انتظار مردم، پیشگامی طلاب در تسلط و عمل به معارف قرآن است
کد خبر: 3803184
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
حجت‌الاسلام شهیدی‌پور:

انتظار مردم، پیشگامی طلاب در تسلط و عمل به معارف قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی با بیان اینکه کشف استعداد نهفته طلاب از آثار برگزاری مسابقات بین‌المللی است تأکید کرد: توجه حوزویان به قرآن کریم و تسلط توأمان آنان بر معارف و مهارت‌های قرآنی نسبت به سایر اقشار مورد انتظار مردم است.

تاثیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قران کریم؛ کشف استعدادهای طلابحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، داور سومین دوره مسابقات طلاب جهان اسلام، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اهمیت مأنوس شدن جوانان با قرآن کریم، بیان کرد: تولید محتوای غنی معارف قرآنی و حدیثی به همراه ارائه برنامه‌های جذاب و پرمحتوا و تشویق جوانان به شرکت در برنامه‌های آموزشی و رقابتی از جمله راهکارهای ایجاد زمینه‌های انس طلاب جوان با قرآن است.

وی با اشاره به لزوم توجه به انس طلاب با قرآن کریم افزود: باید شرایطی فراهم شود تا طلاب جوان از اهمیت و فضیلت قرآن آگاهی و از جایگاه و شرافت اهل قرآن شناخت کاملی داشته‌باشند و هم‌چنین نسبت به اهمیت و فضیلت تلاوت و استماع قرآن، آگاهی و شناخت کافی پیدا کنند.

شهیدی‌پورادامه داد: طلاب جوان باید آداب ظاهری و باطنی تلاوت را بدانند فواید انس با قرآن را درک کنند و از خواص آیات و سوره‌های قرآن آگاهی و بر قرائت صحیح و فصیح آیات قرآن تسلط کافی داشته باشند.

این استاد قرآنی با اشاره به این‌که اشتیاق به انس و قرائت روزانه قرآن کریم در طلاب جوان باید روزافزون شود، اظهار کرد: طلاب جوان علاوه بر حفظ و درک مفاهیم قرآن کریم باید به پژوهش‌های قرآنی نیز اهتمام ویژه داشته‌ باشند و با بهره‌گیری از معارف قرآن کریم به خلق آثار پژوهشی ـ کاربردی بپردازند.

وی افزود: برگزاری مجالس و نشست‌های نقد و ارزیابی و پاسخ به شبهات قرآنی و انجام مناظرات با اندیشمندان در رشته علمی خود بر محور قرآن کریم سبب می‌شود تا معارف قرآن در اعماق جان طلاب رسوخ کرده و در رفتار و تمایلات آنان تأثیر گذارد و لذا این امر موجب می‌شود تا ترویج و تبلیغ دینی آنان اولاً صبغه قرآنی پیدا کرده و ثانیاً غناء لازم را کسب کند.

شهیدی‌پور با اشاره به این‌که حوزویان الگوی جامعه هستند، بیان کرد: توجه حوزویان به قرآن کریم و تسلط توأمان آنان بر معارف و مهارت‌های قرآنی نسبت به سایر اقشار مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است و لذا مردم از حوزویان انتظار دارند که خود در این زمینه نیز پیشتاز باشند.

وی ادامه داد: سزاوار است طلاب در آغاز تعلیم علوم دینی به حفظ و تجوید کتاب خدا، «قرآن»، به صورت معتبر بپردازند تا کلیدی درست، همراه و پیروز باشد و سبب نورانیت قلب شود و انسان را مستعد درک سایر علوم کند، آن گاه که از حفظ و تجوید قرآن فراغت یافتند به فراگیری علوم عربی بپردازد.

این استاد قرآنی در ارتباط با جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب حوزه‌های علمیه گفت: این مسابقات هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دارای سطح بسیار بالایی است و موضوعات و رشته‌های متنوعی را در بر می‌گیرد، هم‌چنین برگزاری مسابقات قرآن در سطح ملی و بین‌المللی سبب می‌شود تا طلاب با شرکت فعال در این مسابقات و رقابت سالم به ارتقای سطح معلومات و توانایی‌های خود کوشش کنند لذا موجب نشر، ترویج و گسترش فرهنگ انس با قرآن در بین طلاب خواهد شد.

داور سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی با بیان این‌که کشف استعداد نهفته طلاب از دیگر آثار برگزاری مسابقات بین‌المللی طلاب است، تصریح کرد: آشنایی طلاب با تفسیر و معارف قرآن بسیار ضروری بوده و بهترین راه برای نیل به این هدف ایجاد رقابت سالم بین طلاب خواهد بود.

وی با اشاره به افزودن رشته خطابه‌خوانی در این دوره از مسابقات گفت: طلاب باید از همان سال‌های ابتدای طلبگی با قرائت، حفظ و درک مفاهیم قرآن مأنوس و مشغول بوده و در این راستا در زمینه مطالعات تفسیری نیز اهتمام لازم را داشته باشند زیرا این امر سبب می‌شود تا طلاب در تبلیغ معارف دینی از ظرفیت بالایی برخوردار شده و از متن قرآن که مشتمل بر وحی الهی است بهره کافی و وافی ببرند.

برگزاری محفل انس با قرآن در محضر مقام معظم رهبری
شهیدی‌پور بیان کرد: ارتباط و انس با قرآن همیشه برای انسان حلاوت و شیرینی وصف ناپذیری دارد و بر اساس حدیث شریف نبوی «القرآن لا یَمَلُّ جلیسه؛ همنشین قرآن هیچ‌گاه ملول نمی‌گردد».

 وی بهترین خاطره قرآنی خود را برگزاری محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: این محفل اسن با قرآن کریم هر سال در طلیعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و سخنان حکیمانه و بسیار تخصصی مقام معظم رهبری توشه راه و موجب تشویق قرآنیان است، امید می‌رود جامعه قرآنی با پیروی از فرمایشات وی و نیز پیگیری مسئولان به اهدافی که در چشم‌انداز چهارمین دهه انقلاب اسلامی ایران، احیاکننده ارزش‌های قرآن در جامعه اسلامی ترسیم شده‌ است، نایل گردند.

انتهای پیام

captcha