ساعات قرآن در مدارس کم نشود/ تفسیر محور اصلی مسابقات قرآن باشد
کد خبر: 3803432
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

ساعات قرآن در مدارس کم نشود/ تفسیر محور اصلی مسابقات قرآن باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه تفسیر باید محور اصلی مسابقات قرآن طلاب باشد، گفت: نباید از ساعات قرآن در مدارس کاسته شود.

ساعات قرآن در مدارس کم نشود/ تفسیر محور اصلی مسابقات قرآن باشدبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مکارم شیرازی امشب 24 فروردین‌ماه در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن طلاب علوم دینی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم گفت: در چند آیه قرآن، قرآن به نور و کتاب مبین توصیف شده و هدف از نزول آن این است که بشر را از ظلمات به سمت نور ببرد و او را به صراط مستقیم هدایت کند.

وی با بیان اینکه در عالم ماده چیزی با برکت‌تر از نور نداریم و همه چیز به نور آفتاب زنده است، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های آفتاب، حیات‌بخشی آن است و اگر نبود، موجودات زنده نمی‌ماندند، بنابراین حیات در عالم ماده به واسطه نور است و حیات در عالم معنا هم به واسطه نور قرآن است.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه اگر نور قرآن نباشد، حیات معنوی می‌میرد، اظهار کرد: دومین ویژگی نور سرعت فوق‌العاده آن است، زیرا در هر ثانیه 300 هزار کیلومتر راه را طی می‌کند؛ قرآن هم در پیشرفت سرعت عجیبی داشت؛ یکی از مسائلی که مورخان شرق و غرب در مورد آن بحث کرده و معما دانسته‌اند، سرعت تحولاتی است که قرآن در جامعه بشری ایجاد کرد.

این مفسر قرآن با اشاره به ویژگی دیگر نور تصریح کرد: سومین ویژگی نور نجات از ظلمات است تا انسان در پرتگاه‌ها و تاریکی‌ها نیفتد و نور قرآن هم انسان را از پرتگاه گناه و ظلمات جهل و شرک و کفر، بی عدالتی، فساد اخلاقی و ... نجات می‌دهد.

وی تأکید کرد: امروز ارزش‌های اخلاقی و انسانی و بین‌المللی فدای دلار می‌شود و چنین حیاتی نیاز به نور قرآن دارد تا بشر امروز را از ظلمت جهل برهاند؛ این وظیفه ما هست تا پیام قرآن را به دنیا برسانیم و اگر هیچ کاری جز این نکنیم، جاذبه قرآن آن قدر است که همه به دین خدا وارد می‌شوند و سبب می‌شود تا مفاسد از دنیا برچیده شود.

آیت‌الله مکارم با تأکید بر اینکه باید عامل به قرآن باشیم، گفت: دیگران از ما که مدعی پیروی از قرآن هستیم، عمل می‌خواهند، بنابراین باید ببینند هوشیاری، شجاعت، صداقت و ... در جامعه نمود بیشتری داشته باشد، زیرا این مسائل از ویژگی‌هایی است که جامعه قرآنی را از غیرقرآنی جدا می‌کند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه دشمنان دست به دست هم داده‌اند تا با شبهات، پایه این کتاب آسمانی را متزلزل کنند، افزود: اینها جداً قرآن را نفهمیده و از قرآن بی‌خبرند و وظیفه ماست که از طریق رسانه‌ها پاسخ این شبهات را بدهیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: دشمنان تلاش می‌کنند تا میان خود مسلمین ایجاد اختلاف کنند؛ در میان اهل سنت می‌گویند که شیعه قائل به تحریف است و هر چه ما می‌گوییم که در کتب ما بررسی کنید و ببینید که چقدر با ادله‌های قوی، تحریف را رد کرده‌ایم، ولی تأثیری ندارد، زیرا اینها وسوسه‌های شیطانی دشمن است.

آیت‌الله مکارم بیان کرد: در میان شیعه و سنی اقلیت بسیار ناچیزند که گاهی حرف از تحریف می‌زنند که این اقلیت ناچیز ملاک قضاوت نیستند، بلکه قاطبه نزدیک به همه عالمان و بزرگان معتقد به عدم تحریف هستند و خود قرآن فرموده که خود خدا حافظ این کلام است.

وی تأکید کرد: اجازه ندهیم میان ما مسلمین این شبهات القاء شود، لذا باید به شبهاتی بپردازیم که بیگانگان ترویج می‌کنند و به آن پاسخ دهیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: الان نیروی عظیمی که در برابر زیاده‌خواهی استکبار ایستاده مسلمین هستند و به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کنند تا با زدن زیربنای قرآن، این سد را بردارند.

وی با بیان اینکه ما باید فرزندان خود را با قرآن که در روایات هم بر آن تأکید شده، آشنا کنیم، ادامه داد: در روایات تأکید شده که تلاوت قرآن را به فرزندان خود یاد دهید و آنان را با مفاهیم قرآن آشنا سازید.

آیت‌الله مکارم تأکید کرد: باید سعی کنیم قرآن در مدارس نفوذ داشته باشد؛ نباید از برنامه‌های قرآنی مدارس کم کنند. همچنین در دانشگاه‌ها و دادگاه‌ها و مجلس قانون‌گذاری ما قرآن باید حضور عملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز جهان محتاج چهار نور قرآن است تا حیات دوباره یابد، تصریح کرد: قرائت قرآن، فهم کلام وحی، عمل بر اساس سخن خدا و انتشار پیام این کتاب آسمانی، چهار وظیفه‌ای است که بر دوش همه ما گذاشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه تفسیر باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مسابقات جایگاه خود را بیابد، گفت: دیگران باید قرآن را در اعمال و رفتار مسلمانان به ویژه طلاب علوم دینی ببینند؛ همان چیزی که امام صادق(ع) فرمودند که تبلیغ عملی قرآن است.

انتهای پیام

 

captcha