روشندل لبنانی: مسلط به قرائات دهگانه قرآن هستم
کد خبر: 3804003
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

روشندل لبنانی: مسلط به قرائات دهگانه قرآن هستم

گروه بین‌الملل ـ محمدسعید الحبال با اشاره به تسلط وی بر قرائات دهگانه قرآن گفت: دارای 4 رتبه در رقابت‌های قرآن کویت، امارات، عربستان و اردن هستم که کسب رتبه دوم در رشته قرائات قرآنی جایزه کویت برایم بسیار ارزشمند است.

مسابقات قرآنی ویژه روشندلان نشانه اجرای عدالت نسبت آنان
محمدسعید الحبال، نماینده کشور لبنان در رشته حفظ کل چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان لبنان بود که موفق به کسب رتبه‌های برتر اول تا سوم این دوره از مسابقات نشد.
 
وی متولد 19 ژوئن 1982 میلادی و دارای لیسانس علوم دینی از بیروت و فوق لیسانس ادبیات عرب از دانشگاه لبنان است.
 
این حافظ روشندل لبنانی، حفظ قرآن را از کودکی آغاز کرده و در سال 2001 میلادی موفق به حفظ کامل قرآن شد.
 
محمدسعید الحبال دارای اجازه‌نامه قرائات دهگانه است، به‌طوری که می‌تواند در رشته قرائات عشر (دهگانه) در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان شرکت کند، اما به منظور تسهیل در امر فقط یک روایت یعنی روایت «حفص از عاصم» را برای حضور در مسابقات بین‌المللی ایران انتخاب کرد.
 
در همین راستا، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با محمد سعید الحبال انجام داده که متن این گفت‌وگو تقدیم می‌شود:
 
احساس شما پس از حفظ کل قرآن چه بود؟
 
ـ روزی که موفق به حفظ کل قرآن شدم، بهترین روزی است که به یاد دارم و برای من بهتر از روزی است که در آن متولد شدم، چرا که احساس می‌کردم که زندگی دوباره شروع شده و کرامت و بخشش الهی و انس و ارتباط با خداوند برای من در این روز آغاز شده است.

شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف، این انگیزه را در من ایجاد کرد که آیات قرآن را در مدت کوتاهی(یک ماه) حفظ کنم، اما نتوانستم چون کار بسیار سختی بود به‌طوری که در یک ماه تنها موفق شدم 16 صفحه از قرآن را حفظ کنم.
 
برای حفظ قرآن با چه مشکلات و موانعی مواجه بودید؟

ـ طبیعتا هر انسانی که بخواهد به یک امر جدید در زندگی دست یابد، ناگزیر باید با برخی سختی‌ها مواجه شود، و این سختی برای من اینگونه بود که قرآن چاپی با خط بریل در اختیار نداشتم و نتوانستم پیدا کنم مگر بعد از سختی و رنج بسیار، حتی در دسترسی به نوارهای کاست قرائت به صوت قاریان برجسته و خیلی خوب نیز مشکل داشتم، به همین دلیل مجبور بودم با کمک پدرم و دوستانم و اساتید و مربیان و مراجعه به آنان به حفظ قرآن بپردازم تا اینکه مادرم سرانجام قرآن به خط بریل را برایم فراهم کرد.
 
این یک امر طبیعی است که انسان در زندگی دنیا با رنج و سختی‌ها مواجه گردد که بسیار او را خسته و آرزده می‌کند و باعث رنج او می‌گردد، بنابراین انسان اگر با سختی و دشواری‌ها مواجه شود، خداوند متعال امر را برای او تسهیل می‌گرداند، همچنان که در آیه 40 سوره قمر می‌فرماید: «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ: وقطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏‌اى هست».
 
مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مقایسه با رقابت‌های بین‌المللی قرآن دیگر کشورهای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در مسابقات بین‌المللی قرآن زیادی از جمله رشته قرائات کویت، حفظ کل قرآن جایزه دبی،  مسابقات عربستان، اردن، الجزایر و لیبی و ... شرکت کرده‌ام، اما حضور در مسابقات قرآنی ایران نیازمند پشت سرگذاشتن مراحل و شرایط سختی است که در بسیاری از رقابت‌های بین‌المللی کشورهای دیگر وجود ندارد، همچنین در رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران امتیازات را در بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که از وجه تمایز این مسابقات است.
 
مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه روشندلان ابتکار بسیار خوب ارزشمندی است که چهارمین دوره آن در سطح بالایی در ایران برگزار شد و تا جایی که من اطلاع دارم این تنها رویداد بین‌المللی قرآنی ویژه نابینایان در جهان است و هیچ کشوری مسابقات تخصصی قرآن ویژه این قشر برگزار نمی‌کند. من قبلا گفتم که در مسابقات بین‌المللی زیادی شرکت کردم و همیشه با دیگر قاریانی که مشکل بینایی نداشتند رقابت می‌کردم، چرا که مسابقات ویژه روشندلان وجود نداشت.

مسابقات قرآنی ویژه روشندلان نشانه اجرای عدالت نسبت آنان
مهم‌ترین رتبه‌هایی که در مسابقات قرآن در کشورهای کسب کرده‌اید، چیست؟

در جایزه بین‌المللی قرآن کویت در قرائات دهگانه دوم شدم و این رشته تنها در کویت برگزار می‌شود و تاکنون در هیچ کشور دیگری برگزار نشده است. در مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان نیز چهارم شدم و در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن نیز در رشته حفظ کل چهارم شدم و در جایزه بین‌المللی قرآن دبی نیز توانستم حائز رتبه هفتم شوم.

من تاکنون هفت بار در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان شرکت کرده‌ام که چهار بار حائز رتبه شده‌ام، ضمن اینکه در همه این مسابقات روشندلان و متسابقین معمولی به‌طور مشترک رقابت می‌کردند.
 
برگزاری مسابقات قرآن را تا چه اندازه در ترویج فرهنگ قرآن تأثیرگذار می‌دانید؟

برپایی مسابقات، محافل، جشنواره‌ها و کارگاه‌های قرآنی نقش مهمی در نشر و ترویج فرهنگ قرآنی و اهتمام هرچه بیشتر به کلام وحی دارد و می‌تواند زمینه‌ای برای فهم صحیح قرآن و درک مفاهیم کلام وحی باشد، چرا که قرآن کتاب و دستور زندگی و راهنمای حیات بشریت در دنیا و منجی انسان در آخرت است.
 
از تلاوت کدام یک از مشاهیر قرائت تقلید می‌کنید؟

من به صدا و قرائت قاریان مشهور زیادی گوش می‌دهم که از جمله آن‌ها می‌توان به محمدصدیق منشاوی، عبدالباسط عبدالصمد، ابوالعینین شعیشع، سید متولی عبدالعال، محمد محمود طبلاوی، راغب مصطفی غلوش و مصطفی اسماعیل اشاره کرد.
 
در رابطه با تفسیر و فهم قرآن، روشندلان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی روشندلان علاقه‌مند به فهم و درک قرآن عدم وجود تفاسیر به خط بریل است و همانطور که می‌دانید در خط بریل، حجم کلمه بسیار بزرگ و متفاوت با واژگان معمولی ست. بنابراین، نگارش تفاسیر قرآن با خط بریل، اقتضای چاپ چندین مجلد را دارد و باعث افزایش بسیار زیاد حجم تفاسیر می‌شود که نیاز به تلاش و کوشش بسیار دارد، به همین دلیل تفاسیر قرآنی با خط بریل معمولا چاپ نمی‌شود، اما سعی می‌شود از تفاسیر معمولی با کمک خانواده و دوستان استفاده شود.
 
آرزوی قرآنی شما چیست؟

از خداوند متعال می‌خواهم که حفظ کتاب الهی را برایم مستدام بدارد و الطاف و عنایات خود در حق بنده و برادران مسلمانم بیفزاید و حفظ این کتاب عظیم را در سینه‌های ما ممکن بسازد و آن را از ما نگیرد. زیرا این دستور و راهنمای زندگی و حیات ماست. همانطور که می‌دانید حفظ قرآن واجب نیست اما من به کسانی که این کتاب الهی را حفظ ندارند، توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانند به منظور تقرب به خداوند متعال و استمداد از آن در زندگی، قرآن را حفظ کنند و امیدوارم که بسیاری از مسلمانان، این کلام الهی را حفظ کنند، زیرا این کتاب معجزه و جاویدان الهی است.
 
سخن پایانی؟

در پایان، از جمهوری اسلامی ایران بسیار سپاسگزارم که فرصت حضور و شرکت در این مسابقات و آشنایی با مردم و دوستان بسیار خوب ایرانی و غیرایرانی  را فراهم نمود، چرا که این آشنایی باعث افزایش سطح آگاهی و شناخت ما از همدیگر و فرهنگ و اندیشه انسانی می‌شود و همچنین باعث همکاری و تبادل تجربیات قرآنی و همبستگی می‌شود.
 
براساس آیه 7 سوره الحجرات «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ: و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست اگر در بسيارى از كارها از [راى و ميل] شما پيروى كند قطعا دچار زحمت مى ‏شويد ليكن خدا ايمان را براى شما دوست‏ داشتنى گردانيد»، ما باید به این ایمان چنگ زده و آن را دستمایه وحدت خود قرار دهیم.
مسابقات قرآنی ویژه روشندلان نشانه اجرای عدالت نسبت آنان
قاریان ده‌گانه کسانی هستند که سند روایت آنان از طریق تابعینِ تابعین، به تابعین و از آن طریق به صحابه، اعم از کاتب وحی و حافظ قرآن یا دیگران، و سپس به رسول خدا(ص) می‌رسد. سند روایت بقیه قاریان به این روشنی نیست و یا در کتب معتبر مربوط به این علم ثبت نشده است.

قرآن کریم بر حضرت محمد (ص) نازل شد و ایشان آن را بر مسلمانان قرائت کردند؛ بنابراین شیوه درست و صحیح قرائت آیات قرآن همان است که پیامبر گرامی اسلام(ص) بر زبان مبارک خویش روا داشتند. اسناد تاریخی قرائت تلاشی برای نسبت دادن برخی شیوه‌های قرائت به پیامبر گرامی اسلام(ص) است و در این میان تنها با توجه به وجود چند روایت معروف، چند قرائت صحیح و معتبر وجود دارد.

انتهای پیام
captcha