همراه با بانویی که نیم قرن زندگی را وقف قرآن کرد
کد خبر: 3801065
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

همراه با بانویی که نیم قرن زندگی را وقف قرآن کرد

گروه معارف ــ رفعت وریدی در چهارم خرداد ۱۳۲۶ در روستای درخش و خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و از سال ۴۷ با کمک پدر مکتبی تأسیس کرد که در آن درس زندگی می‌دهد.

زندگی که نیم قرن وقف قرآن می‌شودنقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، برای اینکه زنان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می‌کنند.
فرهنگ‌های منحط و آداب و رسوم غلط در جوامع بشری، انواع ظلم و جور و سختی را بر زنان تحمیل کرده و آنان را به استثمار کشیده است.
یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام، که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن تمامی بی‌عدالتی‌ها به زن بوده است. اسلام بنیان برتری‌طلبی‌های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران کرد و تمام انسان‌ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، و زشت و زیبا را در یک صف قرار داد. این دین آسمانی فقط ملاک برتری را تقوا و ارزش‌های معنوی و فضایل اخلاقی می‌داند.
بدین منظور در مکتبی که سال‌هاست زنان بیرجندی در آن درس زندگی می‌آموزند حضور یافتیم. سپس وارد اتاق ساده خانم وریدی از مؤسسان این مکتب شدیم و چند ساعتی پای صحبت‌های شیرینش نشستیم.
رفعت وریدی، در چهارم خرداد 1326 در روستای درخش در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. او در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی می‌گوید: پدرم خانه شلوغی داشت که از همه میزبانی می‌کرد. هر کس برای سخنرانی به بیرجند می‌آمد مهمان خانواده ما بود. عشق به قرآن و احکام دین با زندگی ما عجین شده بود.
وی ادامه داد: خانه پدرم پایگاه مبلغان بود، هر سخنرانی که به خانه ما می‌آمد، پدرم در شهربانی باید تعهدنامه‌ای مبنی بر اینکه این سخنرانان و مبلغان علیه شاه سخنی نگویند، امضاء می‌کرد که به آن عمل نمی‌شد.
عضو هیئت مؤسس مکتب نرجس(س) بیرجند بیان کرد: پدر بسیار به مسائل دینی پدر مقید بود که نان حلال بر سر سفره باشد و مادر مقید بود که فرزندان را براساس اصول تربیت اسلامی تربیت کند.
وریدی افزود: پدرم آن قدر اعتقادات قوی داشت که وقتی به شهربانی می‌رفت و مجبور بود چای در آنجا میل کند، برای خوردن آن چای رد مظالم می‌داد چون معتقد بود در مکانی طاغوتی نباید چیزی خورد. نان حلال برای خانواده‌ام خیلی مهم بود که اگر امروز نیز در خانواده‌ها رعایت شود، بسیار در زندگی مؤثر خواهد بود.
وی بیان کرد: در آن زمان دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه باید حجاب را برمی‌داشتند و بدون حجاب برای علم‌آموزی حاضر می‌شدند و پدرم در این زمان نگذاشت من به مدرسه بروم. می‌گفت رعایت اخلاقیات اسلامی برایم از درس خواندن مهم‌تر است. بنابراین در خانه به صورت متفرقه کتاب‌های دبیرستان را مطالعه کردم.
عضو هیئت مؤسس مکتب نرجس(س) بیرجند تصریح کرد: مرحومه مادرم سواد مکتبی و قرآنی داشت و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بانوان را به خانه دعوت می‌کرد و مراسم دعاخوانی داشت که بعدها این مراسم به کلاس‌های منسجم قرآنی در همین مکتب تبدیل شد.
وریدی افزود: پیشینه مکتب نرجس(س) به حدود سال ۴۷ برمی‌گردد. در سن ۱۸ سالگی یکی از دوستانی که با خانواده پدری‌ام رفت و آمد داشت و چون علاقه من را به ائمه اطهار(ع) دید، کمکم کرد تا مکتبی در بیرجند تأسیس کنیم.
با کمک خانم طاهایی (مؤسس مکتب نرجس در مشهد) مدت دو روزی در مکتب مشهد رفت و آمد می‌کند و با فضا آشنا می‌شود و رئیس مکتب نیز بسیار با عزت و احترام با وجود سن کم  با او برخورد می‌کند و همین باعث علاقه او به کار در این فضا شد.
وی ادامه داد: از آن خانم درخواست کردم تا مکتب نرجس(س) را در بیرجند تأسیس کنم و با ساز و کار این گونه فعالیت‌ها آشنا شوم.
عضو هیئت موسس مکتب نرجس(س) بیرجند اظهار کرد: بعد از مدتی باخبر شدم که خانم طاهایی قرار است به بیرجند بیایند بنابراین تمام بانوان شهر را دعوت کردیم که برای سخنرانی ایشان به منزل ما بیایند، این برای اولین بار بود که یک خانمی برای سخنرانی به بیرجند آمده بود و در همان سخنرانی زمزمه‌هایی برای تأسیس مکتبی ویژه خواهران انجام شد.
وریدی تصریح کرد: در طی سفرهای بعدی که با دعوت‌های من و پدرم صورت می‌گرفت، بانوان شهر تشویق شدند و خانم طاهایی با پدر صحبت کردند و پدرم که عاشق این برنامه‌ها بود، دو قطعه زمین را خریداری کرد و مردم نیز به او کمک کردند و ساخت این مکتب را آغاز کردند.
بعد از این آشنایی، خانم وریدی به پیشنهاد خانم طاهایی، دروس حوزوی را می‌خواند و از 20 سالگی تبلیغ دین را آغاز می‌کند.
عضو هیئت مؤسس مکتب نرجس(س) بیرجند اظهار کرد: ساختمان مکتب نرجس به لطف خدا و یاری امام زمان(عج) و همت مردم ساخته شد و کم‌کم کلاس‌های قرآنی که در خانه مادرم و بانوان دیگر شهر برگزار می‌شد در مکتب شکل گرفت.
وریدی بیان کرد: همیشه پدر تاکید داشت که یک ساعت قبل از نماز صبح بیدار شویم و دعا بخوانیم. دیدن این روحیه پدر و مادر بسیار در زندگی فرزندان مؤثر است.
وی افزود: والدینم برای روزه گرفتن، نماز خواندن و حجاب داشتن بسیار با محبت با ما برخورد می‌کردند و تندخویی و خشونت در رفتار آنان نبود و به صورت عملی در رفتار و گفتار آموزه‌های اسلام را به ما یاد دادند.

زندگی که نیم قرن وقف قرآن می‌شودعضو هیئت موسس مکتب نرجس(س) بیرجند اظهار کرد: مشکلات جامعه ما برخاسته از تربیت غلط فرزندان و رها کردن کودکان در اینترنت و ماهواره است. ما خانه‌داری و سبک زندگی قرآنی را از مادر یاد گرفتیم، آن زمان‌ها کارگاه‌های سبک زندگی نبود اما سبک زندگی را از پدر و مادر یاد گرفتیم.
او از آرزوهایش گفت و ادامه داد: آرزو دارم که مکتب هم چنان که براساس تقوا ساخته یاشد همچنان بماند و پایگاهی برای منتظران غیبت باشد و هر چیزی که در زمان غیبت وظیفه منتظران است، بتوانیم در مکتب پیاده کنیم تا ظهور امام زمان(عج) فرارسد.
وی با همان لحن شیرینش که هر فرد جویای معرفت را به سویش جذب می‌کرد، ‌بیان کرد: اساس مکتب را براساس تقوا ساختیم و به همین دلیل هیچ وقت فرونمی‌ریزد حتی اگر ساختمان آن فروبریزد.
عضو هیئت موسس مکتب نرجس(س) بیرجند تصریح کرد: در این سال‌ها سعی کردیم مکتب را در جایگاهی قرار دهیم که بیشترین خدمت را به نظام جمهوری اسلامی کنیم چرا که این انقلاب مقدمه انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است.
وریدی اظهار کرد: آشنایی بانوان و به ویژه نسل جوان با مسائل دینی، ارتباط با قرآن، پاسخگویی به مسائل شرعی و شبهات بانوان و ایجاد محیط امن برای رسیدگی به مسائل عقیدتی از اهداف تشکیل این مکتب است. این مکتب تأسیس شد تا بانوان و دختران مکانی برای طرح مسائل و نیازهای دینی و عقیدتی خود داشته باشند و به آن‌ها پاسخ داده شود چرا که آموزش‌های دینی لازمه زندگی هر فرد است. به خود می‌بالیم که در زمان انقلاب اسلامی نفس می‌کشیم، چراکه انقلاب اسلامی که به پاس خون شهدا و ایثار جانبازان و ایثارگران شکل گرفته، نعمت بزرگی است.
وی توصیه‌ای نیز به جوانان داشت و گفت: فضایی که اکنون جوانان این میهن در آن زندگی می‌کنند، ما در جوانی آرزویش را داشتیم، پس قدر این فضا را بدانند. امیدواریم این انقلاب با قوت خود ادامه داشته باشد و پرچم به دست امام زمان(عج) برسد.

سخن آخر...
دشمنان دین اسلام حجاب و عفاف را همیشه یکی از مهم‌ترین موانع در راستای عملیاتی کردن برنامه‌های خود برای تضعیف دین اسلام دانسته‌اند و از سال‌های بسیار دور تضعیف پایبندی به حجاب در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است.
اولین ضربه بی‌حجابی به پایه‌های خانواده اصابت می‌کند و دشمن هرگاه توانست بنیاد خانواده را از هم بپاشد، آن زمان موفق شده است.
در جامعه‌ای که با نام جمهوری اسلامی مزین شده است و دنیا انقلابش را انقلابی جهانی می‌داند، مشاهده مصادیق بدحجابی زیبنده نیست و اگر چه دشمنان شبانه روز با انواع و اقسام برنامه‌ها در حال ترویج بی‌حجابی هستند لازم است مردم و مسئولان در مورد رعایت این موضوع دغدغه جدی داشته باشند.

در جامعه نمونه‌های بسیاری چون خانم وریدی زندگی‌می‌کنند که با رعایت حجاب و پایبندی به اصول اسلامی در زندگی خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و دست بسیاری از افراد را نیز در این مسیر گرفته‌اند.
مکان‌هایی معنوی مانند مکتب نرجس(س) بیرجند که سابقه‌ای طولانی در تعلیم مفاهیم قرآن دارند، در حقیقت نیاز جامعه امروز هستند، چراکه آموزش مفاهیم معنوی در کنار توجه به جسم، نیاز هر انسانی است.
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌ جنوبی

انتهای پیام

captcha