مسابقات قرآن؛ نیازمند فضایی بسته‌تر از شبستان مصلای تهران
کد خبر: 3804057
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
جعفر فردی بیان کرد:

مسابقات قرآن؛ نیازمند فضایی بسته‌تر از شبستان مصلای تهران

گروه مسابقات ــ قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به نکات مثبت و نقایص برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن بیان کرد: مسابقات قرآن یک همایش است که با توجه به فضای عریض و بزرگ شبستان امام خمینی(ره)، به فضای بسته‌تری نیاز دارد.

رد نشود//تلاوت «مهدی غلام‌نژاد» با رعایت تجوید و حواس جمع به وقف و ابتدا بود

جعفر فردی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تحلیل سطح کیفی و کمی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: سطح کیفی مسابقات آن گونه که باید بالا نبود، برخی سال‌ها نمایندگانی در مسابقات شرکت دارند که نزدیک به قاری ایرانی تلاوت می‌کنند. با توجه به اینکه قاریان ایرانی همیشه قوی‌تر بوده‌اند، اما چند سالی است که بعضی شرکت‌کنندگان دیگر کشورها حائز رتبه شده‌اند؛ مانند امسال که در برخی رشته‌ها این امر رخ داد.
فردی با اشاره به اینکه کشورهای اندونزی، مالزی و عراقی‌ قاریان قوی‌ای دارند، اضافه کرد: قاریان اندونزی صدای چپ‌کوکی دارند و نرم نرم صدایشان بالا می‌رود و برخی نیز خوش‌نفس هستند، اما فصاحت و لهجه عربی ندارند و با وجود اینکه زبانشان عربی نیست، می‌توانند در این سطح بخوانند باید به آنها تبریک گفت.
وی ادامه داد: معمولاً مصری‌ها قاریان قوی‌شان را به مسابقات اعزام نمی‌کنند. البته این کشور قاریانی را که تلاوت خوبی دارند و در دانشگاه الازهر دوره‌هایی را گذرانده‌اند به مسابقات مالزی اعزام می‌کند، اما خیلی کم پیش آمده که قاریانی را به مسابقات ایران اعزام کند.
این قاری بین‌المللی کشورمان درباره اجرای نماینده کشورمان در بخش بزرگسالان گفت: تلاوت مهدی غلام‌نژاد همراه با استرس بود؛ به گونه‌ای که صدای او خلط داشت، اما تلاوتش مسابقه‌ای و فنی بود و تلاوتی با رعایت تجوید و حواس جمع به وقف و ابتدا بود. درباره صوت باید بگویم که استرس اثر مستقیمی بر صدا می‌گذارد و حجم صدا کم و همراه با گرفتگی و لرزش می‌شود. نماینده کشورمان قطعات اول را خوب اجرا کرد و تلاوت را سالم به مقصد رساند، اما آن انرژی و جذبه‌ای که باید در برخی  قطعات باشد در قرائتش شنیده نشد.
وی مخالف برپایی مسابقات قرآن در مرحله نیمه‌نهایی در هتل و همچنین در مرحله نهایی در مصلای امام خمینی(ره) است و اظهار کرد: مسابقات حالت همایش قرآنی دارد. لذا اکثر کشورهایی که به مسابقات قرآن دعوت می‌شوند توقع دارند که در صحن مسابقات تلاوت کنند. البته اضافه کردن شاخه‌های دیگر به مسابقات هم حسن است و هم نقص. حسنش این است که مسابقات همزمان با دانش‌آموزان، نابینایان و ... برگزار می‌شود و کوچک کردن مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و افزودن بخش‌های دیگر به آن نوعی ضعف است. البته باید گفت برگزاری مسابقات در سالن اجلاس سران خیلی باشکوه‌تر بود و جلوه دیگری داشت، چون معتقدم مسابقات قرآن ایران و مالزی جزو بزرگترین مسابقات قرآن بین‌المللی هستند.
سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از 21 تا 25 فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، دانش‌آموزان و نابینایان در مصلای تهران و طلاب علوم دینی در شهر مقدس قم برگزار شد.
انتهای پیام

captcha