امامزاده یحیی(ع)؛ نگین فیروزه‌ای شهر سمنان
کد خبر: 3799199
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

امامزاده یحیی(ع)؛ نگین فیروزه‌ای شهر سمنان

گروه اجتماعی- استان سمنان بواسطه قرارگرفتن در بین دو حرم نورانی امام رضا(ع)در مشهد و حرم حضرت معصومه در قم به بین الحرمین مشهور است که در مركز بافت قديم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه ، بقعه ای با بارگاه رفیع و مجلل به نام حضرت امامزاده یحیی(ع) وجود دارد .

امامزاده یحیی(ع)؛ نگین فیروزه‌ای شهر سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، در مركز بافت قديم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی حضرت و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه ، بقعه ای با بارگاه رفیع و مجلل به نام حضرت امامزاده یحیی(ع) وجود دارد .صاحب بقعه فرزند بلافصل حضرت موسي بن جعفر(ع) امام هفتم شيعيان است كه در سال ۱۹۸ هجري قمري هنگام مسافرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به مرو جزو همراهان حضرت بوده.حضرت رضا(ع) جهت ارشاد مردم این سامان برادر خود حضرت یحیی را مامور این مهم می کند.بعد از شهادت امام رضا (ع) به تحريك مأمون خليفه عباسي حضرت يحيي(ع) نيز در سمنان به شهادت مي رسد و در محل كنوني به خاك سپرده مي‌شود .
یکی از ممتازترین ویژگی این بقعه نسبت به سایر بقاع متبرکه این است که صاحب بقعه، برادر امام رضا (ع) است.
گفتنی است در ضلع شمالي حرم حضرت امامزاده يحيي (ع) مراقد مطهر بيش از ۲۷۰ نفر از شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي سمنان وجود دارد كه زينت و اعتبار خاصي به آستانه بخشيده و امت شهيدپرور و متدين به دليل علاقه و اعتقاد قلبي خود و به منظور بهره گرفتن از فيوضات معنوي و فضاي روحاني اين مكان مقدس فواصل طولاني را پيموده و با اشتياق فراوان براي عبادت و برآورده شدن حاجات خود به اين مكان مقدس روی می آورند.
ساختمان ظاهری بقعه دارای گنبد عظیم و ایوان کاشیکاری شده و حرم و صحن است که ارتفاع ایوان آن حدود ۵/۱۲ متر و به شکل زیبایی در سال ۱۳۳۸ کاشیکاری شده است  و گنبد که قریب ششصد سال پیش ساخته شده در سنه ۱۳۴۸ مرمت و کاشیکاری شده و قدمت آن مربوط به قرن هشتم و دوران مغول است .
شایان ذکر است این بنا به ثبت تاریخی رسیده است که قسمت تحتانی ایوان دارای کاشیکاری جدیدتری است شامل چهار طاقنمای کاشیکاری و یک درب ورودی حرم است که دو طاقنما،در سمت غرب و در طرفین درب حرم و دو طاقنمای دیگر یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی ایوان برپا شده است و دو راهروی شمالی و جنوبی ایوان را به صحن مرتبط می سازد .
دو طاقنمای طرفین درب حرم طاقنمای سمت راست ، زیارتنامۀ حضرت یحیی بن موسی(ع) و طاقنمای سمت چپ دعای اذن دخول با کاشیهای لاجوردی رنگ مزین شده است .
همچنین بر طاقنماهای جنوبی ، آیۀ شریفۀ الکرسی به خطی زیبا نوشته شده است . بالای راهرو ورودی قسمت جنوبی ، سورۀ مبارکۀ توحید به چشم می خورد و گنبد عظیم بقعه ، که بر بالای حرم و بر روی چهار فیل پوش استوار است ، پیازی شکل می باشد و نمای خارجی آن را کاشیهای فیروزه‌ای پوشانده است .

همچنين در ايوان بقعه تعدادي از علماي معروف و برجستة سمنان چون آيت الله شيخ محمّد علي عالمي،حجت‌الاسلام و المسلمين حاج شيخ ملا غلامحسين هراتي، آيت‌الله شيخ محمّد رضا فيض سرخه اي، آيت‌الله حاج شيخ مهدي شريفي و حجت‌الاسلام و المسلمين حاج سيد علي اكبر سيادتي و حجت‌الاسلام حاج شيخ علي اكبر ادب و حاجي شيخ هادي شريفي مدفونند.

انتهای پیام

captcha