فشار‌های اقتصادی مانع سفر‌های داخلی و خارجی در کشور نشد/ اهمیت دیپلماسی گردشگری
کد خبر: 3801051
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور:

فشار‌های اقتصادی مانع سفر‌های داخلی و خارجی در کشور نشد/ اهمیت دیپلماسی گردشگری

گروه فرهنگی - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: امروز برخی کشور‌ها با تحریم‌، قصد منزوی کردن کشور ما را در جامعه بین‌المللی دارند. برنامه‌هایی چون نوروزگاه می‌تواند تحریم‌ها و بایکوت‌ها را بشکند و محدودیت‌ها را از بین ببرد. بنابراین تبادلات فرهنگی به مثابه کاتالیزگر نقش بسیار مهمی در بهبود روابط بین‌المللی کشور‌ها خواهد داشت.

فشار‌های اقتصادی مانع سفر‌های داخلی و خارجی در کشور نشدولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای گرامیداشت برنامه‌های مرتبط با میراث مشترک فرهنگی با کشورهای دیگر اظهار کرد: این برنامه‌های مشترک‌سازی فرهنگی با کشور‌های ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و آذربایجان به شکل‌های مشترک بین چند کشور و یا دوجانبه اجرا می‌شود که هدف از انجام آن حفظ تعاملات و دیرینگی ارتباط بین ملت‌هاست.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: پرداختن به گردشگری در میان این برنامه‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، چراکه نتیجه مطرح کردن پرونده‌ای و بررسی آن از لحاظ تاریخی، شروع‌کننده رفت‌و‌آمد‌ها و تبادلات خواهد بود.
نوروزگاه؛ پرونده‌ای مشترک با کشور همسایه
تیموری افزود: بنابراین با برگزاری برنامه‌هایی چون نوروزگاه‌های مشترک، مانند آنچه در ترکمنستان روی داد، به دنبال بیشتر کردن رفت‌و‌آمد، تعامل و تبادل بین ملت‌هایی هستیم که در پرونده نوروز وجه‌ مشترک‌هایی دارند.
وی اظهار کرد: با بیشتر شدن روابط در حوزه‌های فرهنگی و... روابط بین کشور‌ها در دیگر حوزه‌ها نیز رونق خواهد گرفت؛ رونق حوزه‌های توریستی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز نتیجه همین تبادلات و تعاملات فرهنگی خواهد بود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: بنابراین تبادلات فرهنگی کمک بسیار خوبی به توسعه روابط سیاسی و خصوصاً نقاطی که حساسیت بیشتری روی آن‌هاست خواهد شد؛ این همان نقش دیپلماسی گردشگری بوده که همواره مورد تأکید ماست.
تیموری بیان کرد: امروز برخی کشور‌ها با تحریم‌، قصد منزوی کردن کشور را در جامعه بین‌المللی دارند؛ برنامه‌هایی از این دست می‌تواند تحریم‌ها و بایکوت‌ها را بشکند و محدودیت‌ها را از بین ببرد. بنابراین تبادلات فرهنگی به مثابه کاتالیزگر نقش بسیار مهمی در بهبود روابط بین المللی کشور‌ها خواهد داشت.
وی در خصوص تعداد گردشگران داخلی در نوروز سال جاری ادامه داد: با توجه به آماری که تا روز گذشته به ثبت رسیده است، بیش از ۷۱ میلیون اقامت شبانه در ایام نوروز در کشور داشته‌ایم؛ اقامت شبانه به معنای تعداد نفرات نیست. این عدد حدود 4.07 درصد رشد گردشگری در قیاس با سال گذشته را نشان می‌دهد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: روز‌های اول تعطیلات نوروز شاهد رشد ۲۱ درصدی گردشگری در کشور بودیم که این نرخ رشد رفته‌رفته با نامساعد شدن هوا کاهش یافت. تعداد سفر‌های نوروزی در مقایسه با اوایل تعطیلات کاهش چشم‌گیری نداشت که اگر شرایط آب‌و‌هوایی مساعد می‌ماند، رشد گردشگری در کشور با نرخی حدوداً ۲۵ درصد به ثبت می‌رسید.
تیموری اضافه کرد: علی‌رغم همه مشکلات آب‌و‌هوایی امسال، ماندگاری اقامت‌ها در کشور با نرخی حدود ۴ درصد افزایش داشت. بنابراین فشار‌های اقتصادی و دیگر مسائل باعث نشد که سفر به عنوان یک تفریح در زندگی خانواده‌ها کم‌رنگ‌تر شود.
افزایش سفرهای داخلی
وی یادآور شد: در ۶ روز اول تعطیلات شاهد افزایش ۳۱ درصدی گردشگران خارجی در کشور بودیم که این نرخ حدوداً برابر با حضور بیش از ۱۲۰۰ گردشگر خارجی بوده است. این آمار نشان‌دهنده آن است که مردم به دور از فشار‌های سیاسی و... به دنبال تعامل و شناخت هستند.
رایگان شدن ویزا بین عراق و ایران بهره اقتصادی را بیشتر می‌کند
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: روابط ایران با عراق عمیق است و تقریباً در این میان با توازن تبادل گردشگر مواجه هستیم. بنابراین باید موانعی را که بر سر راه این تبادلات قرار دارد از بین برد و رفت‌و‌آمد‌ها را سهولت بخشید. 
وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد با ایجاد تنوع‌ بیشتر محصولات، می‌توان گردشگران با کیفیتی را با هزینه‌کرد بالا از بازار عراق جذب کرد؛ بنابراین با رایگان شدن ویزا برای ایران و متقابلاً برای عراق، سعی در بیشتر کردن سهم خود از این بازار داریم.
انتهای پیام
captcha