز قبلی اضافه شده و با رویکرد ارائه خدمات اجتماعی به زائران و مجاوران در این ایام و در طول سال در سال 98 فعال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در 127 بقعه ظرفیت ها و امکانات متفاوت است؛ لذا در 4 شامل سطح ویژه که دارای کلیه امکانات برای ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی است، سطح یک، سطح 2 و سطح 3 درجه بندی شده است و به همین میزان تکالیفی دارند و خدماتی به زائران ارائه خواهند داد.

ایزدی ادامه داد: مأموریت ما در نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی این است که روش زندگی را از دیدگاه ائمه اطهار(ع) بیان کنیم و اجرای دوره های سبک زندگی اسلامی در بقاع متبرکه با حضور مربیان مجرب بر این اساس نیازهای روحی، جسمی، فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی تدارک دیده شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: در بحث اقتصادی نیز اداره اوقاف فعالیت های خوبی داشته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه های مختلف ایجاد اشتغال کرده است که می توان ازآن به فعالیت های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، فرآوردهای لبنی و... اشاره کرد که در تلاشیم به وضعیت مطلوبی در این خصوص برسیم.

وی در خصوص تعداد موقوفات سال 97 گفت: در بحث وقف جدید استان خراسان رضوی استان ممتازی است و در خصوص موقوفات جدید باید بگویم که اولین دفتر مشاوره وقف در خراسان رضوی بود و به برکت خدمات مشاوره ای این مرکز در راستای جهت دهی به نیات واقفان اقدامات خوبی صورت گرفت.

ایزدی ادامه داد: از ابتدای انقلاب حدود 4000 وقف در استان به ثبت رسیده که از این تعداد حدود 2200 وقف در دهه چهارم انقلاب اتفاق افتاده و 1800 مورد در 30 سال اول انقلاب بوده است. در دهه اخیر با توجه به شرایط اقتصادی مردم که امسال نیز یکی از سخت ترین سال ها محسوب می شد، 300 وقف جدید به ثبت رسیده است. میانگین وقف های جدید در سال های اخیر حدود 280 مورد بوده است.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی نسبت به سایر استان ها آمار بالایی در ثبت وقف جدید داشته و به لحاظ موضوعات و عرصه های مختلف نیز نیات مختلف در بین وقف های جدید به چشم می خورد و حتی در دهه چهارم انقلاب نیز وقفی با موضوع ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در زمینه های آموزشی و پژوهشی به ثبت رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بیشترین وقف ها معمولا در ایامی مانند دهه وقف که ترویج این سنت حسنه بیشتر است ثبت می شود و از 300 وقف جدید تعداد قابل توجهی در این دهه به ثبت رسیده است؛ ضمن اینکه در طول طرح آرامش بهاری نیز علاوه بر ترویج و فرهنگ سازی در این خصوص معمولا 10 الی 15 وقف به ثبت می رسد.

انتهای پیام

captcha