سیاست خارجی به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همسایگان باشد
کد خبر: 3798866
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
حسن هانی‌زاده:

سیاست خارجی به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های همسایگان باشد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای سال 98 را سالی پرچالش برای سیاست خارجی خواند و گفت: مسئولان باید با اتخاذ یک راهبرد و تاکتیک مناسب به ویژه برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه روابط با همسایگان و تعاملات اقتصادی با این کشورها در شرایط تحریم بتوانند فضای ضد ایرانی را بر هم بزنند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره چالش‌های حوزه سیاست خارجی کشور در سال جدید گفت: چالش‌های زیادی در سال 98 برابر سیاست خارجی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور وجود دارد. نخستین چالش چگونگی ادامه برجام است. مسئله بعدی تعیین تکلیف پیوستن یا نپیوستن به کنوانسیون‌های‌ FATF و پالرمو است. موضوع سوم نحوه تعامل با اروپا برای مشخص کردن چگونگی تعاملات بانکی و مالی براساس تعهدات برجامی آنها در وضعیت تحریم است.

ادامه سیاست غیرشفاف اروپا

وی با اشاره به سیاست غیرشفاف و دوگانه‌ اروپایی‌ها مقابل ایران گفت: همچنان مشخص نیست که اتحادیه اروپا تمایل به همکاری و تبادلات اقتصادی، مالی و بانکی با ایران دارد یا خیر. به اعتقاد من اروپایی‌ها در نهایت، تعهدات خودشان را به ایران عملیاتی نمی‌کنند و آن را مشروط به امضای پروتکل FATF خواهند کرد، زیرا اروپایی‌ها نمی‌توانند در مقابل فشارهای امریکا در عرصه عملی دوام بیاورند و رفتار مستقلی از خود نشان دهند و بیشتر در شکل موضع‌گیری سیاسی با امریکا تقابل می‌کنند.

هانی‌زاده چالش دیگر سیاست خارجی کشور را در سال جدید مسئله حضور ایران در سوریه و عراق خواند و گفت: امریکایی‌ها اعلام کردند بخشی از نیروهای نظامی خود را در سوریه باقی خواهند گذاشت و قطعاً هدف این نیروها رصد تحرکات ایران و محور مقاومت در سوریه و عراق است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: نکته مهم دیگری که نباید از آن به سادگی گذشت تلاش‌های عربستان برای تأثیرگذاری بر روی کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، هند و چین با هدف دوری آنان از ایران و تأمین نیاز این کشورها از طریق عربستان است تا ایران را در عرصه منطقه‌ای در تنگنا قرار دهد. امید می‌رود که مسئولان دستگاه سیاست خارجی با اتخاذ یک راهبرد و تاکتیک مناسب به ویژه برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه روابط با همسایگان و استفاده از ظرفیت تعاملات اقتصادی با این کشورها در شرایط تحریم بتوانند این فضای ضد ایرانی را از بین ببرند. البته در این مسیر گام‌های مناسبی در اواخر سال 97 برداشته شد که از جمله آنها سفر بشار اسد به ایران و سفر حجت‌الاسلام روحانی به عراق بود که منجر به انعقاد قراردادهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی شد.

دستیابی به اجماع و توافق ملی

هانی‌زاده درباره راهکارهای عبور از این چالش‌ها گفت: مهمترین راهکار رسیدن به اجماع و توافق ملی برای عبور از این چالش‌هاست. متأسفانه تجربه ثابت کرده که نخبگان ایرانی در برج‌های عاج خود نشسته‌اند و پشت سر مردم حرکت می‌کنند و فقط در حد اظهارنظرهای رسانه‌ای عمل می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ایران این است که نخبگان جامعه بنا به ملاحظات و مصلحت‌اندیشی‌هایی از ورود به مسائل عینی جامعه و ارائه راهکار برای حل مشکلات می‌هراسند. چون برخی از آنان به غرب چشم دوخته‌اند و راهکار را در بیرون می‌بینند. لذا حاضر نیستند جلوی مردم حرکت کنند و ریسک‌هایی را بپذیرند.

امروز توپ در زمین نخبگان و مسئولان است

هانی‌زاده ابراز کرد: مسئله مهمی که باید مسئولان به آن توجه کنند جایگاه اثرگذار و حضور آگاهانه مردم در صحنه است که این آگاهی، حضور و قدرت تحلیل بالای مردم در جریان برگزاری راهپیمایی 22 بهمن نمایش داده شد و مردم با وجود فشارهای اقتصادی و شرایط بد معیشتی از آرمان‌های انقلاب دفاع کردند و همین حضور موجب خنثی شدن توطئه‌ها و طراحی‌های امریکا شده است، اما مسئولان باید با برنامه‌ریزی درست و اصولی به این حضور و حمایت مردمی پاسخ دهند تا اعتماد جامعه از آنان سلب نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در وضعیت فعلی توپ در زمین نخبگان و مسئولان است، گفت: نخبگان باید در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به ویژه حوزه سیاست خارجی مردم را هدایت و راه حل‌های مناسب را برای حل مشکلات کشور به مسئولان و مدیران ارائه کنند و مسئولان هم موظف‌اند که با بررسی این راهکارها و شنیدن صدای نخبگان گام‌های عملی شایسته‌ای در این راستا بردارند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha