هنر امروز با اتکا به هنر سنتی و مردمی به موفقیت خواهد رسید
کد خبر: 3804080
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی از آثار استاد سیف:

هنر امروز با اتکا به هنر سنتی و مردمی به موفقیت خواهد رسید

گروه هنر ــ مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های استاد هادی سیف با عنوان «دانش‌نامه نهضت هنرهای مردمی ایران» گفت: اگر می‌خواهیم در عرصه هنر به موفقیتی دست یابیم، باید به ریشه‌های هنرهای مردمی و سنتی خود توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «دانش‌نامه نهضت هنرهای مردمی ایران» نوشته هادی سیف امروز 26 فروردین‌ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مجموعه، 4 کتاب با عنوان‌های نقاشی‌ روی چوب، نقاشی روی سنگ، نقاشی قالی و قلم‌کار نقاشی گرد‌آوری شده است.

در ابتدای این جلسه، بهروز فتحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: این مجموعه کار تحقیقی بسیار خوبی است که سازمان زیباسازی اقدام به نشر آن کرده است. سازمان زیباسازی از کارهایی که با هنر مردمی درآمیخته شده، حمایت می‌کند. در این راستا امیدوارم تلاشمان ثمربخش باشد تا بتوانیم به رشد هنرهای مردمی این سرزمین کمک کنیم.

هنر امروز با اتکاء به هنر سنتی به موفقیت خواهد رسید

هادی سیف، مؤلف مجموعه کتاب‌های «‌نهضت هنرهای مردمی ایران» به عنوان سخنران اصلی این مراسم اظهار کرد: دوستی پدرم با سید شایسته سبب شد من به شاگردی این انسان ارزشمند درآیم و همین اقدام من را با هنر و زیبایی‌های آن آشنا کرد. با تجاربی که تاکنون آموخته‌ام، باید بگویم در ایران هنرها در خانه‌های پدری به یادگار گذاشته شده است.

وی افزود: غربی‌ها همیشه با منت برای هنر کار کردند، اما در شیراز تا به امروز 16 رنسانس هنری برگزار شده و ثمره آن افتخاراتی است که نصیب این سرزمین شده است.

در این کتاب، من فقط نویسنده بودم و کار اصلی را هنرمندانی انجام دادند که نامشان گم‌نام مانده است. برای همین از خدا می‌خواهم با کتابم و آثاری که در آینده به نگارش در خواهم آورد، بیشتر معرف هنرمندان گمنام این سرزمین باشم.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها از دیرباز پرچمدار هنر بودند، گفت: ما از زمان مادها با نگارگری روی سنگ، هنر می‌آفریدیم، اما چه شده که بعد از انقلاب مشروطه به بهانه‌های نوپسندانه، همه چیز خود را فراموش کردیم؟ من در کتاب بعدی‌ام می‌خواهم سراغ سمساری‌ها بروم تا به جوانمان بگویم روزگاری بود که در لیوان‌های کاغذی چای و آب نمی‌خوردیم.

سیف تأکید کرد: ما نباید در تندباد فضای مجازی خودباختگی را پیشه کنیم. من به نوبه خود در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنم، اما در نهایت جوانان هستند که باید قدم اصلی را بردارند.

هنر امروز با اتکاء به هنر سنتی به موفقیت خواهد رسید

محمدمهدی هراتی، هنرمند نگارگر، دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه آثار استاد سیف برگرفته از عشق است، گفت: هر کدام از کتاب‌های استاد سیف یک دانشنامه مستقل است. وقتی هر یک از آثار را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم دقت مهم‌ترین ویژگی کارهای استاد سیف است. در کنار دقت، او هنر ایرانی را هم در کتابش لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: کتاب استاد با عنوان «نقش‌آفرینی روی سنگ» من را به یاد تخت جمشید انداخت. در ضمن این کتاب صدای تیشه فرهاد را به گوشم رساند و هنرهای فراموش شده را یادآوری کرد. در کتاب «نقاشی روی چوب» نیز استاد به خوبی چوب‌نگاران شیرازی را معرفی می‌کند؛ هنرمندانی که تا به امروز نامی از آنها به گوش ما نرسیده است.

هنر امروز با اتکاء به هنر سنتی به موفقیت خواهد رسید

بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه هنر ایرانی ـ اسلامی استاد فرشچیان نیز در سخنانی بیان کرد: در شرایطی که موقعیت برای چاپ و نشر مهیا نیست، از دوستانی که این کار را به نشر و چاپ رساندند، کمال تشکر را دارم، اما یک نکته من را آزار می‌دهد؛ آن هم اینکه ما هنرهای مردمی را گم کرده‌ایم والا باید هنرمندان این عرصه بیشتر در معرض دید مردم قرار می‌گرفتند.

نامور مطلق اضافه کرد: ما یک بدهکاری بزرگ نسبت به هنرهای مردمی داریم؛ بدهکاری که بیشتر از طرف جامعه دانشگاهی است و باید هر چه زودتر برطرف شود. کم‌کاری در حوزه هنرهای مردمی در شرایطی است که ما تنوع قومی و زبانی بسیار داریم و همین عامل باعث شده هنرهای مردمی به شکلی زیبا در این سرزمین متبلور شود.

وی با بیان اینکه سلیقه هنرهای مردمی کاهش پیدا کرده است، گفت: تأسف‌آور است وقتی می‌بینیم سلیقه هنرهای مردمی تا به این اندازه نزول پیدا کرده است، چرا که ما هنرهای مردمی خود را فراموش کردیم.

وی در انتهای سخنانش اعلام کرد: جدا از موضوع ارزشمند کتاب‌های استاد سیف، روشی که او برای نگارش از آن بهره برده، بسیار جالب و زیبا است. استاد در این کتاب با شور و هیجان قلم را به رشته تحریر درآورده است. امیدوارم استاد سیف کارگاه‌های بسیاری برگزار کند تا حاصل آن تربیت شاگردانی باشد که راه او را ادامه بدهند.

هنر امروز با اتکاء به هنر سنتی به موفقیت خواهد رسید

احمد مسجد جامعی به عنوان آخرین سخنران این مراسم تأکید کرد: ما قدر هنر‌های خودمان را کم می‌دانیم. بگذارید منظورم را این‌گونه بیان کنم. سیل اخیر به ما نشان داد در استان لرستان پلی که 400 سال پیش ساخته شده در مقابل سیل مقاومت کرده است، اما پل‌های آهنی با مسائل و امکانات موجود نتوانسته است در برابر سیل مقاوم باشد. این امر نشان می‌د‌هد هنر ایرانی در عرصه‌های مختلف ریشه تاریخی دارد.

وی افزود: اگر از من پرسیده شود چرا در حوزه هنر پیشرفت لازم را نداریم، جوابم این است که به دلیل ندانستن قدر و منزلت اساتید خود قادر نبوده‌ایم آن‌گونه که لازم است، همچون گذشتگانمان در عالم هنر بدرخشیم. گواه این ادعا نیز آنجا که ما هر گاه در هنر موفق بوده‌ایم، دلیلش نوعی ارتباط هنر جدید با هنر سنتی بوده است. نقاشی‌خط یک مثال بسیار روشن در این زمینه است.

هنر امروز با اتکاء به هنر سنتی به موفقیت خواهد رسید

بعد از سخنان مسجدجامعی با حضور اساتید برجسته از مجموعه‌ کتاب‌های استاد هادی سیف رونمایی به عمل آمد و سپس عکسی به یادگار گرفته شد.

انتهای پیام

captcha