حضور پررنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم
کد خبر: 3803742
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

حضور پررنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

کانون خبرنگاران نبأ ــ سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امسال درحالی به کار خود پایان داد که حضور مادران به همراه کودکان در مصلی تهران رونقی ویژه به این فضای معنوی داده بود و در عین حال به‌دلیل نیازهای خاص این گروه سنی برای والدین با دغدغه‌هایی همراه بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با شروع سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، مردم مسلمان و قرآن‌دوست کشور برای دیدن این رویداد به محل مسابقات واقع در مصلی امام خمینی(ره) تهران آمدند و در میان قشرهای مختلف مردم، حضور پر رنگ مادران به همراه فرزندان جلوه‌ای دیگر از عشق به قرآن و اهل بیت(ع) به تصویر کشیده شده بود؛ فضایی پرنشاط و تابلویی رنگین از آرزوی مادران ایرانی برای تربیت نسلی مأنوس به قرآن و مهذب که بی‌شک این احساس مسئولیت در تهذیب نفس، کمک شایانی به رشد اخلاق در جامعه اسلامی متأثر از تربیت قرآنی کرده و قابل تحسین است.

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

این حضور پرشور در عین حال با نیازهایی همراه است که بیش از پیش تدبیر مسئولین برگزاری مسابقات را برای رفع آن می‌طلبد؛ از جمله آن تدارک مکانی برای تغذیه نوزادان در نزدیکی محل مسابقات و محلی برای بازی و سرگرمی کودکان است که گرچه بخشی از محیط شبستان در بخش نمایشگاهی، بدین منظور تعبیه شده بود اما فاصله این بخش از محل برگزاری مسابقات و دوری بخش نمایشگاهی باعث شده بود مادران نتوانند همزمان از فیض استماع تلاوت‌ها بهره ببرند و با طیب خاطر کودکان خود را با تفریحات مورد نظر مشغول و سرگرم کنند.

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

مادری که دو کودک حدودا 9 ساله و 7 ساله را در این محفل قرآنی همراهی می‌کرد، در این خصوص به ایکنا گفت: «غرفه‌های سرای خانواده و کودکان در بخش نمایشگاهی تدبیر قابل ستایشی است اما به دلیل دور بودن این محل از جایگاه مسابقات قرآن نمی‌شود بچه‌ها را در این بخش تنها گذاشت و با خیال راحت به صحن مسابقات آمد و رقابت‌ها را دنبال کرد».

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

وی در ادامه با بیان سختی نگهداری کودکان و مشکلات این چنینی خاطرنشان کرد: «تمام مشکلات همراهی کودکان در این برنامه‌ها را به جان می‌خریم اما برخورد برخی نیرو‌های حراست مسابقات با بچه‌ها هم مناسب اهالی قرآن نیست، چرا که کوچکترین حرکتی از سوی فرزندان تذکر مأموران حراست را به همراه داشت، حتی به بچه‌ها اجازه تردد در فواصل خالی داده نمی‌شد».

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

مادری دیگر در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأیید موارد مذکور گفت: اگر قرار باشد برای تربیت نسلی قرآنی‌ و انقلابی برای فردای کشورمان سرمایه‌گذاری کنیم، باید از همین محافل آغاز شود و شرایط برای مادران به صورت مهمان ویژه فراهم باشد تا خانواده‌ها به همراهی با کودکان خود در چنین برنامه‌هایی تشویق شوند، نه اینکه شرایط به صورتی رقم بخورد که همین تعداد از مادران نیز حضورشان کم‌رنگ شود».

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد حضار بسیار بیشتر از این دوره مسابقات بود؛ گفت: دور قبل سالن به قدری پر ازدحام شده بود که صندلی خالی پیدا نمی‌شد و مادران لاجرم به همراه کودکان در انتهای سالن و روی زمین نشسته بودند، همین مسئله بسیاری از کودکان را بی‌قرار و مادران را کلافه کرده بود.

حضور پر رنگ مادران در رویدادهای قرآنی/ دغدغه‌ها را جدی بگیریم

خالی از لطف نیست بدانیم قرآن در خطابی کلی به اهل ایمان می‌فرماید «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه دارید»(تحریم/6) بر مبنای این آیه، پدر و مادر مؤمن نمی‌تواند و نباید نسبت به تعلیم معارف دین به فرزندان، کوتاهی کند. اگر بتوانیم این نسل را خوب و براساس گرایش‌های دینی تربیت کنیم، می‌توانیم به آینده کشور بیش از پیش امیدوار باشیم.

محمدعلی نادعلی

انتهای پیام

captcha