معرفی جاذبه‌های گردشگری گرمسار
کد خبر: 3799471
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

معرفی جاذبه‌های گردشگری گرمسار

گروه فرهنگی ــ استان سمنان و شهرستان گرمسار با وجود برخورداری از پیشینه‌ تاریخی غنی، آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان و متعدد از کویر گرفته تا جنگل و کوهستان، هم‌چنان در ردیف استان‌هایی است که بسیاری از جاذبه‌های آن از چشم گردشگران پنهان مانده است.

معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری گرمسار

به گزارش ایکنا از سمنان، ساختمان تاریخی باقری یکی از خانه باغ‌های قدیمی و به جا مانده از اواخر دوره‌ قاجار در گرمسار است که در دو طبقه ساخته شده که سقف این بنای باارزش با تیرهای چوبی پوشیده شده است و شالوده‌ی بنا را خشت خام تشکیل داده که استفاده از آجرهای خطایی با بندکشی گچ و خاک جلوه خاصی به بنا بخشیده که زیبایی ساختمان را دوچندان کرده  که این ساختمان زیبا در 21 بهمن 89 به موزه و تحت‌عنوان موزه‌ی اقوام بازگشایی تبدیل شده است.

این موزه در دو طبقه، دارای 8 تالار نمایش است که در 2 اتاق و سالن ورودی طبقه‌ اول ابزار و اشیا روزمره زندگی این اقوام قرار گرفته است و در 4 اتاق و سرسرای زیبا طبقه‌ی دوم نحوه‌ی پوشش و مشاغل اقوام ساکن در شهرستان نشان داده شده است.

مجموعه‌ی سیاهکوه، در دامنه‌ی شمالی ارتفاعات سیاه کوه در جنوب گرمسار و شمال شرقی دریاچه‌ی نمک و در مسیر باستانی اصفهان، کاشان، خوار، خراسان بناهای متروکی دیده می‌شوند که بومی‌ها به آن قصر می‌گویند. این مجموعه از قصرهای شاه عباس، عین الرشید و حرمسرا تشکیل شده است. این قصرها نمایانگر قدرت معماری و عظمت و شکوه گذشته این دیار بوده و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آنها قصر شاه عباس نام دارد.

جاده‌ سنگفرش، جاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش که با سنگ‌های تراش‌خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی «اصفهان – ساری» در دوره‌ی صفوی برای سهولت رفت و آمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاق‌ها و نمکزارهای جنوب گرمسار برخورد می‌کردند احداث شده است.

معادن نمک گرمسار، در منطقه‌ی سر دره گرمسار تعدادی راه فرعی در دو طرف جاده وجود دارد که به معادن نمک ختم می‌شود. در این منطقه 27 معدن نمک وجود دارد که درجه‌ی خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای 98 درصد است. یکی از زیباترین این معادن نمک، معدن نمک کوهدشت کهن و معدن نمک سالار است. این معادن بصورت تونل پیچ در پیچ 5.1 کیلومتری در دل زمین امتداد دارد و دارای قندیل‌های زیبای نمکی است و هر سال نظر شماری از گردشگران را برای بازدید به خود جلب می‌کند.

قلعه‌ی پاده در بخش آرادان قرار گرفته و مدخل ورودی روستای پاده است. این قلعه از دور نمایان است و از قسمت جنوب قلعه یک مدخل ورودی بدون دروازه است که احتمالاً در آن سالیان سال پیش از میان رفته است . این قلعه ارتفاعی حدود 13 تا 14 متر و قطر 9 متر است و در قسمت‌های شرقی و شمالی قطر دیوار به 12 متر می‌رسد. قلعه‌ی پاده یکی از قلعه‌های دوران اشکانیان است.

کاروانسرای ده نمک، این کاروانسرا در 20 کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده‌ی سنگفرش بنا شده است. تاریخ احداث آن مربوط به دوره‌ی صفویه است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این کاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائی ساخته شده است و دارای 24 حجره با یک اطاق حدوداً 3 *2 که برای اسکان مسافران در تابستان و زمستان از آن استفاده می‌کرده‌اند است. نکته مهم و قابل توجه اینکه آب مورد نیاز ساکنان این کاروانسرا به‌وسیله‌ی آب انبارهایی که در کنار جاده قرار داشته تأمین می‌شده. این ساختمان جالب و شگفت‌انگیز از شاهکارهای عصر خود است. در ضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

روستای نمونه‌ی گردشگری پاده،روستای پاده در 4 کیلومتری شمال‌شرقی شهر آرادان و 16 کیلومتری گرمسار واقع شده است روستای پاده در منطقه‌ی کویری استقرار یافته و اقلیم نیمه‌ی بیابانی دارد. آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. پاده با پیشینه‌ی طولانی، یکی از روستاهای قدیمی استان سمنان است. نام اصلی این روستا در گذشته پائین ده بود که به مرور به پاده تبدیل شده است. امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه، مسجد، قلعه، حمام، آب انبار، حوض آب از مهم‌ترین آثار تاریخی این روستاست.

انتهای پیام

 

captcha