روش غالب آموزش قرآن در موریتانی مکتب‌خانه‌ای است
کد خبر: 3803771
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
حافظ قرآن موریتانی در گفت‌وگو با ایکنا:

روش غالب آموزش قرآن در موریتانی مکتب‌خانه‌ای است

گروه بین‌الملل ـ سیداحمد اسامه، حافظ کل قرآن از موریتانی، با تأکید بر اینکه اهل قرآن باید پرچمدار وحدت میان پیروان مذاهب باشند، گفت: روش غالب آموزش قرآن در موریتانی سنتی و مکتب‌خانه‌ای است.

سیداحمد اسامه، نماینده کشور موریتانی در رشته حفظ کل قرآن سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بزرگسالان بود که توانست رتبه چهارم این رشته را کسب کند.

وی در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره چگونگی حفظ قرآن گفت: از کودکی شروع به آموختن قرآن کردم و در 12 سالگی حفظ کل قرآن را به پایان رساندم.

وی با اشاره به اینکه وی به مدت 6 سال حافظ کل قرآن شده، گفت: «33 ساله‌ و متأهلم و 3 فرزند دارم و در مکتب‌خانه کوچکی، که متعلق به خودم است، مشغول تدریس و آموزش قرآن هستم».

سیداحمد اسامه افزود: «تاکنون در مسابقات قرآنی زیادی در سطح نوجوانان و جوانان شرکت و رتبه کسب کرده‌ام که از جمله  می‌توان به  مسابقات بین‌المللی قرآن مصر در رشته حفظ کل اشاره کرد که در سال 2005 حائز رتبه نخست شدم».

این حافظ قرآن موریتانیایی با اشاره به اینکه اجازه‌نامه قرائت قرآن به روایت‌های «ورش از نافع» و «حفص از عاصم» دارد، اظهار کرد: «استاد من در حفظ قرآن «شیخ محمد امین العلوی» بود و قبل از آموختن قرآن، اخلاق و ادب را از او یاد گرفتم. او را مانند پدرم می‌دانم و برایش آرزوی تندرستی و طول عمر می‌کنم».

شیوه‌های آموزش قرآن در موریتانی

این حافظ قرآن موریتانی درباره شیوه‌های آموزش قرآن در کشورش گفت: آموزش قرآن به صورت سنتی و مکتب‌خانه‌ای است و شیوه مخصوص به خودمان را داریم که قرآن را روی تخته‌های چوبی یاد می‌گیریم، به‌ طوری که هر قرآن‌آموز یکی از این تخته‌های چوبی دارد و روزانه آیات قرآن و مطالب را روی آن می‌نویسد و هر روز آیاتی را که از شیخ می‌آموزد تکرار می‌کند و روی این تخته‌ها می‌نویسد و همیشه همراه شیخ است تا بتوند قرآن را حفظ کند.

سیداحمد اسامه در ادامه تأکید کرد: در کشورم آموزش قرآن اهمیت فراوانی دارد و موریتانی در این باره مشهور است. تقریباً همه مردم به جز عده اندکی به قرآن توجه زیای دارند و کودکانمان را قبل از مدرسه به مراکز آموزش قرآن می‌فرستیم، حتی افرادی که علوم غیردینی مثلاً مهندسی می‌خوانند نیز یادگیری قرآن برایشان بسیار ارزشمند است و همین مسئله سبب شده که مراکز قرآنی زیادی در زمینه آموزش کلام وحی وجود داشته باشد.

اهل قرآن؛ عامل وحدت 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد قرآنی می‌توانند در اتحاد بین ملت‌ها نقش داشته باشند، تصریح کرد: در حقیقت اهل قرآنی شایستگی این را دارند که بین مردم و مذاهب وحدت ایجاد کنند و باید پرچمدار وحدت بین مذاهب باشند، همان‌طور که خداوند در آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید: «اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا: همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد». ذات حق تعالی در این آیه دعوت به وحدت کرده و اگر ما در این زمینه کوتاهی کردیم امیدواریم که خداوند متعال به ما کمک کند تا این مسئله را حل و کلام وحی حلقه وصل میان مسلمانان در سراسر جهان باشد.

سطح مسابقات ایران

سیداحمد اسامه درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: سازماندهی و هماهنگی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بسیار قوی و منسجم بود و کار سختی است که متسابقان خارجی در روز و ساعت مشخصی در یک جا جمع شوند. مطمئنم که مسئولان آن سختی بسیاری متحمل شدند تا بتوانند مسابقات را در این سطح برگزار کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: از دیگر ویژگی‌های ممتاز مسابقات ایران کمیته داوران بود، چراکه اعضای این کمیته بدون اینکه شرکت‌کنندگان را ببینند و بدانند که از کدام کشور آمده‌اند، داوری می‌کنند و این کار باعث شد تا دقت در داوری افزایش یابد و عدالت در سطح بالاتری رعایت شود.

اهل قرآن باید پرچمدار وحدت بین مذاهب باشند

جالی خالی مسابقات تفسیر قرآن

نماینده موریتانی در رشته حفظ کل قرآن درباره جای خالی مسابقات فهم و تدبر قرآن گفت: از مسئولان می‌خواهم تا مسابقاتی را در زمینه فهم و تدبر قرآن برگزار کنند. حفظ قرآن باید با فهم همراه باشد و کسی که قرآن می‌خواند باید به آن عمل کند و اگر آموزه‌های قرآن را دریابد و به آنها عمل کند، بهتر است.

گفت‌وگو از سعیده بیرجندی

انتهای پیام

captcha