دیدوبازدید؛ از بهترین سنت‌های نوروزی/ مهمان‌دوستی با نوع پذیرایی سنجیده نمی‌شود
کد خبر: 3798914
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷

دیدوبازدید؛ از بهترین سنت‌های نوروزی/ مهمان‌دوستی با نوع پذیرایی سنجیده نمی‌شود

گروه فرهنگی ـ یکی از بهترین سنت‌ها و آداب نوروز دید و بازدید است که خود نوعی صله‌رحم است، صله‌رحم موجب خیر و برکت می‌شود اما پذیرایی‌های امروزه با توجه به مسائل اقتصادی نباید بیش از توان و عرف باشد.

دیدوبازدید نوروز به ضد‌فرهنگ تبدیل نشودحجت‌الاسلام محمدرضا زارعی استاد حوزه علمیه قم درگفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آداب و رسوم ایام نوروز که یکی از بهترین این رسوم دید و بازدید است، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر این سنت خوب به دلیل برخی باورهای غلط کمرنگ شده است.
زارعی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت تمام آداب و رسوم نوروز درست هستند، ابراز کرد: نه می‌توان گفت تمام رسوم خوب است و نه می‌توان گفت بد است و این سنت را رد کرد، بلکه باید بر اساس عقل و منطق آن‌ها را بررسی و اولویت‌بندی کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: آدابی که عقل و شرع و منطق آن‌ها را می‌پذیرد برای رعایت در اولویت هستند.
وی افزود: یکی از بهترین سنت‌ها و آداب نوروز دید و بازدید است که خود نوعی صله‌رحم است، «صله» در لغت به معنای احسان و دوستی است و «رحم» به معنای خویشاوندان و بستگان است.
وی با بیان اینکه اصل دید و بازدید بسیار پسندیده است، گفت: در دین مقدس اسلام و همچنین پیامبر گرامی حضرت محمد (ص) سفارش شده است.
زارعی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرموده‌اند «هيچ كس نبايد بيش از توانش خود را براى ميهمان به زحمت اندازد» گفت: صله‌رحم موجب خیر و برکت می‌شود اما پذیرایی‌های امروزه با توجه به مسائل اقتصادی نباید بیش از توان و عرف باشد.
وی گفت: در وضعیت اقتصادی کنونی آجیل یک بحران است و در اسلام خرید آجیل را الزام نکرده اند، هیچ دلیل عقلی و منطقی نوع پذیرایی از میهمان را محدود نکرده است.
زارعی اظهار کرد: انسان‌هایی موفق هستند که در خط مقدم برخی خط شکنی و آداب شکنی ها قرار بگیرند، اگر انسان به انسانیت خود دقت کند متوجه می‌شود که مهمان‌دوست بودن و مهمان پذیری هر فرد با نوع پذیرایی او سنجیده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه هر خانه‌اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان وارد آن نمى‌شوند،تاکید کرد: اگر بخواهیم برکت بزرگ صلحه رحم را از دست ندهیم باید آداب و رسوم اشتباه را ازبین ببریم، تغییر دادن فرهنگ بسیار مشکل است اما باید از جایی به فرهنگ‌سازی صحیح شروع کرد و در این راه باید استقلال داشت و همیشه پیرو نباشیم.
وی گفت: اگر هر کس به اندازه خود و جایگاهی که دارد به فرهنگ سازی صحیح کمک کند بسیاری از سنت‌های غلط از جامعه زدوده می‌شود، بهترین و اصلی‌ترین ابزار برای این کار رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.
انتهای پیام

 

captcha