رشته‌هایی که می‌توان به مسابقات بین‌المللی قرآن افزود/ برون‌سپاری کارشناسانه امور قرآنی اوقاف
کد خبر: 3798700
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
هادی قبادی:

رشته‌هایی که می‌توان به مسابقات بین‌المللی قرآن افزود/ برون‌سپاری کارشناسانه امور قرآنی اوقاف

گروه مسابقات ــ برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار قبل گفت: در رشته‌های هنری می‌توان رشته کتابت قرآن را به مسابقات اضافه کرد. همچنین مسابقات مفاهیم می‌تواند خیلی گسترده‌تر برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، از مدیران اسبق سازمان اوقاف و امور خیریه و برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار قبل، در گفت‌وگو با ایکنا با ارائه راهبردها و راهکارهای علمی و عملی جذب جوانان برای شرکت در مسابقات قرآن گفت: هر اقدام فرهنگی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را دارد. درباره مسابقات قرآن طبیعی است که کارهای پژوهشی و هنرهای قرآنی، مخاطبان و جذابیت‌های خاص خود را دارد. در مسابقات قرآن هم هنرنمایی قاریان و حفاظ و هم سایر رشته‌های دیگر شامل رشته تفسیر و مفاهیم را مشاهده می‌کنیم. البته طبیعی است که چون محتوا محتوای قرآنی است، به پیش‌مقدمه قبلی نیاز دارد و کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند مراجعه می‌کنند. در یک برآیند کلی می‌توان گفت که مسابقات بین‌المللی قرآن به خاطر بعد هنری، نمایشی و آموزشی توانسته بخشی را به خود جذب کند. اگرچه از نظر کمی عده محدودی از جامعه هستند.

مشاور رئیس سازمان و رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: این مقایسه که بین استقبال از مسابقات در دهه‌های 60 و 70 با دهه 90 می‌شود، اگر خاص قرآن باشد، مقایسه درستی نیست. در همه زمینه‌ها همین گونه است. هر انقلابی که می‌شود در دهه اول یک نشاط و بالندگی دارد. به مرور زمان که ایده‌آل‌های افراد محقق نمی‌شود و اشکالاتی در کارهای اجرایی پیش می‌آید، گرایش‌ها مقداری ضعیف می‌شود و این یک موضوع جامعه‌شناسی و روانشناسی است که نیاز به تحلیل دارد. لذا اختصاص به جوامع قرآنی ندارد.

قبادی بیان کرد: در زمینه‌های دیگر هم همین گونه است و مشاهده می‌شود که اقبال عمومی به بسیاری از برنامه‌ها در مقایسه با سال 60 کمتر شده است. لذا باید در نظر گرفت که اگر این 36 دوره مسابقات را نداشتیم چه اتفاقی می‌افتاد.

وی افزود: گاهی قاریان مهمان مصری و ایرانی که متسابق نیستند و فقط در شروع یا پایان برنامه به قرائت می‌پردازند، یقیناً جذابیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که برخی در مسابقات حضور می‌یابند تا فقط این قرائت‌ها را گوش دهند. بنابراین 36 دوره مسابقات بلاشک نقش بسزایی در جذب بسیاری از اقشار به سمت قرآن داشته است، ولو اینکه اشکالاتی ممکن است وجود داشته باشد.

مشاور اسبق رياست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به افزودن رشته‌های دیگر به مسابقات قرآن گفت: برای مثال در رشته‌های هنری می‌توان رشته کتابت قرآن را به مسابقات اضافه کرد. همچنین مسابقات مفاهیم قرآن می‌تواند خیلی گسترده‌تر برگزار شود و در قالب بسته یک متن تفسیری نباشد و حتی می‌تواند به سطوح مختلف سنی تعمیم داده شود و نقاشی‌ها و داستان‌های قرآنی را دربرگیرد.

وی درباره واگذاری مسابقات به بخش مردمی بیان کرد: اصل 44 فقط شامل مسائل اقتصادی نمی‌شود و سازمان اوقاف باید برون‌سپاری کند، یعنی در 10 درصد مسابقات در سطح شهرستان و استان و بین‌المللی به طور مستقیم دخالت و نظارت کند و در بخش بین‌المللی اجرا را تا حد امکان به مؤسسات قرآنی، که توانمندی خود را ثابت کرده‌اند، بسپارند. گاهی اوقات یک مؤسسه قرآنی این ظرفیت را دارد که در حد کلاس مسابقات سراسری اوقاف مسابقه برگزار کند. لذا این توان در سمن‌های قرآنی وجود دارد.

قبادی با بیان اینکه همکاری‌ها در سطح ادارات به صورت وظیفه اداری است، گفت: واگذاری مسابقات در سطح غیر ادارات و مؤسسات قرآنی غیر دولتی نیاز به بررسی کارشناسانه دارد که آیا این توان وجود دارد، چون سازمان اوقاف اعتبار کشور در حد بین‌المللی محسوب می‌شود، البته گوشه‌هایی از برگزاری مسابقات را واگذار کرده‌اند، اما به صورت جدی سازمان اوقاف مسابقات را برگزار می‌کند و باید به صورت جدی این قضیه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از مشکلات در مدیریت و تصمیم‌گیری برنامه‌های قرآنی کشور، تشتت سازمان‌های قرآنی است که باید در سازمان اوقاف متمرکز بشوند، چون قدیمی‌ترین سیستم اداری در کشور است که به دلیل ضعف مدیریت‌هایی که داشته باعث شده سازمان‌های دیگر به وجود آیند. البته بخشی از آن نیز به این دلیل است که موقوفات در دهه‌های اول انقلاب اسلامی تنوع کافی و کارآیی چندانی نداشتند که بتوان از این موقعیت‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha