به گزارش
ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محسن منطقی امروز، 26 فروردین ماه در همایش بینالمللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران» که به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیة در قم در حال برگزاری است، اظهار کرد: تحولات رخ داده در ادارهی کشور و سازماندهی جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی ایران را در کانون توجه مطالعات سیاسی و مدیریتی قرار داد؛ به گونه ای که انقلاب اسلامی ایران موضوع تئوریهای معمول و متداول سازمانی و سیاسی را در جهان دچار چالش جدی کرد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بهترین دلیل بر این ادعا، انتشار اولین مقالات و کتابهای مدیریت اسلامی، در این برههی زمانی است. در حالی که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، به موضوع مدیریت اسلامی پرداخته نشده است و هیچ کتاب یا مقالهای در این کشورها در حوزهی مدیریت اسلامی منتشر نشده است.
وی با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی ایران، کشورهای اسلامی نیز درصدد تحقیق و مطالعه در خصوص مدیریت اسلامی افتادند، اظهار کرد: در این مطالعات، رویکرد مطالعات مدیریت اسلامی در کشورهای اسلامی شرق آسیا با رویکرد مطالعات در کشورهای عربی نیز متفاوت است؛ به گونه ای که در شرق آسیا، محققين مالزيايي، تلاش کردهاند که با نگاه تطبيقي، آموزههای اسلامی را با دانش مدیریت تلفیق کنند.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، به ضعفهاي اساسي مطالعات انجام شده در کشورهاي شرق آسيا در حوزه مدیریت اسلامی اشاره کرد و گفت: با بررسي مقالات و کتب مديريت اسلامي در اين کشورها مشاهده میشود که اکثر آثار توليد شده، فاقد رويکرد فلسفي و بنيادي است و مطالعات صرفا در حوزهي روبنايي انجام شده است.
وی یادآور شد: با بررسي مقالات و کتب منتشر شده در کشورهاي عربي، اين موضوع آشکار گرديد که بيشتر توجه اين انديشمندان به حوزههاي منابع انساني از ديدگاه اسلام منعطف است. البته در سالهاي اخير موضوع مديريت استراتژيک نيز بسيار مورد توجه آنان بوده است.
منطقی با بیان این که محققين عرب زبان به دليل بهرهمندي از زبان عربي و در اختيار داشتن منابع اصيل اسلامي توانستهاند کارهاي قابل قبولي در موضوع مديريت اسلامي ارائه دهند، اظهار کرد: البته مقايسه تحقيقات انجام شده در شرق آسيا و در کشورهاي عربي نشان ميدهد که آثار توليد شده در شرق آسيا از نوآوري بيشتري برخوردار بوده و توانستهاند به آخرين دستآوردهاي دانش مديريت بپردازند و در اين زمينه تحقيقات ابتکاري نيز ارائه کند.
وی با تأکید بر این که دانش مديريت از ابتداي ورودش به ايران فارغ از شرايط بومي و فرهنگي، زمینهساز ساخت سازمانهاي کشور گرديد، خاطرنشان کرد: مراکز علمي با ترجمهي آثار توليد شده در غرب، به جاي انجام پژوهشهاي بومي و فرهنگي بستري براي ناکارآمدي اين دانش را در ایران، رقم زدند.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، با بیان این که پیش از انقلاب اسلامی، شاهد فقدان نظریه پردازی به روز در حوزه مدیریت اسلامی از سوی علمای حوزه های علمیه هستیم، خاطرنشان کرد: نبود انتظار به کارگیری دیدگاه های اسلامی در اداره سازمان های کشور شاید، یکی از مهمتری دلایل فقدان نظریهپردازی در حوزهی مدیریت اسلامی از سوی علمای حوزه باشد.
وی با بیان اینکه مدیریت در بستر انقلاب اسلامی ایران تکامل میابد، اظهارکرد: پیش از انقلاب اسلامی، شاهد فقدان نظریه پردازی به روز در حوزه مدیریت اسلامی از سوی علمای حوزه های علمیه هستیم و البته نبود انتظار به کارگیری دیدگاه های اسلامی در اداره سازمان های کشور شاید، یکی از مهمتری دلایل فقدان نظریهپردازی در حوزهی مدیریت اسلامی از سوی علمای حوزه باشد.
منطقی گفت: بعد از انقلاب صنعتي، دانش مدیریت، توانست به عنوان يک دانش مستقل در بین علوم انسانی شناخته و به نحو چشمگيري در کشورهاي مختلف زمینهساز رشد و توسعه بشود.
وی ناسازگاری با فرهنگ های مختلف را از مهمترین چالش های پیش روی مدیرت صنعتی عنوان کرد و ابراز کرد: در ابتدای ورود دانش مدیریت در کشورهای اسلامی اندیشمندان در ابتدا آن را پدیده ای نوظهور یافته و بدون حساسیت در صدد به کارگیری آن در کشورهای اسلامی برآمدند، لذا ساختارها را بر اساس آن تنظیم و راه اندازی کردند که این ساختارها به معضلاتی پیش روی عرصه های فرهنگی تبدیل شد.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، با اشاره به این که امروزه اين موضوع اثبات شده، که مديريت توليد شده در غرب نميتواند کارکردهاي مفيدي در ديگر جوامع داشته باشد، اظهار کرد: به مرور زمان در کشورهاي اسلامي ساختارها و ایدههای مدیریت غربی، جای خود را باز کرد. اما کم کم، اين ساختارها و ایدههای مديريتی، با چالشهای فرهنگي مواجه شدند.
وی افزود: ناکارآمدي دانش مديريت در کشورهاي اسلامي و تقابل مباني فکري و توصيههاي مديريتي با آموزههاي اسلامي، انديشمندان را واداشت که درصدد تأسیس دانش مديريت اسلامي و يا اصلاح و سازگاري اين دانش باشند.
انتهای پیام