تربیت بیش از 8000 طلبه قرآن‌پژوهش در جامعةالمصطفی/ شیرین‌ترین خاطرات قرآنی
کد خبر: 3799611
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
معاون پژوهشی جامعةالمصطفی بیان کرد:

تربیت بیش از 8000 طلبه قرآن‌پژوهش در جامعةالمصطفی/ شیرین‌ترین خاطرات قرآنی

گروه حوزه های علمیه – معاون پژوهشی جامعة‌المصطفی گفت: بیش از هشت هزار طلبه قرآن‌پژوهش از جامعة‌المصطفی فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در حال تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا بی‌نیاز، معاون پژوهش جامعة‌المصطفی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: امروز مفتخر به میزبانی 5500 طلبه محصل در رشته قرآنی و حدیثی در جامعة‌المصطفی هستیم که افزون بر این، سه‌ هزار دانش‌‌آموخته در این رشته‌ها مشغول به تحصیل بوده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی بیان کرد: جامعة‌المصطفی هم در اساس‌نامه خود اهتمام به قرآن و حدیث را در اولویت قرار داده و هم در همه رشته‌های تحصیلی این مهم را سرلوحه کارش است. افرادی از بیش از 130 کشور فعالیت‌های قرآنی و حدیثی را در ایران پیگیری می‌کنند.
معاون پژوهش المصطفی گفت: بیش از 600 کتاب قرآنی به زبان فارسی و 27 زبان دیگر و بیش از 3300 پایان‌نامه به زبان‌های دیگر ترجمه شده و از صد کرسی علمی و ترویجی، نزدیک به 40 کرسی در مورد مباحث قرآنی و حدیثی در جامعة‌المصطفی برگزار شده است.


انتشار 1500 اثر علمی قرآنی
بی‌نیاز افزود: بیش از 1500 اثر علمی قرآنی به همت طلاب المصطفی منتشر شده است و نزدیک به 15 انجمن پژوهشی قرآنی در این مرکز در حال فعالیت هستند. همچنین، 26 مجله قرآنی و حدیثی در المصطفی به زبان‌های مختلف چاپ می‌شود و بیش از 500 مرکز قرآنی و حدیثی در 60 کشور جهان با تلاش طلاب المصطفی اداره می‌شود و بیش از 900 عضو هیئت علمی قرآنی و حدیثی با این مرکز همکاری می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 3200 حافظ قرآن کریم و بیش از 220 قاری ممتاز از کشورهای مختلف در المصطفی حضور دارند.

ضرورت تدوین نظام قرآنی جامع
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی در بهار ۹۸ در قم، با ارائه گزارش فعالیت‌های این حوزه در زمینه قرآن و حدیث و با بیان اینکه مباحث قرآنی در طلاب بسیار مهم است، بیان کرد: مباحث قرآنی و دروس قرآنی باید از جنبی بودن خارج و جزو دروس اصلی شوند، زیرا هم‌اکنون نگاه برخی از طلاب به قرآن به عنوان درس جانبی است و باید مسئولان و طلاب این نگاه را تغییر دهند و همه طلاب باید وقت خود را صرف مباحث قرآنی کنند.
وی افزود: آنچنان که به ادبیات و فقه و اصول اهتمام داشته‌ایم، به مباحث قرآنی توجه نکرده‌ایم. البته در سال‌های اخیر این توجه بیشتر شده است، ولی کافی نیست. در گذشته، کسی که عالم بود بر حوزه‌های مختلف تسلط داشت، ولی در حال حاضر به جهت تخصصی شدن علوم، طلاب به سمت کسب تخصص در موضوعات خاص می‌روند و تفاوت علمای گذشته با فضلای کنونی همین نکته است که امروز علما تخصص خود را مشخص می‌کنند و فقط در بخش‌هایی دروس عمومی را می‌خوانند.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز با تأکید بر اینکه باید برای طلاب جوان برنامه منسجم و نظام معارف قرآنی جامع در حوزه طراحی شود، اظهار کرد: این برنامه از بدو ورود تا دانش‌آموختگی باید مشخص باشد؛ مثلاً یکسری شروط برای پذیرش طلبه درباره توانمندی وی در مباحث قرآنی اختصاص دهیم و در زمان پذیرش، این توانمندی‌ها شرط شود و از سال نخست طلبگی، طلاب را در بخش‌های مختلف قرآنی تقویت کنیم.
وی ادامه داد: باید یک درس ثابت قرآنی در سطوح مختلف برای طلاب پیش‌بینی شود و تببین کنیم که چه توقعاتی از طلاب در سطوح مختلف درباره قرآن وجود خواهد داشت و حداقل توقعات برای طلاب مشخص باشد. در کنار آن، برای افراد علاقه‌مند به قرآن یکسری فعالیت‌های تخصصی باید پیش‌بینی شود.

طلاب در امور قرآنی و غیرقرآنی پیشرو باشند
معاون پژوهش المصطفی اظهار کرد: تأثیر برگزاری مسابقات قرآنی بسیار زیاد است و مقدمه‌ای برای حضور طلاب در مباحث قرآنی خواهد بود، ولی نکته‌ این است که طلاب و علما در بسیاری از زمینه‌ها باید پیشرو باشند. در حوزه‌های شیعی توجه به مباحث قرآنی بسیار کمتر از حوزه‌های اهل سنت است؛ در حالی که منابع قرآنی شیعه بسیار غنی است و باید از این جهت برنامه‌ریزی کرد و این مسابقات می‌تواند سبب تقویت قرآن در طلاب شود.
وی بیان کرد: درصد شهدای روحانیت در دوره دفاع مقدس در مقایسه با دیگر قشرها بیشتر بود و علما در شهادت و اخلاق از همه جلوتر بوده‌اند. در مباحث قرآنی نیز تعداد ممتازین روحانی باید بیشتر از قشرهای دیگر باشد. وقتی از حوزه علمیه صحبت می‌کنیم، از عالم دین سخن می‌گوییم و اساس دین در قرآن وجود دارد و روایات و احادیث مبین آیات قرآنی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز ابراز کرد: وقتی معتقدیم قرآن معجزه اسلام است، نمی‌شود کسی عالم دین باشد و تسلط به مفاهیم قرآنی نداشته باشد. اتفاقاً هر آموزه‌ای که طلاب به دست می‌آورند، اگر با قرآن تعارض داشته باشد، باید کنار گذاشته شود. کسی که به صور و آیات قرآنی مسلط باشد، در هیچ جلسه‌ای کم نمی‌آورد و به اعتقاد بنده، طلاب باید یک بار قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را کامل دوره کنند و اگر هر موضوعی طرح شد، بدانند در کجا مطرح شده است و به آن ارجاع بدهند.

شیرین‌ترین خاطرات قرآنی

معاون پژوهش المصطفی یادآور شد: شیرین‌ترین خاطرات قرآنی برای زمانی است که انسان قرآن را قرائت یا برای دیگران تفسیر می‌کند و احساسش این است که نورانیت قرآن در او تأثیر می‌گذارد. در جلسات قرآنی این فضای روحانی برای عموم افراد ملموس است. در روز قیامت قرآن کریم در ارتقای جایگاه آخرتی بسیار مهم خواهد بود. فقط حافظ یا قاری بودن کافی نیست و عامل به قرآن بودن سبب ارتقای جایگاه انسان در آخرت می‌شود. زنده ماندن علمای بزرگ مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) در قلوب مردم مرهون قرآن و عمل به آموزه‌های آن است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز بیان کرد: کلام الهی و قرآن نور است و احادیث و روایات در صورتی که منتسب این منشأ الهی باشند، نورانیت پیدا می‌کنند.
انتهای پیام 

captcha