اصلاح ساختار بدون اصلاح سبک زندگی مسئولان بی‌نتیجه‌‌ است/ شرط اثرگذاری احزاب در جوانگرایی
کد خبر: 3799059
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹
ابوالقاسم رئوفیان:

اصلاح ساختار بدون اصلاح سبک زندگی مسئولان بی‌نتیجه‌‌ است/ شرط اثرگذاری احزاب در جوانگرایی

گروه سیاسی ــ دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه اصلاح رفتار و سبک زندگی و اصلاح ساختار لازم و ملزوم یکدیگر است، گفت: مسئولان به ویژه در شرایط سخت و اضطراری فعلی که تحریم‌های امریکا فشارهای زیادی به مردم وارد کرده، نباید به سبک اشرافی و تجملی زندگی کنند و خودشان یا آقازاده‌های آنها در مقابل چشمان مردم محروم در اقصی نقاط کشور، جولان تجمل دهند.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت اصلاح ساختار و سبک زندگی فردی و مدیریتی مسئولان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی در سال جدید گفت: به اعتقاد من اصلاح رفتار و سبک زندگی در میان مسئولان نظام یک روی سکه است و روی دیگر اصلاح ساختارهاست و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

اصلاح ساختارها بدون اصلاح رفتارها و سبک زندگی اثربخشی ندارد

وی اظهار کرد: اگر ساختارها اصلاح شود اما مسئولان توجهی به این نداشته باشند که باید خمتگزار مردم و پاسخگو به آنها باشند نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. یکی مؤلفه‌‌های اساسی در تحکیم پایه‌های نظام، اصل پاسخگویی، شفافیت و کارامدی است که نباید نادیده گرفته شود و عمده آن به نگرش، رفتار و عملکرد مسئولان برمی‌گردد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران با بیان اینکه اصلاح ساختارهای کشور یک واقعیت ضروری است، گفت: ما اشکالات ساختاری زیادی در نظام بانکی، اداری و اجرایی ، قضایی و پارلمانی داریم، اما کفه دیگر که می‌تواند توازن ایجاد کند اصلاح رفتار و عملکرد مسئولان و حرکت انها به سمت اخلاق‌مداری و مسئولیت‌پذیری است.

رئوفیان اظهار کرد: مسئولان به ویژه در شرایط سخت و اضطراری فعلی که تحریم‌های امریکا فشارهای زیادی به مردم وارد کرده است، نباید به سبک اشرافی و تجملی زندگی کنند و خودشان یا آقازاده‌های آنها در مقابل چشمان مردم محروم در اقصی نقاط کشور، جولان تجمل دهند. لذا اصلاح ساختارها و اصلاح رفتارها باید همراه با همدیگر انجام شود و اصلاح یکی بدون توجه به دیگری قطعا نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و آثار مثبت آن اصلاح نیز به منصه ظهور نمی‌رسد.

تزریق نیروی جوان به بدنه مدیریتی ؛ ضرورت شرایط تحریم

رئوفیان درباره نقش تزریق نیروی جوان به بدنه مدیریتی کشور برای تحقق اصلاحات ساختاری و رفتاری و بهبود وضعیت مدیریتی کشور در شرایط تحریم گفت: به اعتقاد من پاشنه آشیل نظام اداری و مدیریتی کشور رکود و خمودگی فعلی و بی‌توجهی به نیروهای جوان خلاق، متخصص، متعهد و بانشاط و انگیزه است که علاقه، اراده و و توان انجام این اصلاحات را دارند.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان کشور به دنبال فرصت‌‌سازی از تحریم‌ها هستند باید بدانند که این امر جز با به کارگیری نیروهای شایسته، باانگیزه و دارای جسارت ممکن نیست و این ویژگی‌ها نیز عمدتا در نسل جوان کشور وجود دارد. در واقع شایسته‌سالاری، جوان‌گرایی و مدیریت کشور براساس شرایط تحریم نه شرایط عادی از جمله الزامات کاهش فشارهای تحریم بر مردم و تقویت اعتماد عمومی و امید به آینده است که مسئولان در سال جدید باید به این مؤلفه‌ها به منزله یک ضرورت اجتناب‌ناپچذیر و نه یک انتخاب بنگرند.

این کارشناس مسائدل سیاسی تأکید کرد: انرژی و خستگی‌ناپذیری جوانان آثار مثبتی را برای کشور در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی خواهد داشت و تحقق اهداف نظام در چهل ساله دوم انقلاب جز با بهره‌مندی از جوانان حاصل نخواهد شد که مقام معظم رهبری نتیز در بیانیه گام دوم انقلاب به اهمیت استفاده از نیروی جوان تأکید کردند.

شرط ایفای نقش احزاب در جوان شدن کادر مدیریتی کشور

رئوفیان درباره نقش احزاب در تربیت و پرورش جوانان و انتقال آنها به عرصه‌های مدیریتی کشور گفت: احزاب نقش مؤثری در این زمینه دارند اما شرطش این است که از خودشان شروع کنند و به سمت جوانگرایی حرکت کنند و این کاری است که در حزب اسلامی ایران زمین انجام ‌شده است.
وی ابراز کرد: چرخش نخبگان و گردش مسئولیت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است که اگر هر چه زودتر انجام شود روند پیشرفت و حرکت رو به جلو را سرعت می‌بخشد و نشاط حضور جوانان در این عرصه‌‌ها می‌توان به نشاط عمومی و افزایش امید مردم به آینده منجر شود.

جوانگرایی در عرصه مدیریتی نظام‌‌‌مند نیست

رئوفیان بیان کرد: متأسفانه در کشور ما چرخش نخبگان به صورت نظام‌مند و علمی اتفاق نمی‌افتد و احزاب نیز به دلیل ساختارهای سنتی که دارند نتوانسته‌اند به نحو شایسته‌ای نیاز کشور به کادر و نیروی جوان را برطرف کنند و اگر هم جوانانی به عرصه‌‌های مدیریتی کشور وارد می‌شوند و احیانا می‌درخشند براساس رابطه با جریان‌های سیاسی یا توانایی شخصی خودشان و از روی اتفاق بوده است نه اینکه این جوانگرایی یک روند علمی و سیستماتیک باشد که قطعا باید به این سمت حرکت کرد.

وی افزود: امروز جوانان بااستعداد، تحصیل‌کرده و آگاه فراوانی در کشور وجود دارند که باید بستر حضور آنان و شکوفایی استعدادشان از سوی مسئولان و مدیران کشور فراهم شود. البته منظور از این بسترسازی صرفا دادن پست و سمت به جوانان نیست بلکه فراهم کردن فضایی است که جوانان بتوانند با شکوفا کردن خلاقیت و استعداد خود به کشور در حوزه‌‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی کمک کنند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین یادآور شد: بهتر است احزاب که وظیفه کادرسازی و تربیت نیروهای سیاسی، اجرایی و مدیریتی را برعهده دارند در درجه اول خودشان از جوانان حمایت کنند و زمینه جوانگرایی را از درون خود شروع کنند تا این کادر تربیت شده جوان به بدنه مدیریتی کشور تزریق شده و سیستم اداری، مدیریتی و اجرایی کشور تازه‌نفس شود و خروجی خوب و مناسبی حاصل شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha