آبگرفتگی بخش‌هایی از شهرک شماره 2 اهواز /آغاز ارزیابی خسارت منازل مسکونی شعیبیه
کد خبر: 3802210
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

آبگرفتگی بخش‌هایی از شهرک شماره 2 اهواز /آغاز ارزیابی خسارت منازل مسکونی شعیبیه

آورد آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون در روز گذشته افزایش یافت و نگرانی از زیر آب رفتن بیشتر روستاهای حاشیه و پایین دست و پیشروی آب سوی اهواز در فضای مجازی دست به دست می‌شد و از آن سو مسئولین خوزستان و کشور همچون وزیر کشور در بازدید از نحوه مدیریت مناطق سیل زده به مردم اطمینان دادند که سیلاب در حال کنترل شدن است و مشکلی اهواز را تهدید نمی کند.

به گزارش ایکنا؛ گروهی از سیل زده‌ها نیز همچون روزهای گذشته به سوی اردوگاه‌های تعیین شده رفتند، گروهی نیز با بیان اینکه نمی توانند خانه و کاشانه و به عبارتی همه زندگی‌شان را رها کنند، بر پشت بام منازل‌شان ماندند و گروهی دیگر هم که به این نتیجه رسیدند حالا حالاها آب قصد فروکش کردن و ترک روستاهایشان را ندارد و مجبورند خانه های سست شده از سیلاب را رها کنند، با پای تا نیمه در آب فرو رفته وسایل مورد نیازشان را به سوی اردوگاهها انتقال دادند.

حالا سیل زده های خوزستان یک بار دیگر مثل جنگ زده های سال های دهه 60 زندگی شان را رها کرده اند و به استانهای دیگر و مناطق دیگر استان پناه آورده اند و در این میان از کمبود مایحتاج اساسی با وجود تلاش ها و کمک های صورت گرفته از سوی دولت و مردم به دلیل وسعت زیاد خرابی‌ها گلایه دارند، حالا سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس از جوانان خواسته به یاری سیل زده های خوزستان بشتابند و اضافه کرده، "جوانانی که دوران دفاع مقدس را درک نکردند، امروز باید در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کنند و افرادی که به دنبال این هستند که به دفاع از حرم بپیوندند، امروز دفاع از حرم در خوزستان است و خدمت به مردم سیل‌زده بهترین جهاد است."

حالا آورد آب کرخه به دلیل باران های پیش رو و نیز سیلاب های سرازیر شده از بالادست با سرعت هر چه تمام‌تر در حال سرازیر شدن به سوی پایین دست همچون روستاهای شهرستان‌های دزفول، شوشتر، شوش، اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و سوسنگرد است و مدیریت بحران در حال تلاش برای مهار سیلابها و هدایت آن به سمت دریا و جلوگیری از آبگرفتگی تاسیسات در مسیر آب است.

از آن طرف هم در مقطع اهواز در حال تلاش برای مهار پس زدگی فاضلاب و نیز باز ماندن کامل جاده های بین شهرها همچون اهواز اندیمشک، اهواز آبادان و اهواز شوش هستند و تلاش برای اینکه به تاسیسات نفتی و برقی اطراف اهواز آسیبی وارد نشود؛ به عنوان مثال گفته شده ورود آب به هورالعظیم مانع از فعالیت میدان نفتی در هور نشده و یا شکسته شدن سیل بند شیبان نگرانی برای ورود آب به شهر اهواز و نیروگاه رامین ایجاد نکرده و شرایط در حال کنترل شدن است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از زمان وقوع سیلاب تا روز گذشته ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده است و ۷۸ روستا در سطح خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند. ۴۸ اردوگاه جهت اسکان اهالی این روستاها در نظر گرفته شده و این اردوگاه‌ها در اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت ازادگان، هویزه، شادگان، کارون برپا شده‌اند. هم‌چنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.

آبگرفتگی بخش‌هایی از شهرک شماره 2 اهواز/ آب هنوز وارد واحدهای صنعتی نشده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: مسیرهای ورودی و خیابان‌های داخلی شهرک صنعتی شماره 2 اهواز دچار آبگرفتگی شده‌اند اما هنوز آب وارد واحدهای مستقر درون این شهرک نشده است.

اخلاق محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حجم آب اطراف شهرک صنعتی شماره 2 اهواز بسیار زیاد است و خیابان‌های این شهرک زیر آب هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرک صنعتی شماره 2 اهواز در مسیر سیلاب قرار دارد، مسیرهای ورودی به آن و همچنین خیابان‌های داخلی شهرک دچار آبگرفتگی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، آب کم کم وارد واحدهای صنعتی خواهد شد و این واحدها را دچار خسارت و مشکل خواهد کرد.

اعزام نیروهای کمکی اورژانس 11 استان به مناطق سیل‌زده خوزستان

رئیس مرکز اوررژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از اعزام نیروهای کمکی اورژانس 11 استان به مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 108 نفر از نیروهای فوریت‌های پزشکی با 30 دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، سه هلیکوپتر امداد هوایی به همراه تجهیزات پزشکی کامل و یک بیمارستان صحرایی 50 تخت‌خوابی جهت خدمات‌رسانی درمانی به بیماران و سیل‌زدگان به استان خوزستان اعزام شده‌اند.

وی افزود: این اکیپ‌های کمکی از استان‌های تهران، کرمان، همدان، کردستان، اصفهان، تبریز، قم، اراک، بوشهر، کاشان و کرمانشاه به استان خوزستان اعزام شده‌اند.

انجام 229 پرواز توسط بالگردهای هلال احمر در مناطق سیل‌زده خوزستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از انجام 229 سورتی پرواز توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.

علی خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی هفت روز گذشته 229 پرواز امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان به مناطق سیل‌زده برای کمک به آسیب‌دیدگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه چهار فروند بالگرد در مناطق سیل‌زده خوزستان به کار گرفته شده است، افزود: بیشتر نجات‌یافتگان و منتقل‌شدگان، افراد در محاصره سیل و در مناطقی بوده‌اند که مسیر دسترسی زمینی مسدود بوده و کمک به آنها از طریق زمین میسر نبوده است. در این پروازها، 418 هزار کیلوگرم بار از قبیل اقلام امدادی و محموله‌های غذایی نیز جابه‌جا شده است.

آغاز ارزیابی خسارت منازل مسکونی شعیبیه بعد از فروکش کردن آب

رییس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شوشتر گفت: کار ارزیابی خسارت واحدهای مسکونی شعیبیه بعد از فروکش کردن آب از منازل توسط کارشناسان آغاز می‌شود.

اکبر حسین زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ترمیم حدود 20 کیلومتر از سیل بند غرب شعیبیه بر عهده اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شوشتر بود که با تلاش به سرانجام رسید.

وی افزود: بعد از زیر آب رفتن سیل‌بند کار ترمیم متوقف شد و دستگاه‌ها و ماشین آلات این اداره برای خدمات رسانی به سیل زدگان بسیج شدند.

شهر اهواز در حوضه آبریز رودخانه‌های دز و کارون است . شب گذشته به صورت ناگهانی بخش زیادی آب به صورت سیلاب از کانال‌های کرخه به سمت اهواز هدایت شد و بخشی از مناطق اهواز دچار آبگرفتگی شدند.

در هفته‌های اخیر با بالا امدن سطح رود خانه های خوزستان و ایجاد شرایط بحرانی برای خوزستان بسیاری از ارگان‌ها درگیر کمک رسانی به مردم و ایجاد سید بندها شدند. یکی از این ارگان ها، شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) است که با ایجاد سیل بند و تقویت سیل بند های موجود، شهر رفیع را تا کنون از خطر سیل حفظ کرده است.

همچنین هفته گذشته با انفجار دژ باکری و انتقال آب به هورالعظیم باعث شدند تا برای شهرهای رفیع و سوسنگرد مشکلی پیش نیاید.

اسکان مردم سیل‌زده و توزیع وسایل ورزشی در کمپ ورزشگاه تختی اهواز

تعدادی از مردم سیل‌زده خوزستان در کمپ ورزشگاه تختی اهواز اسکان داده شدند.

افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان استان در گفت‌ و گو با ایسنا اظهارکرد: باتوجه به شرایط خاص استان در پی وقوع سیل، اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان نیز با همکاری هیات‌های ورزشی به ویژه هیات ورزش‌های همگانی استان، کمپی را در ورزشگاه تختی اهواز ایجاد کرده است که اکنون نیز 25 خانوار در این کمپ مستقر هستند.

وی بیان کرد: تعدادی وسایل ورزشی نیز بین فرزندان این خانواده توزیع شد و امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای این عزیزان باشیم. آقای داورزنی، معاون وزیر ورزش هم شب گذشته از این کمپ و شرایط ایجاد شده برای مردم دچار سیل بازدید داشت که امکانات فراهم شده را مناسب ارزیابی کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این که در سالن والیبال اهواز نیز 25 خانوار اسکان داده شده‌اند، گفت: تمامی امکانات و سالن‌های ورزشی استان در خدمت مردم سیل‌زده هستند و وزیر محترم ورزش نیز به این مهم تاکید بسیار داشت.


سیل وقفه ای در تولید ایجاد نکرد/ نفت مانع ورود آب به هورالعظیم نیست

معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) با اشاره به اینکه مجموعه نفت به دنبال همزیستی با مردم است، گفت: در حال حاضر در مجموع پنج حوضچه طبیعی هورالعظیم -که تمام بخش ها و تاسیسات نفتی در آنجا وجود دارند- آب هست و در کل تاسیسات در نقاطی هستند که آب وجود دارد.

به گزارش ایسنا، عبدالله طواف در حاشیه بازدید خبرنگاران از اقدامات شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در مناطق سیل زده رفیع و دشت آزادگان اظهار کرد: دولت در سال ۷۲ تصمیم گرفت برای این که منابع آب شیرین به عراق منتقل نشود یک دایک را در هورالعظیم احداث کند ولی متاسفانه عده ای در فضای مجازی و در برخی جلسات مدعی شدند جاده ها و دایک ها را نفت ساخته است اما این اشتباه است.

طواف با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون حوضچه های سه و چهار و پنج تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، عنوان کرد: هیچ مانعی از سوی نفت برای این که آبی وارد هور شود وجود نداشته و ندارد. گاها در حین عملیات اجرایی ممکن است آبی را محصور و نقطه ای را خشک کنیم اما دوباره آبگیری انجام می شود و محدوده مد نظر در تالاب پرآب می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع پنج حوضچه طبیعی هورالعظیم -که تمام بخش ها و تاسیسات نفتی در آنجا وجود دارند- آب هست و در کل تاسیسات در نقاطی هستند که آب وجود دارد. در چند روز گذشته به دلیل فشار سیل به مردم جنوب غرب منطقه، سعی کردیم تا زمین‌هایی را آبگیری کنیم که آب به شهر فشار وارد نکند.

معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: متاسفانه در سال های خشکسالی برخی از مردم به دلیل مشکلات کم آبی خود را به حریم رودخانه نزدیک و کشاورزی کردند. برخی از آن ها وارد هورالعظیم شدند و کشاورزی کردند و این مساله تا زمانی که هور خشک بود، مشکلی نداشت اما امسال با هجوم آب هیچ‌ یک حاضر به تخلیه آن نقاط نشدند و متاسفانه این اتفاق باعث شد حجم آب به گونه ای بالا بیاید که برای مثال در دو سه نقطه شهر رفیع سیل بند شکسته شد.

طواف با بیان اینکه تا رودخانه ها به مسیر طبیعی خود بازنگردند هر سال با سیلاب روبرو هستیم، ادامه داد: در بستر رودخانه ها کشاورزی شده و ساخت و ساز صورت گرفته و پرورش ماهی ایجاد شده است و این مسایل مشکلاتی را در بحث سیلاب برای مردم مناطقی همچون رفیع و دشت آزادگان به وجود می آورد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از تاسیسات مجموعه نفت در تالاب هورالعظیم در اثر سیلاب خسارتی ندیده است. در مجموعه عملیات تولید هیچ وقفه ای نداشته و بیش از ۱۰۰ نقطه بحرانی در مجموعه هور العظیم را نیز ترمیم کرده ایم.


معاون وزیر ورزش از سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان خوزستانی بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان شب گذشته برای ابراز همدردی با مردم سیل‌زده خوزستان و همچنین بازدید از امکانات فراهم شده در سالن‌های ورزشی محل اسکان سیل‌زدگان وارد خوزستان شد.

سیل خوزستان باید یک موضوع ملی قلمداد شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در حاشیه نشست شورای مدیریت بحران بخش شعیبیه ضمن بیان گزارشی از مشاهدات میدانی خود از مناطق سیل زده شعیبیه، آهودشت و بامدژ و باوی گفت : متاسفانه تاکنون ابعاد سیلاب خوزستان بدرستی برآورد و برای افکار عمومی تشریح نشده است.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، آیت الله عبدالکریم فرحانی اظهارکرد: سیل رودخانه های کارون، کرخه و دز باعث آسیب جدی به اقتصاد کشاورزی و دامپروری استان و تخریب زیر ساخت ۱۸۲ روستا و چند شهر در پایین دست، شده است که می توان از سیلاب خوزستان به عنوان فاجعه ملی تعبیر کرد.

آیت الله فرحانی افزود: سیلاب خوزستان بسیار مخرب تر از سیل گلستان و سایر استان ها است زیرا هم وسعت آن و هم ماندگاری و قدرت تخریبی آن بیشتر است .فراموش نکنیم خوزستان تولید کننده نخست گندم کشور می باشد که در این سیلاب ضربه اصلی به همین بخش وارد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت : در گفتگوی تلفنی با حاج آقا صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل زده، خواستار تامین ۲۰۰ قایق تندرو از طریق نیروی دریایی سپاه شدیم که ایشان قول دادند تا در اسرع وقت با انعکاس این تقاضا به فرماندهی کل سپاه نسبت به تامین ۲۰۰ دستگاه قایق اقدام شود.

 

برپایی بیمارستان ۵۰ تختخوابی صحرایی در حمیدیه

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از برپایی یک بیمارستان صحرایی از سوی استان کردستان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این بیمارستان 50 تختخوابی صحرایی از سوی استان کردستان با 20 نیروی پزشکی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در خوزستان برپا شده است.

تخریب 103 مدرسه خوزستان در جریان سیل

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند.

به گزارش ایسنا، محمد تقی‌زاده در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین ماه) برگزار شد اظهار کرد: ۱۴ شهر شامل دزفول، شوش، شاوور، شوشتر، باوی، اهواز، کارون، حمیدیه، شادگان، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، هویزه و بستان توسط سه رودخانه کارون، دز و کرخه دچار سیل شده‌اند.

وی افزود: پدیده سیل سبب تخریب ۱۰۳ مدرسه و یک اردوگاه دانش آموزی در استان خوزستان شده است و همچنین ٥٣٨ مدرسه بر اثر وقوع سیلاب آسیب دیده اند.

بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به شرایط با ثبات آغاز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعدادی از استان ها به عنوان استان‌های معین آموزش و پرورش خوزستان انتخاب شده‌اند، گفت: بازسازی مدارس آسیب دیده به محض رسیدن به یک شرایط با ثبات، آغاز می‌شود و مدارس در تابستان بازسازی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی در جلسه ستاد بحران آموزش و پرورش خوزستان که امروز، دوشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم مشکل سیلاب در خوزستان در شهرستان‌هایی که در معرض مشکل قرار دارند، زودتر برطرف شود. تلاش می‌کنیم کارها، شرایط و امکانات خاصی را برای کمک به استان صورت دهیم تا مشکلات به زودی برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش استان این اطمینان خاطر و آرامش را به همکاران در مجموعه آموزش و پرورش استان بدهید که ما با همه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم در کنار آن‌ها هستیم. اگر این مشکلات ادامه پیدا کند و نگرانی‌ها جدی شود، مراکز خاص اسکان همکاران فرهنگی را پیش‌بینی کرده‌ایم و در سه یا چهار منطقه در استان این مراکز را با امکانات مناسب برای اسکان همکاران فرهنگی در نظر می‌گیریم.

بطحایی ادامه داد: اعتبارات لازم برای اسکان این همکاران اگر لازم باشد تخصیص پیدا می‌کند. این اولین و کوچکترین کاری است که وظیفه داریم برای حفظ آرامش همکاران خود در استان انجام دهیم. اگر این شرایط ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد تمرکز ما باید بر دوره متوسطه دوم بویژه پایه دوازدهم باشد، چراکه دانش‌آموزان می‌خواهند خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند و نگران کنکور هستند.

تاج پس از حضور در اهواز: جامعه فوتبال در کنار سیل زدگان است

رییس فدراسیون فوتبال گفت:همه باشگاهها در کمک به سیل زدگان حضور فعال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، مهدی تاج که به اهواز سفر کرده است، اظهار کرد: قرار بود روز دوشنبه به اهواز بیاییم و به طور حتم در این اتفاق خوب که در بحث روح نکوکرداری کمک به سیل زدگان که در تمام آحاد جامعه بوجود آمده ،جامعه فوتبال هم همگام با سایرین در این کمک رسانی خود را سهیم می داند. در اولین اقدام سازمان لیگ فوتبال کشور در میدان شیخ بهایی تهران با پرپایی موکبی در حال جمع آوری کمک های مردمی می باشد و همچنین در این هفته لیگ برتر فوتبال کشور، باشگاهها عمده عواید درآمد بلیط فروشی را جهت کمک به سیل زدگان اختصاص داده اند و تیم های میزبان در این هفته قبل از ورودی ورزشگاهها اقدام به برپایی ستادی جهت دریافت های کمک های مردمی خواهند کرد و همه باشگاهها در این امر مهم حضوری فعال و پر رنگ خواهند داشت.

 

captcha