دولت حمایت‌ از تولید داخلی را در حد شعار نگه ندارد
کد خبر: 3798864
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
چقدر از کالای ایرانی حمایت کردیم/۴

دولت حمایت‌ از تولید داخلی را در حد شعار نگه ندارد

گروه سیاست و اقتصاد - یک کارشناس اقتصادی گفت: عملاً دولت حمایت‌های خود از بخش‌های تولید و کارآفرینی را در حد شعار نگه داشته و اعداد و ارقامی که مدعی شده در این حوزه به بخش تولید و ارتقای سطح بهره‌وری کمک کرده، تنها روی کاغذ باقی مانده و ما نیز تا زمانی که نتوانیم شعارهای پولی، مالی و حمایتی را در حوزه کارآفرینی محقق کنیم، اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد.

دولت برای تحقق شعار تولید کالای داخلی قدم‌های اساسی برنداشته استمحسن خندان‌دل، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص میزان تحقق شعار سال 97 در کشور اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در یک اقتصاد دولتی چندان نقش مردم را در تحقق شعارهای حکومتی جدی ببینیم؛ به واسطه اینکه اساساً نقش بخش خصوصی در یک اقتصاد حاکمیتی و دولتی نقش بسیار پررنگی نداردغ بنابراین ما نمی‌توانیم به نقش مردم و دولت به صورت یکسان نگاه کنیم.
 
وی با بیان اینکه دولت در حوزه شعار تولیدمحورانه و مبتنی بر کالای داخلی و حمایت از اقتصاد داخلی قدم‌های اساسی بر نداشت، بیان کرد: شعار همانطور که از نامش پیداست، شعار است. ما هیچگاه در پایه‌های عملیاتی رسیدن به تحقق استفاده از کالای ایرانی و تولید آن، اشتغالزایی و افزایش حوزه بهره‌وری قدم‌های اساسی بر نداشتیم و زمینه‌سازی نکردیم و تنها در حد یک شعار به این قضیه پرداختیم. بنابراین نمی‌توانیم انتظار زیادی داشته باشیم که اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد.
 
خندان‌دل افزود: عملاً دولت حمایت‌های خود از بخش‌های تولید و کارآفرینی را در حد شعار نگه داشته و اعداد و ارقامی که مدعی شده در این حوزه به بخش تولید و ارتقای سطح بهره‌وری کمک کرده، تنها روی کاغذ باقی مانده و ما نیز تا زمانی که نتوانیم شعارهای پولی، مالی و حمایتی را در حوزه کارآفرینی محقق کنیم، اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مردم زمانی به استفاده از کالای داخلی روی می‎آورند که در مقام مقایسه قیمتی و کیفیتی برای آن‌ها مقرون به صرفه باشد، تصریح کرد: سیستم اقتصادی کشور ما مبتنی بر تورم بوده و از قِبَل یک اقتصاد دستوری بیرون می‌آید که روش شکست‌خورده‌ای در دنیاست اما متاسفانه ما مجدداً در حال تجربه آن هستیم. هیچگاه در یک اقتصاد دستوری، بهای تمام‌شده، بهای پایداری نیست؛ به همین دلیل مردم به شدت در تصمیم‌گیری خود متزلزل هستند.
 
وی ادامه داد: کیفیت نیز به این دلیل که با بهای تمام‌شده ارتباط پیدا می‌کند و آن هم با تزلزل در ارزش پول ملی کشور ارتباط دارد، به همین دلیل کیفیت نیز هیچگاه نمی‌تواند کیفیت مناسبی باشد که مشاهده می‌کنیم در تولید کالاهای داخلی کیفیت‌های متناقضی وجود دارد. امروز کیفیتی را می‌بینیم که فردا از کمیت و کیفیت آن کاسته می‌شود، به این دلیل که ارزش پول ملی ما در اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفته است. به این دو دلیل نه دولت و حاکمیت و نه مردم در حمایت از شعار سال موفق نبودند و ابزارهای مناسبی را نیز برای موفقیت در اختیار نداشتند که بخواهند این کار را انجام دهند.
 
خندان‌دل گفت: اراده ملی وجود ندارد که این اتفاق رخ دهد. همه چیز در حد شعارها بوده و سیستم عوام‌فریبانه‌ای داریم که تنها می‌خواهیم بیان کنیم که به یاد تولیدکننده و کارآفرین هستیم. همه چیز روی کاغذ است و ما اثرات آن را نمی‌بینیم.
 
انتهای پیام
captcha