تفاوت‌های کمیته داوری مسابقات قرآن ایران و تونس
کد خبر: 3803669
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد؛

تفاوت‌های کمیته داوری مسابقات قرآن ایران و تونس

گروه بین‌الملل ـ ام السعد بنت محمد التومی، نماینده تونس در رشته حفظ کل قرآن مسابقات قرآن بانوان ایران، با مقایسه کمیته داوری مسابقات قرآن دو کشور، تفاوت‌های این دو را تبیین کرد.

ام السعد بنت محمد التومی، نماینده تونس در رشته حفظ کل قرآن سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، که در هتل «هما»ی تهران برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن معرفی خود، اظهار کرد: پیش از این در مسابقات قرآن کشوری در تونس حضور داشتم و این نخستین تجربه من در رقابت‌های بین‌المللی است. چند مرتبه در مسابقات تونس مقام نخست را کسب کرده‌ام.

وی افزود: مسابقات قرآن ایران از نظر نوع برگزاری و استقبال و رفتار گرم برگزارکنندگان جالب و خوشایند بود و افرادی با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون در این رقابت‌ها گرد هم جمع شدند و انتخاب شعار «یک کتاب؛ یک امت» برای مسابقات اقدامی جالب و تأثیرگذار و وحدت‌بخش است. افرادی از کشورهایی با فرهنگ‌های گوناگون در مسابقات حاضر شدند، اما اکنون گرد قرآن جمع شده‌ایم و قرآن زبان مشترک همه ما شده است.

ام السعد بنت محمد التومی در مورد اجرای شرکت‌کنندگان بخش بانوان بیان کرد: نماینده ایران بسیار خوب بود. دیگر کشورها هم در سطح خوبی ظاهر شدند و رقابت‌ها نزدیک و فشرده بود. بسیاری از شرکت‌کنندگان بخش دانش‌آموزی و بزرگسال (بانوان) از توانمندی بالایی برخوردار بودند.

حضور داوران در سالن مسابقات تونس

وی با مقایسه کمیته داوری مسابقات قرآن در ایران و تونس گفت: در ایران کمیته داوری را از نزدیک نمی‌بینیم و فقط صدای آنان را می‌شنویم، در حالی که در مسابقات تونس داوران را از نزدیک می‌بینیم و در سالن مسابقات حضور دارند و تذکرات آن‌ها مانند داوران ایرانی نیست که در زمان اشتباه شرکت‌کنندگان فقط تذکر کوچکی بدهند و یک کلمه یا بخشی از آیه را بخوانند و بلافاصله از ما بخواهند که ادامه دهیم، بلکه با به صدا درآوردن زنگ و بیان تذکرات لازم، وقت بیشتری به شرکت‌کنندگان می‌دهند که متوجه اشتباه خود شوند و آن را تصحیح کنند و اگر اشتباه ادامه داشت، آن وقت امتیاز کم می‌شود.

تفاوت کمیته داوری مسابقات قرآن ایران و تونس

التومی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن استرس دارند. بنابراین پس از اشتباه نباید بلافاصله از آن‌ها خواسته شود که آن را تصحیح کنند، زیرا این مسابقه بین‌المللی محسوب می‌شود و داشتن استرس طبیعی است و حتی احتمال دارد به دلیل کم‌خوابی و مشکلات سفر، حافظان و قاریان، توانایی و تسلط لازم را نداشته باشند.

صوت و لحن در تونس اهمیت چندانی ندارد

این حافظ تونسی بیان کرد: در مسابقات قرآن ایران دیدم که به بحث صوت و لحن(تنغیم) توجه زیادی می‌شود، در حالی که در تونس تا این حد به آن اهمیت نمی‌دهیم و در صورت فقدان تسلط بر لحن، امتیاز زیادی از شرکت‌کنندگان کم نمی‌شود، اما در ایران صوت و لحن اهمیت فراوانی دارد و استادان و کارشناسان زیادی در این بخش حاضرند که جالب توجه است و ایرانی‌ها در این زمینه استعداد خوبی دارند.

وی تأکید کرد: در مسابقات تونس بخش تجوید و قواعد تجویدی بیشتر از صوت و لحن اهمیت دارد و بیشتر شرکت‌کنندگان در مسابقات ایران به دلیل این که در کشورهای خود بر قواعد تجوید تمرکز و تمرین دارند، در این بخش مسلط هستند و کمتر به صوت و لحن توجه دارند.

ام السعد بنت محمد التومی در ادامه با تبیین روند آموزش قرآن در کشورش گفت: انجمن‌های قرآنی متعددی داریم که در این زمینه فعال هستند. سالانه هزاران حافظ قرآن در این انجمن‌ها حفظ، تلاوت، تجوید و تفسیر قرآن را آموزش می‌بینند.

نماینده تونس در سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشورمان در پایان گفت: حضور در ایران تجربه بسیار خوبی بود و پس از بازگشت به کشورم، این تجربیات زیبا و استقبال گرم ایرانی‌ها را برای اطرافیانم تعریف خواهم کرد.

یادآور می‌شود سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان از ۲۰ تا ۲۳ فروردین‌ماه با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور جهان در سالن «زمرد» هتل «هما»ی تهران برگزار شد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha