قرآن تاریخی سلسله؛ اثری مذهبی برای بازدید گردشگران نوروزی
کد خبر: 3798933
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

قرآن تاریخی سلسله؛ اثری مذهبی برای بازدید گردشگران نوروزی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ در هشت کیلومتری شمال شهر الشتر و در دامنه کوه گرین، در روستای دکاموند قرآن خطی وجود دارد که در نوشتن علامات این قرآن از جوهر زعفران و برای تهیه جلد آن از تخته سه‎لا و پوست آهو استفاده شده است.

قرآن تاریخی سلسله؛ اثری مذهبی برای بازدید گردشگران نوروزیبه گزارش ایکنا از لرستان، به گفته کارشناسان، قرآن مقدس «خط وشا» به‌عنوان اولین نسخه از قرآن بوده که وارد شهرستان سلسله شده و بیش‌از 170 سال قبل توسط مرحوم کربلایی جافرخان دکاموند از نجف اشرف به این منطقه منتقل شده است. 

فاصله خطوط این قرآن دو سانتی‌متر است و از این‌رو به خط وِشا( قرآنی که فاصله خطوطش زیاد است) معروف است. گفته می‎شود مشابه این قرآن در موزه شیراز هم وجود دارد. به گفته اهالی منطقه، این قرآن دارای معجزات زیادی است و برای قسامه بارها از آن استفاده شده است. 

به‌منظور حفاظت بیشتر از این قرآن تاریخی، محفظه‌ای فلزی برای نگهداری از آن تدارک دیده شده است و هرساله زائرین و علاقه مندان بسیاری از سراسر استان از آن بازدید می‌کنند. هر سال در ایام نوروز، گردشگران بسیاری از سراسر استان برای بازدید این اثر تاریخی، مذهبی به شهرستان سفر می‌کنند.

شهرستان سلسله بیش‌از 450 اثر تاریخی دارد که تاکنون 218 آثار از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. این شهرستان با 75 هزار نفر جمعیت یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.

انتهای پیام

captcha