نوروز؛ عیدی برخاسته از فطرت
کد خبر: 3799280
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

نوروز؛ عیدی برخاسته از فطرت

گروه فرهنگی- کارشناس فرهنگی و مدرس دانشکده علوم قرآنی زابل گفت: عید نوروز، عیدی برخاسته از فطرت است و از این رو، با ورود اسلام به حاشیه نرفت، بلکه با حفظ قالب، محتوا و سمت‌وسوی مذهبی به خود گرفت و از آنجایی که با فطرت الهی انسان مغایرت ندارد، ماندگار شده است.

فاطمه رشیدی، کارشناس فرهنگی و مدرس دانشکده علوم قرآنی زابل در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان گفت: اعیاد در کشور ما سه دسته هستند؛ برخی اعیاد مذهبی هستند که مورد سفارش دین است، مانند عید فطر و قربان؛ برخی اعیاد، ملی بوده اما با ورود اسلام کنار گذاشته شد، برخی اعیاد ملی نیز وجود دارند که اسلام آنان را پذیرفت.
وی ادامه داد: عید نوروز، عیدی برخاسته از فطرت است و از این رو، با ورود اسلام به حاشیه نرفت، بلکه با حفظ قالب، محتوا و سمت‌وسوی مذهبی به خود گرفت و از آنجایی که با فطرت الهی انسان مغایرت ندارد، ماندگار شده است.
مدرس دانشکده علوم قرآنی زابل بیان کرد: عید نوروز از سنت‌های ملی است که شاکله آن با محرمات شرعی همراه نیست؛ گرچه برخی افراد در گذر زمان، این آیین را به بعضی از محرمات و سنت‌هایی که از منظر روایات دینی مردود است، آلوده کرده‌اند.
وی افزود: سنت چهارشنبه سوری، سیزده به‌در (که برای امان از نحسی 13، از خانه خارج می‌شوند)، گره زدن سبزه، بستن ابریشم هفت رنگ به کمر دختران دم بخت در شب چهارشنبه سوری، تجملات در پذیرایی، اسراف در خانه آرایی، تخم مرغ رنگی، خرید و فروش ماهی قرمز (که عمر کوتاهی دارد) و کاشت سبزه‌هایی که بعد از این ایام به آب سپرده می‌شود، از جمله سنت‌های مغایر با اسلام است.
رشیدی اظهار کرد: از طرف دیگر، برخی آیین‌ها مانند «میر نوروزی» که در میان بعضی از اقوام ایرانی رواج دارد، آیین‌های مباحی هستند. در این آیین، هر ساله از میان جوانان، یک نفر را برای حکومت 15 روزه در آن منطقه برمی‌گزینند و در نتیجه جوانان در طول سال طوری رفتار می‌کنند که بتوانند نامزد میر نوروزی شوند.
وی افزود: رسیدگی به امور منزل، دید و بازدید، زیارت اهل قبور، آشتی کنان، هدیه دادن، دعا خواندن، مسافحه و معانقه، سیر و سیاحت، جمع شدن افراد خانواده سر یک سفره و غیره از اعمالی هستند که اسلام روی آن‌ها تأکید دارد.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه اسلام همیشه از ظرفیت‌های موجود در جوامع به نفع آن جوامع بهره‌برداری می‌کند، تصریح کرد: نوروز نیز یک فرصت استثنایی است که می‌توان از آن برای ساخت جامعه‌ای شادتر، سالم‌تر و پویاتر با ایجاد همبستگی بیشتر بین اقوام مختلف ایرانی گام برداشت که البته لازمه این کار، استفاده هرچه بیشتر از اندیشمندان عرصه علم و فرهنگ است.

انتهای پیام

captcha