مخالفت با استكبار؛ یكی از ابعاد انسانیت/ كار نیك دیگران را نادیده نگیریم
کد خبر: 3803839
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
آیت‌الله دژكام اظهار كرد:

مخالفت با استكبار؛ یكی از ابعاد انسانیت/ كار نیك دیگران را نادیده نگیریم

گروه اجتماعی ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، یکی از ابعاد انسانیت را مخالفت با استكبار آن هم در رده‌های مختلف دانست و گفت: اگر مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومان را بیخیال شویم دیگر چه می‌ماند که در دنیا به آن افتخار کنیم؟

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 26 فروردین‌ماه در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به در پیش‌ بودن روز شیراز و بزرگداشت سعدی گفت: با جلوه‌ای که شیرازی‌ها در حوادث اخیر از خود نشان دادند، انصافاً مورد توجه کشور و حتی جامعه بین‌المللی قرار گرفت و با این حسن برخورد و صفایی که مردم شیراز داشتند، جای گرامی داشتن و احترام کردن دارد و امیدوارم این موارد برای همه ما زمینه رشد، کمال و برآمدن بیشتری باشد.
وی به سیل شیراز اشاره كرد و افزود: در قضیه سیل مباحث حقوقی و داوری‌ها را باید مدنظر قرار دهیم و واقعیت امر این است که امروز این فاجعه اطراف مختلفی دارد که درگیر کار هستند و نه یک یا دو طرف و وقتی با چند ارگان مواجهیم که باید نقششان دیده شود، داوری پیچیده‌تر می‌شود.

دستگاه قضایی، حرف پایانی را در قضیه سیل می‌زند
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: متأسفانه در فضای مجازی و تریبون‌ها پیش از آنکه ابعاد قضیه را دیده باشند، داوری می‌کنند و این نگران کننده است. در این قضیه کسی که حرف پایانی را می‌زند و فیصله‌دهنده آن است دستگاه قضایی است و این امتحان دستگاه قضایی است. آن‌ها در داوری خود باید دقت کنند و نباید عدالت شهید شود و مسلما کار سختی است که به عهده آن‌هاست اما با شناخت و اعتمادی که به دستگاه قضا داریم امیدواریم به خوبی از پس این کار بر بیایند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: همان‌طور که رئیس جمهورهم بیان کرد که ما در سیاست‌های ساخت‌وساز اشتباهاتی کردیم و سیل این را نشان داد و آن‌ها را باید تغییر دهیم و بنده نیز همین را گفتم و در جمع‌بندی سخنان رهبری نیز به همین موضوع تاکید شده است و در بحث زلزله بم نیز این را فرمودند که دیگر این مسائل نباید تکرار شود. یک‌سری از مسائل است که نقش عوامل انسانی در آن‌ها خیلی واضح‌تر و قوی‌تر شناخته شده است و چون به‌صورت علمی می‌دانیم چه می‌کنیم و چه نتایجی دارد ما باید حتما آن‌ها را مراعات کنیم.

در اصول انقلاب خود تجدیدنظر نكنیم
وی اضافه كرد: ‌اما یکسری سیاست‌ها داریم که سیاست‌های حرکت انقلابی و دینی ما است یعنی نمی‌توانیم بگوییم دینی یا انقلابی هستیم و این‌گونه عمل نکنیم به عبارتی کار ما وابسته به این است که در اصول انقلاب خود تجدید نظر نکنیم و پای آرمان‌ها بایستیم.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه همیشه افتخار انقلابی‌ها این بوده است که در اصول انقلابی خود تجدیدنظر نمی‌کنند، گفت: در این‌گونه مسائل ما نیز قرار نیست تجدیدنظر کنیم، مثلاً اگر مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومان را بیخیال شویم دیگر چه می‌ماند که در دنیا به آن افتخار کنیم؟ 
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینكه یکی از ابعاد انسانیت همین است که ما با استکبار مخالف باشیم، حال تاکتیک چه می‌خواهد باشد در یک رده عالی که رهبری و رییس جمهور هستند اتخاذ می‌شود، گفت: ممکن است تاکتیک چیز دیگری باشد اما در رابطه با مسائلی که اصل و اساس انقلاب است تجدید نظرخواه و تجدید نظر طلب نیستیم و بر اساس روش تربیت دینی اینکه در رده عالی نظام چه تصمیمی اتخاذ می‌شود باید حرف شنوی داشته باشید نه اینکه خود مدیریت کنید یا رویکرد و راهبرد ارائه دهید.
وی با تأكید بر اینكه باید بدانیم ارائه راهبرد جایگاه چه کسی است و اگر خودمان بخواهیم یکسری مسائل را تصمیم بگیریم حال کشور بهتر نخواهد شد، گفت: بنده در رده سران جریان‌های سیاسی بوده‌ام و شنیده‌ام که در این طور مسائل نیروهای درون نظام تردید ندارند که جای خاصی باید تصمیم بگیرد و اگر قرار بشد همه ورود کنیم، به ضرر کشور است و حرف یک نفر را باید در این زمینه گوش دهیم.

یك رویكرد در تصمیم‌گیری نهایی داشته باشیم
آیت‌الله دژكام بیان كرد: همه در این‌گونه مسائل به حرف آن که قانوناً، شرعاً و اخلاقاً مسئول است، گوش دهیم ولو اینکه معصوم نیست و ممکن است خطا کند در همان مسئله خطا به حرفش گوش دهیم و با او باشیم بهتر است تا تفرقه ایجاد شود و دشمن به نتیجه برسد. یک نگاه از کشور ما باید دیده شود و یک رویکرد در تصمیم‌گیری نهایی داشته باشیم.
امام جمعه شیراز یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند نظریه‌پردازی کنید نه اینکه تصمیم‌گیری کنید یعنی نظریه داشته باشید که با حساب مقدمات و شرایط موجود اگر این‌گونه کار کنیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و خوب و بد آن را مشخص کنیم و این نظریه‌ها وقتی در اختیار جمع عالی تصمیم‌گیرنده کشور قرار گرفت، در تصمیم‌گیری‌ها به نفع کشور خواهد بود اما اگر کسی خواست به جای نظریه‌پردازی راهبرد دهد اشتباه است و نظریه‌پردازی را باید مجال دهیم ولی راهبرد را نه.

به رهبر خود اعتماد كنیم
وی تأكید كرد: در موضع‌گیری‌های سیاسی نیز همین طور است و رهبر انقلاب همه جوانب را بررسی می‌کند و اگر جایی لازم باشد سکوت می‌کند و حتی فرموده‌اند که به نرمش قهرمانانه نیز قائل هستیم. اگر به رهبری اعتماد نکنیم بدتر از این به سرمان می‌آید.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: در مسائل اصولی انقلاب باید بدانیم اگر مجال را در اختیار تصمیم‌گیرندگان سطوح عالی نظام قرار دادیم آن‌ها هم از نظر تاکتیک و هم نظریه و فکر انقلابی در راستای خوبی پیش می‌روند و خیلی اوقات ما باید سکوت کنیم وصحبت ما مسئله‌ای را حل نمی‌کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه در بحث عدالت نیز حقیقت این است، گفت:‌ بنده چندین خطبه اول خود را در باب عدالت صحبت کردم و اینکه چگونه عدالت را می‌توانیم پیاده کنیم؟ نه اینکه دیگر جای بحث نداشت ولی من احساس کردم مخاطب عام خسته می‌شود و از طرفی کسی از بنده در این خصوص مطالبه نکرد تا در فضای تخصصی بحث عدالت را دنبال کند و در بحث عدالت چارچوب‌های کلی فلسفی و فقهی قضیه را گفتم اما در این میان بحث دیگری داریم که نگاه فیلسوفانه و فقیهانه نیست و ما باید در اجرا برویم سراغ اینکه چگونه عدالت در این بخش تأمین شود؟
وی یادآور شد: توقع ما از هر علم چیزی است که عملیاتی شود در حالی که ما چارچوب را گفته‌ایم و حال طبق داده‌هایی که داریم در راستای چارچوب باید چه کنیم؟ اما اینکه درون بازی چه می‌گذرد دیگران باید ورود کنند و فقیه مانند خط نگه‌دار است که نمی‌گذارد از چارچوب و خط های مشخص شده کار خارج شود.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه متاسفانه امروزه نه طلبه‌های ما می‌دانند که بازیکن‌های وسط زمین در این خصوص نقش دارند و نه حواس بازیکن‌ها به این موضوع هست که آن‌ها خط نگه دارند و چارچوب را مشخص کردند، گفت: معاونت فرهنگی شهرداری می‌تواند نشست‌های ماهیانه یا فصلی را طراحی کند تا افراد اهل فن بیایند و چارچوب ارائه دهند و بگویند برای برقراری عدالت فرهنگی در سطح شهر چه باید انجام دهیم؟
وی اضافه كرد: از طرفی همه بازیکن‌ها هم باید آمادگی رفتن در زمین بازی را داشته باشند و این همان عدالت فردی است. نگاه ساختارگرایانه می‌گوید اگر ساختار را درست کنید همه چیز درست می‌شود اما ما معتقدیم که انسان موجود عجیب و پیچیده‌ای است و خود فرد نیز باید آمادگی و ویژگی‌هایی داشته باشد و تعبیر بنده در خطبه این بود که هر کس بخواهد مسئولیتی بپذیرد باید صلاحیت لازم را داشته باشد از جمله عدالت یعنی آدمی که همه کارهای کارشناسی را بلد است اما انصاف ندارد به کار نمی‌آید و مسئول باید منصف و عادل باشد.
آیت‌الله دژكام گفت: وقتی گوشه‌ای از کار را قبل از ما کسی انجام داده باشد اگر از تلاش‌های او یاد کنیم از ما چیزی کم نمی‌شود بلکه به ما افزوده می‌شود و این یعنی انصاف و عدالت.
به گفته وی، امروزه با عملکرد برخی از ما دارد اعتماد عمومی نسبت به مسئولین سلب می‌شود اما اگر انصاف را به خرج دهیم دوباره اعتماد عمومی را جذب خواهیم کرد.

كار نیك دیگران را نادیده نگیریم
امام جمعه شیراز با ذكر این نكته كه در کشور تفاوت دیدگاه و جریان‌های مختلف سیاسی داریم و این امری طبیعی است اما مهم این است که احترام همدیگر را حفظ کنیم و این از آداب سیاسی است، گفت: اگر می‌خواهیم خود ما نیز اسم و یادمان بماند نباید کار نیک دیگران را نادیده بگیریم. این به مرور باید در جامعه تمرین داده شود. این اخلاق مشترک جهانی است و همه جا می‌دانند باید چارچوب اخلاقی را نگه دارند.
وی در ادامه سخنان خود با تأكید بر اینكه منکر این موضوع نیستم که برای ما منبر بلندتری وجود دارد ولی در ساختار سیاسی کشور و در چارچوب قانون اساسی رئیس نیستیم و مدیریت نمی‌کنیم، گفت: بنده در چارچوب حقوق اساسی اقدام می‌کنم

در چارچوب قانون اساسی کار کنیم
آیت‌الله دژكام بیان كرد: ما در جریان‌های مختلف سیاسی هیچ‌کدام یاد نگرفتیم در چارچوب قانون اساسی کار کنیم بلکه هر کس با هر شعاری وقتی نوبت به اقدام او می‌شود به سبک کدخدایان قدیم اقدام می‌کند یعنی بعضی از ما برای به کرسی نشاندن چیزی که حتی مخالف شعار خودمان است یک روش دیکتاتورمآبانه را پیشه می‌کنیم. در حالی که ما باید روش عملی و اجرایی خود را درست کنیم.
وی گفت: تفکیک قوا را برای این گذاشتیم که نظارت به خوبی انجام گیرد و قوا بر هم نظارت داشته باشند و بازرسی باید وقتی کسی صلاحیت احراز مقام یا پستی را ندارد از نصب او جلوگیری کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه قواعد بازی در عرصه سیاست و اجتماع را باید مطابق قانون بلد باشیم و اجرا کنیم و بالاخره بر اساس همین چارچوب قانونی باید اجرایی و عملیاتی کنیم، گفت: تلاش بنده این است که در یک چارچوب عمل کنم که کسی نتواند بگوید خلاف قانون عمل می‌کنم و توقع من از دیگران هم همین است که به همین شکل کار کنند.

به بدشانسی اعتقاد نداریم
وی در پایان این نكته را یادآور شد كه ما به بدشانسی اعتقاد نداریم و این رفتارهای خودمان هست که پاپیچ ما می‌شود و اینکه چیزی خوب یا بد باشد حتی مسائل طبیعی مانند سیل اخیر که در اختیار ما نیست بسته به نوع واکنش ما نسبت به آن‌ها مسئله را متحول می‌کند. این بحث‌های انسان‌شناسی و جهان‌شناسی است که ما داریم و این مسائل باید بازخوانی شود و تبیین دوباره پیدا کند.
انتهای پیام

captcha