هفت‌سینی به وسعت همه آرزوها
کد خبر: 3798735
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

هفت‌سینی به وسعت همه آرزوها

گروه اجتماعی ــ کودکان کار بزرگ‌مردان کوچکی هستند که به‌دلیل مشکلات ‌سختی‌هایی ‌دیده و چشیده‌اند، پس اگر توان مالی داریم حتماً این کودکان را به یاد داشته باشیم و در این روزهای بهاری لبخند را به آن‌ها هدیه دهیم.

هفت‌سینی به وسعت همه آرزوها/کودکانی که حتی آمدن عید خوشحال‌شان نمی‎کندبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازتاب بروجرد، آخرین روزهای اسفندماه به سرعت در حال سپری شدن است، در این واپسین روزهای سال، زمستان هم در جای‌جای شهرها خودنمایی می‌کند و بار دیگر تور سفید برفی را روی زمین پهن کرده تا آخرین بارش‌های برف سال را شاهد باشیم.
در این روزهای پایانی سال هیاهوی رسیدن سالی جدید همه‌جا را فراگرفته، از خانه‌تکانی گرفته تا خرید لباس نو، مواد غذایی و مهیا کردن سفره هفت‌سین، همه خود را برای رسیدن بهاری نو آماده می‌کنند تا در کنار خانواده سالی دیگر را آغاز کنند.
اما ‌میان این همه هیاهو، عید نوروز برای کودکان حال و هوای خاصی ندارد، کودکان کار همیشه پشت چراغ قرمز زندگی مشغول به کار بوده تا لقمه نانی را برای خانواده تهیه کنند.
این روزها ‌میان دست‌فروشانی که در شهر مشغول به کار هستند، کودکان زیادی ناخواسته به دنیای بزرگ‌ترها پا گذاشته‌اند تا پا به پای دیگران برای گذران زندگی بساطی را پهن کرده و آن‌ها را بفروشند تا بتوانند خرجی خانه را تأمین کنند.
بسیاری از کودکان در این روزهای نزدیک سال نو بسیار خوشحال هستند، لباس نو می‌خرند، کفش جدید به پا می‌کنند و بعد از خرید از بازار، تنگ قرمز ماهی را برای سفره هفت‌سین خریداری می‌کنند تا سفره‌ای را به وسعت آروزهای کودکی‌شان پهن کنند اما در همین نزدیکی ما کودکانی هستند که آن‌قدر مشکلات‌شان زیاد است که سفره هفت سین را فراموش کرده‌اند.

رسیدن عید هم خوشحالم نمی‌کند
محمد یکی‌ از کودکان کار است که در سه‌راه جعفری بروجرد هر روز بساطی را پهن می‌کند، به سراغش می‌روم و از او می‌پرسم از رسیدن عید خوشحال هستی؟ با لبخند تلخی می‌گوید آن‌قدر مشکلات دارم که رسیدن عید هم من را خوشحال نمی‌کند.
او می‌گوید: تلاش دارم تا کمک خرج مادرم باشم و اگر لبخند را به لبان مادر و خواهرم ببینم بیشتر از هر چیز خوشحال می‌شوم، از او می‌پرسم از فروش این اجناس راضی هست؟ می‌گوید خدا را شکر اما این روزها صبح و عصر در خیابان هستم تا با فروش بیشتر بتوانم بخشی از مایحتاج خانواده را تأمین کنم.
قامت‌شان برای این همه سختی و کشیدن بار زندگی بسیار کوچک است اما با کمی مهربانی می‌توان کمک کرد تا نوروز هم برای این کودکان کار زیبا شود.

نگهداری 110 کودک در مرکز نگهداری کودکان کار بروجرد
کرم‌رضا پیردایه، رئیس بهزیستی بروجرد در این رابطه گفت: امسال مرکز نگهداری کودکان کار در بروجرد راه‌اندازی شد و هم اکنون 110 کودک کار در این مرکز نگهداری می‌شوند.
وی اضافه کرد: برخی از این کودکان بدسرپرست و برخی هم به‌دلیل مشکلات مالی به کار روی آورده‌اند که در این مرکز نگهداری می‌شوند و برای 60 نفر از این کودکان مستمری در نظر گرفته شده و برای 50 نفر دیگر هم موردی حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.
به گفته وی برخی از این کودکان به‌دلیل شرایط کار از تحصیل بازمانده‌اند که شرایط لازم برای ادامه تحصیل این افراد فراهم شده و هم‌اکنون مشغول ادامه تحصیل هستند.
پیردایه اظهار کرد: خدمات آموزشی، تحصیلی و مالی به این کودکان کار در این مرکز ارائه می‌شود و همه این کودکان بومی شهرستان هستند که شناسایی شده و در این مرکز نگهداری می‌شوند.
اما یادمان نرود کودکان کار بزرگ‌مردان کوچکی هستند که به‌دلیل مشکلات از روزگار و دنیا سختی‌ها را دیده و چشیده‌اند، پس اگر توان مالی داریم حتماً این کودکان را به یاد داشته باشیم و در این روزهای بهاری لبخند را به آن‌ها هدیه دهیم.

انتهای پیام

captcha