ضرورت توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودک در آموزش قرآن
کد خبر: 3801187
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

ضرورت توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودک در آموزش قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مؤسسه قرآنی مائده هیدج گفت: برای مؤثر واقع شدن آموزش‌های قرآنی در کوکان باید به ویژگی‌های شخصیتی آنها توجه شود.

ضرورت توجه به ویژگی‌های شخصیتی کودک در آموزش قرآنسمیه صالحی، مدیر موسسه قرآنی هدهد هیدج در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در زمینه  تربیت دینی و معنوی کودکان اهمیت می‌یابد شیوه آشنایی و آموزش قرآن و پیام‌های آسمانی به آنها است.
وی با اشاره به بی‌تفاوتی عده‌ای از والدین نسبت به آشنایی فرزندانشان با قرآن، تصریح کرد: آشنایی با قرآن می‌تواند نقش مؤثری در تضمین آینده فرزندان ایفا کند زیرا قرآن راه رستگاری را آموزش می‌دهد.
این مربی قرآن با اشاره به اینکه قرآن معجزه جاوید پیامبر(ص) است، اظهار کرد: قرآن وسیله هدایت انسان از ظلمت به سوی نور است ولی به تنهایی کافی نیست و به تبیین‌کننده نیاز دارد.

تأثیرپذیری در کودکی
وی با اشاره به اینکه آموزش قرآن به کودکان یکی از حقوقی است که برگردن والدین است، ادامه داد: یکی از روش‌های آشنایی کودکان با قرآن خواندن این کتاب آسمانی توسط پدر و مادر در خانه است پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگی آنان است فرزندانشان نیز به فراگیری و خواندن قرآن علاقه‌مند می‌شوند و این خود یکی از راه‌های تعلیم قرآن به فرزندان است، زیرا کودک و نوجوان به طور عمده تحت تأثیر سخنان والدین، معلمان و دوستان است و این تأثیرپذیری در کودکی بیشتر از پدر و مادر است.
وی با اشاره به تأکیدات پیامبر(ص) بر آموزش قرآن به کودکان ادامه داد: رسول خدا(ص) می‌فرماید: «هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند».
 
تشویق به قرائت قرآن
صالحی با اشاره به اینکه یکی از روش‏‌های تربیت فرزندان، تشویق به قرائت قرآن است، گفت: والدین باید در آموزش قرآن به فرزندان از اجبار و یا تنبیه دوری کنند.
وی با اشاره به اینکه باید قرآن را به گونه‌ای جذاب به فرزندان معرفی کرد، گفت: برای این کار می‌توانید در شرایط مناسب مثل هنگام خواب، از داستان‌های قرآنی که مایه آرامش ذهنی کودکان می‌شود، بهره بگیرید.
صالحی ادامه داد: می‌توانید کودکان را تشویق کنید تا با عمل کردن به دستورات ساده قرآنی، مجموعه‌ای از رفتارهای خوب را در خود مانند تمرین سلام گفتن، احترام به بزرگترها و نظافت ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در آموزش قران در دوران کودکی باید مورد تامل قرار گیرد توجه به ویژگی‌های کودک و استفاده از قالب‌های مورد علاقه کودک نظیر بازی، کاردستی شعر و قصه و .... در آموزش است.
انتهای پیام
captcha