کلاهبرداری در حراجی‌های اینترنتی اعیاد شعبانیه/ شگرد جدید شیادان مجازی
کد خبر: 3803277
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
نگاهی به مهمترین حواث مجازی کشور؛

کلاهبرداری در حراجی‌های اینترنتی اعیاد شعبانیه/ شگرد جدید شیادان مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ مهمترین اخبار پلیس فتا به شگرد جدید کلاهبرداران به بهانه حراجی‌های اینترنتی اعیاد شعبانیه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان اختصاص داشت.

به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته از اولین فصل سال جدید درحالی شروع شد که کشور شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرینی ‌بود، که فضای مجازی را هم دستخوش خود قرار داد. یکی از این اتفاقات حراجی‌های اینترنتی بود که به مناسبت اعیاد شعبانیه در فضای مجازی پر شده است. بسیاری از این حراجی‌ها بر اساس اعلام پلیس فتا به بهانه‌ای برای کلاهبرداری تبدیل شده است. همچنین یکی دیگر از این اتفاقات که همزمان با سیل اخیر در فضای مجازی به چشم می‌خورد سوء‌استفاده به بهانه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان بود.

حراجی‌های اینترنتی اعیاد شعبانیه بهانه‌ای برای کلاهبرداری
اولین خبر این هفته را رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی اعلام کرده بود که وی با اشاره به حراجی‌های اینترنتی پیش‌رو به مناسبت اعیاد شعبانیه، گفت: شهروندان مراقب باشند در دام مجرمان سایبری که به بهانه تخفیف ویژه اعیاد، اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌کنند، نیفتند.

‌سرهنگ محمدپور، رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی اظهار کرد: در این ایام شاهد افزایش حراجی‌ها در سایت‌ها و کانال‌های مختلف در فضای مجازی هستیم، که مجرمان با دادن وعده‌های تخفیف ویژه و ارزان اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی به تمامی کاربران اینترنتی که به دنبال خرید در فضای مجازی هستند توصیه کرد: اولین پیش‌فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات یک فروشگاه اینترنتی، ارائه کالا‌های مجاز است. در صورتی که فروشگاهی کالای غیرمجاز به فروش می‌رساند و قیمت و شرایط ارائه شده کالای مورد نظر بیش از حد عالی به نظر می‌رسد و یا فروشنده بی‌دلیل و به طرزی مشکوک اطلاعات حساب بانکی شما را می‌پرسد، بیشتر احتیاط کنید، چون با احتمال بسیار بالا، به قصد کلاهبرداری به وجود آمده است.

وی درادامه گفت: در هنگام تصمیم به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، از تجربه‌ دوستان و آشنایان نزدیک در خصوص خرید‌های آنلاین استفاده کنید و از فروشگاه‌هایی که سابقه‌ ارائه‌ خدمات مطلوب دارند، خرید کنید و از سایت‌های ناشناس و غیرمعتبر و سایت‌هایی که پیشنهادات اغواگرانه برای خرید مطرح می‌کنند، خرید نکنید.

این مقام انتظامی با بیان اینکه برخی از فروشندگان با درج تبلیغ در سایت‌های واسطه گر درخواست واریز پیش پرداخت برای تحویل کالا دارند، عنوان کرد: تا زمانی که جنس مورد نظر خود را دریافت ننموده‌اند و از کیفیت آن اطمینان حاصل نکرده‌اند، وجهی را پرداخت ننمایند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی افزود: شهروندان باید مراقب باشند تا در هنگام پرداخت وجه خریداری شده به سایت‌های فیشینگ ارجاع داده نشوند، راه تشخیص سایت‌های فیشینگ در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد و پیشنهاد ما به کاربران فضای مجازی این است که حتما از فروشگاه‌هایی خرید کنند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.

این مقام مسئول گفت: شهروندان توجه داشته باشند حتما هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی خود، از صفحه کلید مجازی استفاده کنند و بهتر است رمز اول و دوم بانکی خود را به صورت نوبه‌ای تغییر دهند تا مانع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود شوند.
 
اخاذی اینترنتی با ترفند ارسال حکم جلب قضایی قلابی
همچنین رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از شناسایی و دستگیری فرد کلاهبرداری که با ترفند ارسال دستورحکم جلب قضایی قلابی برای شاکی قصد اخاذی از وی را داشت، خبر داد.
 
سرهنگ ‌حاج‌علی صالحی، رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در تشریح این خبر گفت: با ورود یک فقره پرونده با موضوع تهدید و اخاذی در فضای مجازی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

سرهنگ صالحی ادامه داد: ماموران پلیس فتا غرب استان تهران در اقدام اولیه اظهارات شاکی را اخذ کردند که بیان کرد: مدتی پیش حدودا چند روز قبل فردی اقدام به ارسال دستور قضائی مبنی بر جلب بنده در فضای مجازی انتشار داده بود و در ادامه پیامی مبنی بر اینکه باید مبلغ ۵ میلیون تومان به بنده بدهید که به شما رضایت بدهم، با پیگیری از مراجع قضائی متوجه شدم دستور جعلی است و فرد مذکور قصد اخاذی از بنده را دارد.

وی ادامه داد: ماموران اداره مبارزه با جرایم سایبری پلیس فتا غرب استان تهران پس از انجام اقدامات فنی و تخصصی، ضمن شناسایی متهم در شهر نصیر آباد شهریار، وی را طی یک عملیات پلیسی دستگیر کردند.

این مقام انتظامی افزود: متهم در ابتدا طی بازجویی‌های اولیه منکر جرم خود شد ولیکن پس از مشاهده مدارک مستدل و غیر قابل انکار، ضمن اقرار به بزه ارتکابیش بیان داشت بنده از هفت نفر دیگر نیز به این روش اخاذی کرده ام.

کلاهبرداری با شگرد جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان
‌سرهنگ حسین صادقی کاشان، رئیس پلیس فتا سمنان نیز با اعلام شگرد دیگر کلاهبرداران در فضای مجازی گفت: با توجه به وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور متاسفانه برخی کلاهبرداران با استفاده از عواطف و احساسات پاک مردم با راه‌اندازی صفحات جعلی قصد کلاهبرداری از حساب‌های آنان را دارند، لذا هموطنان عزیز هوشیار باشند و به نکات امنیتی توجه نکرده و به شماره حساب‌های کمک‌رسان غیرسازمانی و غیر مسئول هیچگونه وجهی واریز نکنید.

وی افزود: متاسفانه در چنین شرایطی یکی از شگرد‌های کلاهبرداران و افراد سود‌جو طراحی صفحات و درگاه‌های بانکی جعلی به نام "فیشینگ" می‌باشد که با در اختیار گرفتن اطلاعات بانکی شهروندان و با ترفند جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان، اقدام به برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی قربانیان می‌کنند.

سرهنگ صادقی گفت: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که برای هرگونه واریز کمک‌های مالی خود به سیل‌زدگان استان‌های مختلف کشور، فقط از طریق سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌صلاح که توسط رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی اعلام شده، اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی به خصوص از طریق شبکه‌های اجتماعی غیربومی (تلگرام و اینستاگرام) خودداری کنند.

وی از هموطنان عزیز درخواست کرد: شهروندانی که تمایل دارند از طریق تلفن بانک و اینترنت بانک به سیل زدگان کمک کنند دقت داشته باشند تا در دام سایت‌های جعلی که توسط افراد کلاهبردار طراحی می‌شود گرفتار نشوند و هنگام پرداخت، موارد امنیتی یک درگاه بانکی ایمن همچون آدرس سایت، پروتکل https و کد امنیتی را مد نظر قرار دهند.

کلاهبرداری ۵۰ میلیون ریالی عاقبت نصب اپلیکیشن صیغه‌یاب
سرهنگ مرتضوی رئیس پلیس فتا استان اصفهان هم با اعلام خبر کلاهبرداری ۵۰ میلیون ریالی عاقبت نصب اپلیکیشن صیغه‌یاب گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیر مجاز رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت، با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد شاکی با فریب تبلیغات نرم‌افزار صیغه‌یاب اقدام به خرید و نصب اپلیکیشن می‌کند که در این میان با سوء استفاده از اطلاعات بانکی و شخصی شاکی، مبلغ پنجاه میلیون ریال از حساب وی برداشت می‌شود.

وی افزود: با اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا متهم که جوانی ۳۳ ساله به هویت «ماهان. ف» بود، شناسایی و دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه توسعه فضای مجازی باعث شده تا شاهد رواج برخی از سایت و کانال‌های همسریابی یا صیغه‌یابی باشیم، گفت: در کنار این سایت‌ها و کانال‌ها این روز‌ها شاهد تبلیغ فروش نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های صیغه‌یابی هستیم که این نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های طراحی شده بدافزار‌های جاسوسی هستند.

رئیس پلیس فتا اصفهان در ادامه به شهروندان توصیه کرد: این اپلیکیشن شیوه‌ای جدید برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از کاربران در فضای مجازی می‌باشد و به هیچ عنوان نباید آن را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنند، به نحوی که استفاده و فعال‌سازی آن مستلزم پرداخت اینترنتی مبلغ اندکی از سوی مشتریان است، همچنین این اپلیکیشن به نوعی بدافزار جاسوسی است.

به گزاش ایکنا؛ شهروندان این هشدار‌ها را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه درفضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

انتهای پیام
captcha