رونق اقبال مردمی؛ شاید اگر تبلیغات بیشتری می‌شد
کد خبر: 3803386
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
نگاهی به کم و کیف اجرای مهمترین رویداد قرآنی کشور/

رونق اقبال مردمی؛ شاید اگر تبلیغات بیشتری می‌شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ اقبال کم مردم به حضور در مهمترین رویداد قرآنی کشور بیشتر به‌ ضعف در تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب برمی‌گردد؛ در این میان صدا و سیما بیشترین سهم را می‌توانست داشته باشد که شاید هزینه‌ بالای تبلیغات در رسانه ملی به مذاق دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات خوش نیامده باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران همانند سال‌های قبل در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است که البته در مقایسه با سال‌های قبل به دلایل مختلف ایام و ساعات اجرای این رویداد بزرگ قرآنی در کشور کاهش پیدا کرده است. آنچه امسال بیشتر از قبل مورد توجه اصحاب رسانه و اهالی خبر واقع شد؛ غیبت مسئولین و چهره‌ها در حین برپایی این رخداد ارزشمند اسلامی در جهان است.
نبود مسئولین در مراسم افتتاحیه توجیه مناسبی است برای این گزاره که اساساً برنامه‌های قرآنی در کشور همواره مورد بی‌مهری مدیران و مسئولان دولتی بوده و نمونه بارز این مدعی کاهش بودجه اختصاصی به فعالیت‌های قرآنی و وعده‌های پوشالی متعدد در پرداخت به موقع همان مقدار تعیین شده است.

رونق اقبال مردمی؛ شاید اگر تبلیغات بیشتری می‌شد

اما اقبال کم مردم به حضور در چنین برنامه‌هایی نیز بیشتر به‌ ضعف در تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب برمی‌گردد. در این میان صدا و سیما بیشترین سهم را می‌توانست داشته باشد که شاید هزینه‌ بالای تبلیغات در رسانه ملی به مذاق دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات خوش نیامده باشد. اما باید اذعان کرد صرف این هزینه کمک شایانی را به حضور پر رنگ جامعه قرآن‌دوست در صحن مسابقات می‌کرد چنانچه شاهدیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب علی‌رغم تغییر مکان برپایی، دچار این بی‌رونقی در بازدید و مراجعه نمی‌شود چراکه برای دعوت مردم در چنین نمایشگاهی از روزها قبل به‌طور مداوم در رسانه‌ ملی، تبلیغات شهری و نیز فضای مجازی اطلاع‌رسانی وسیعی صورت می‌گیرد. گرچه شبکه قرآن با پخش مستقیم این مسابقات برنامه خوبی را در اطلاع‌رسانی تقدیم بینندگان می‌کند اما مخاطبان این شبکه همواره قشر قرآنی جامعه هستند و عموم مردم حتی از پخش زنده مسابقات نیز بی‌خبرند.

رونق اقبال مردمی؛ شاید اگر تبلیغات بیشتری می‌شد
البته می‌توان نحوه عملکرد جامعه قرآنی و بعضی از فعالان این عرصه را در کاهش استقبال مردمی هم مؤثر دانست، مراد هم‌خوانی نداشتن ادعا با کارکرد مدیران قرآنی است که در روایات و آیات هم تأکید شده اگر شخصی مردم را ارشاد به انجام عملی کند که خود آن را انجام نمی‌دهد و یا توصیه به ترک کند و خود عامل بدان باشد؛ حرف او همانند قطره باران به روی سنگ است که اثری در آن ایجاد نخواهد کرد.
در پایان با رعایت اخلاق نقد و عدالت در بیان نقاط ضعف و قوت یک رویداد، باید اذعان کرد برپایی بخش نمایشگاهی در حاشیه این رقابت‌ها یکی از نقاط قوت مسابقات بین‌المللی قرآن بوده که امسال تغییر در شکل غرفه‌های نمایشگاهی و آرایش منظم این مکان بازدیدکنندگان را به خود سوق داده و بر غنای محتوایی این رویداد مهم قرآنی کشور افزوده است.

گفتنی است، سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است. در این رویداد بزرگ قرآنی‌، ۶۳۷ شرکت‌کننده از ۶۲ کشور جهان جهت حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند. همچنین ۶۷ نفر از برجسته‌ترین اساتید قرآن شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور جهان قضاوت متسابقان در این دوره رقابت‌ها را بر عهده دارند.

محمد ایمانی‌مهر

انتهای پیام

captcha