معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شاهرود
کد خبر: 3799284
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱

معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شاهرود

گروه فرهنگی- استان سمنان باوجود برخورداری از پیشینه‌ی تاریخی غنی، آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و متعدد از کویر گرفته تا جنگل و کوهستان، هم‌چنان در ردیف استان‌هایی است که بسیاری از جاذبه‌های آن از چشم گردشگران پنهان مانده است . که شهرستان شاهرود نیز دارای جاذبه‌های دیدنی است به شرح ذیل به معرفی برخی از این جاذبه‌های پرداخته می‌شود.

معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شاهرود

به گزارش ایکنا از سمنان مجموعه‌ی بایزید بسطامی شاهرود مجموعه‌ی وسیع، آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می‌شود و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری است که خود مرقد چیزی جز یک قبر ساده در گوشه‌ جنوبی و در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان نیست. مجموعه‌ی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار، مسجد بایزید،مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، بنای آرامگاه این عارف نامی قرن چهارم و پنجم هجری قمری در 34 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان قرار دارد و محراب زیبای این بنا که متعلق به دوره ایلخانی است از مهم‌ترین بخش‌های بنای فعلی آرامگاه است .

جنگل ابر، منطقه‌ی ابر در 40 کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شاهرود در جنوب‌غربی شهرستان علی‌آباد گرگان در دامنه های رو به شمال البرز و آبخیزداری ((زرین گل)) قرار دارد. این منطقه که بنام جنگل‌های ابر معروف است در ارتفاعات آن اغلب بصورت چمن‌زار و یا مراتع مشجر و در پائین‌دست آن به جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود .

زیست‌کره توران، مجموعه‌ی «توران» از سه قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه‌ی حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوب جاده‌ی «تهران – مشهد» شمالی شرقی دشت کویر، غرب منطقه «خوارتوران» و شرق منطقه «طرود» واقع است. این مجموعه پس از پناهگاه حیات‌وحش «نایبندان» دومین منطقه‌ی بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست است .

انتهای پیام

captcha