بررسی مسائل کشور به کوشش مجامع علمی
کد خبر: 3803886
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
منصور غلامی تاکید کرد:

بررسی مسائل کشور به کوشش مجامع علمی

گروه دانشگاه - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی با استادان دانشگاه با محوریت تعامل دانشگاه با جامعه گفت: در عصر کنونی باید بررسی شود پژوهش‌ها تا چه اندازه به مسائل کشور مربوط است و هر استاد و پژوهشگری بنا بر تخصص خود باید به حوزه حل مسئله توجه کند.

لزوم بررسی مسائل کشور توسط مجامع علمی و دانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، صبح امروز دوشنبه ۲۶ فروردین‌ماه در ساختمان وزارت علوم برگزار شد. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه در مجامع حقیقی و مجازی درباره فعالیت‌های علمی کشور بحث‌های زیادی مطرح می‌شود، اظهار کرد: در مباحث اجتماعی و سیاسی، مباحث بسیاری حول محور سیل و خسارت‌های وارده آن مطرح شده و این انتظار در کشور ما وجود دارد که دانشمندان و دانشگاهیان می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: ما نشست‌های علمی مختلفی در طول سال برگزار می‌کنیم و نتایج حاصل از آن در بخش‌های مختلف، بررسی و جمع‌آوری می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم بررسی مسائل کشور توسط مجامع علمی و دانشگاهی گفت: ما در توسعه باید علم و  کار جدیدی همچون کشف و ابداع انجام ‌دهیم. باید بررسی شود نگاه ما در عصر کنونی تا چه اندازه به مسائل کشور مربوط است و هر فردی بنا بر تخصص خود باید به حوزه حل مسئله توجه کند. این نشست‌ها حول هم‌اندیشی و هم فکری برای حضور پررنگ‌تر و احصای مسائل مختلف و ضرورت این مسائل کاربرد بسیاری دارد.

غلامی گفت: در حوزه‌های مختلف وزارت علوم با سایر دستگاه‌ها هم‌فکری دارد. طی سال‌های گذشته نظرسنجی‌هایی با اساتید صورت گرفته و نتایج آن به نهاد ریاست جمهوری، معاونان و سایر نهاد‌ها ارسال شده است. بحث دیگری از این نظرات می‌تواند در مباحث علمی مانند پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی محقق شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حوزه آموزش عالی در تحولات آموزشی به خوبی عمل کرده است، اما کافی نیست. به همین منظور تمامی موارد مرتبط علم، تحقیق و فناوری می‌تواند در این نشست‌ها مورد بررسی قرار و در سطوح مختلف در برنامه‌ریزی کلان کشور مورد استفاده قرار گیرد.
 
نتایج هم‌اندیشی اساتید کتابچه می‌شود
وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه این نشست به دنبال نشست نخستی است که در سال‌۹۷ با حضور وزیر و نمایندگان دانشگاه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست بحث تعدد و گستردگی دانشگاه‌ها، مباحث اشتغال، بودحه دانشگاه‌ها، آیین‌نامه ارتقا، اخلاق پژوهشی، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها و نقش انجمن‌های علمی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: نظرات این جلسات دسته‌بندی شد و در جلسات بعدی وزارتخانه، محور‌ها دسته‌بندی و به قائم مقام وزیر ارائه و بنا شد این نشست‌ها در سال جدید نیز ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: در ابتدای سال ۹۸ مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود، محور‌هایی را مشخص کردند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسائل اقتصادی اشاره کرد.

وی گفت: در کنار تمامی مسائل بحث حضور فکری و اثر‌گذاری دانشگاه نیز مطرح می‌شود و آن اینکه دانشگاه‌ها باید حضور و مدیریت عالمانه در جامعه داشته باشند. قرار شد این موضوعات در دو محور اصلی تعامل دانشگاه با جامعه و نظام مدیریت آموزش عالی پیگیری شود.

احمدی افزود: در حال حاضر مرکز سیاست گذاری‌های علمی مکاتبات با دانشگاه‌ها را جهت معرفی نمایندگان انجام داده است. همچنین با نمایندگان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جهت ارائه دیدگاه‌ها و نظریات حول محور نشست بحث‌هایی صورت گرفت. نظرات و دیدگاه‌های استادان دسته‌بندی و به صورت کتابچه تحت عنوان کتابچه هم‌اندیشی سال ۹۸ به تمامی حاضران ارائه خواهد شد.
 
انتهای پیام
captcha