سیل‌زدگان به دلیل همبستگی اجتماعی آسیب‌روانی کمی داشتند
کد خبر: 3802630
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
رئیس اورژانس اجتماعی کشور؛

سیل‌زدگان به دلیل همبستگی اجتماعی آسیب‌روانی کمی داشتند

گروه جامعه ــ رئیس اورژانس اجتماعی کشور از فعالیت 140 تیم اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده خبر‌ داد و گفت: تاکنون آمار آسیب‌ روانی بین سیل‌زدگان کم بوده است و این امر به خاطر وجود همبستگی اجتماعی در میان مردم است؛ اما این بدان معنی نیست که اگر مداخله و پیشگیری نکنیم، آمار آسیب‌ها محدود باقی می‌ماند.

رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح آخرین خدمات اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده پرداخت و گفت: 10 تیم اورژانس اجتماعی از استان‌های معین استان لرستان به این استان اعزام کرده‌‌ایم که در هر تیم، یک روانشناس و یک مددکار اجتماعی حضور دارند.

وی ادامه داد: 10 گروه اورژانس اجتماعی نیز در خود استان لرستان حضور داشتند که در حال فعالیت هستند. به طور کلی در 10 استان کشور، 140 تیم اورژانس فعالند.

استان خوزستان فعلاً برای اعزام گروه‌های اورژانس اجتماعی اعلام نیاز نکرده‌ است

جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا تیم‌های اورژانس اجتماعی به استان خوزستان نیز اعزام شده‌اند، گفت: همه تیم‌ها در آماده‌باش به سر می‌برند. مراکز اورژانس خوزستان در حال فعالیت هستند اما فعلاً این استان اعلام نیاز نکرده و گروهی به این استان اعزام نشده‌اند.

وی اضافه کرد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر زمان اعلام نیاز شود، از استان‌های همجوار تیم‌های اورژانس اجتماعی به خوزستان اعزام‌ می‌شوند.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وقتی بحرانی مانند سیل بروز می‌کند، مردم دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و چون خانه، زندگی، شغل و کار خودشان را از دست می‌دهند، دچار تألمات روحی روانی شده و همین مسئله منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی و روانی در جامعه‌ می‌شود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان تیم‌های اورژانس داخل استان هم برای جامعه هدف و جامعه عمومی بحث آرام‌سازی، متقاعدسازی و هشداردهی را انجام و مردم را متقاعد ‌می‌کنند که خانه‌های خود را ترک کنند. برخی از افراد نیز دچار افسردگی و اضطراب حاد شده‌اند  که روانشناسان ما اقدامات تخصصی را برای آنها انجام می‌دهند تا این مشکلات شدید‌تر و مزمن نشود.

جعفری اعلام کرد: تا به امروز61 هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی در 10 استان کشور برخوردار شده‌اند و سه هزار و 500 ساعت مأموریت انجام شده‌ است. تیم‌های اعزامی نیز هفت هزار و 500 مورد خدمات مددکار اجتماعی به افراد در معرض آسیب ارائه داده و شش هزار و 700 نفر نیز خدمات مشاوره دریافت کرده‌اند.

به دلیل وجود همبستگی اجتماعی آسیب‌ روانی هنوز خود را نشان نداده‌ است

وی با تأکید بر اینکه پس از فروکش کردن سیل و آغاز مرحله بازسازی مردم بیشتر متوجه عمق آسیب‌ها می‌شوند و ممکن است دچار افسردگی، آسیب‌روانی و اجتماعی و حتی در برخی از موارد اقدام به خودکشی کنند، گفت: البته تاکنون آمار این آسیب‌ها کم بوده و به دلیل وجود همبستگی اجتماعی در میان مردم، آسیب‌روانی و اختلال‌ها هنوز خود را نشان نداده‌ است و هنوز مواجهه با واقعیت در مردم شکل نگرفته، به همین دلیل باید پس از فروکش کردن سیل در کنار مردم حضور داشته باشیم.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: علی‌رغم اینکه تاکنون آمار آسیب‌ها و اقدام به خودکشی‌ها کم بوده اما این به این معنی نیست که اگر مداخله و پیشگیری نکنیم، آمار آسیب‌ها محدود باقی بماند. ما برای اعزام روانشناس و مددکار به منطقه هیچ محدودیتی نداریم، البته یک نقطه ضعف موجود و آن هم موازی‌کاری و نبود مدیریت یکپارچه در مناطق آسیب‌دیده است. به همین دلیل نشستی با وزارت بهداشت و وزارت کشور داشتیم تا با اجرای یک برنامه هم‌افزا مدیریت هماهنگ و یکپارچه صورت گیرد و هر سازمان به صورت مستقل اقدام نکند تا هم منابع هدر نرود و هم جامعه هدف خسته نشود.

وی در پایان گفت: رویکردمان را انجام اقدامات مشترک و تعامل با سایر نهادها قرار داده‌ایم. اکنون باید غربالگری و بررسی اولیه از وضعیت روانی ـ اجتماعی مردم مناطق سیل‌زده داشته باشیم و به افرادی که در معرض ریسک و مخاطره بیشتر هستند خدمات مشاوره ارائه دهیم. همچنین در این مسیر باید از ظرفیت‌های جامعه هدف نیز استفاده کنیم. تا شاهد افزایش آمار خودکشی، اختلافات خانوادگی حاد و مزمن، اختلال‌های روانی و ... نباشیم.  

انتهای پیام 

captcha