پیشنهاد افزودن دو رشته به مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان/ مسیر اعتراض برای شرکت‌کنندگان باز است
کد خبر: 3804186
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

پیشنهاد افزودن دو رشته به مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان/ مسیر اعتراض برای شرکت‌کنندگان باز است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرپرست هیئت داوران سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان با بیان اینکه پیشنهاد اضافه شدن دو رشته تفسیر و مفاهیم قرآن کریم به مسابقات بانوان مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: مسیر اعتراض به امتیازات برای همه شرکت‌کنندگان باز است و داوران این موضوع را پیگیری می‌کنند.

عچرش

خیریه عچرش، سرپرست هیئت داوران سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به تفاوت‌های ایجاد شده در این دوره از مسابقات نسبت به دو دوره گذشته، اظهار کرد: بر اساس تغییرات آیین‌نامه‌ای پایش و غربالگری شرکت‌کنندگان از طریق فضای مجازی صورت گرفت. به این ترتیب که شرکت‌کنندگان با ارسال فایل صوتی قرائت و ارائه محفوظات خود در رشته حفظ مورد داوری قرار گرفتند و پس از آن در صورت پذیرش به ایران آمده و مرحله نیمه نهایی و فینال را برگزار کردند.

رقابت در رشته حفظ کل قرآن
وی با اشاره به اینکه این شیوه باعث شد شرکت‌کنندگان آسان‌تر در مسابقات حضور پیدا کنند و از سختی‌ها و هزینه‌های رفت‌وآمد و احتمال همچنین عدم پذیرش در مرحله نهایی مسابقات جلوگیری شد، افزود: در نهایت 21 شرکت‌کننده خانم در دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزان در مسابقات حضور پیدا کردند که شش نفر به فینال راه یافتند. رقابت بسیار در رشته حفظ کل قرآن کریم بالا بود. مسابقات رشته قرائت را در آیین‌نامه خود دارد اما به دلیل آنکه در مرحله مقدماتی هیچ یک از شرکت‌کنندگان حدنصاب امتیاز را به دست نیاوردند، بنابراین مسابقات در رشته قرائت برگزار نشد.

سطح بالای قرائت بانوان ایرانی
عچرش با تأکید بر اینکه سطح قرائت بانوان ایرانی از دیگر کشورهای مسلمان بالاتر است، گفت: به دلیل برگزاری مسابقات مختلف از سوی نهادهای دولتی آموزش و پرورش، اوقاف و برگزاری دوره‌های آموزشی، قرائت در سطوح پایین تا تخصصی، قرائت بانوان ما از سطح بالاتری برخوردار است. کشورهای دیگر بیشتر در زمینه حفظ کار می‌کنند. در حال حاضر تلاش‌هایی مبنی بر ارتقاء قرائت بانوان در کشورهای عراق و لبنان دیده می‌شود اما تمرکز بیشتر آنها به دلیل سیستم موجود در کشورشان بر حفظ قرآن است. چرا که قرائت نیاز به استادان مختلف در بخش‌های مختلف صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا دارد و به نظرم امکانات متناسب با یادگیری قرائت در این کشورها برای بانوان وجود ندارد. حفظ قرآن کریم تلاشی فردی است و لزوماً نیاز به استاد ندارد. بنابراین در این عرصه موفق‌تر عمل می‌کنند.

سرپرست هیئت داوران سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان اضافه کرد: در صحبتی که با داوران خارجی این دوره از مسابقات داشتیم، آنها اذعان داشتند که دوره‌های آموزشی و کلاس‌های قرآن به شیوه ایران در کشورشان نیست اما مؤسسات قرآنی دارند. شاید بتوان گفت فرهنگ قرائت بانوان در این کشورها نهادینه نشده است اما در رشته حفظ رقیب بانوان ایرانی هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل تمرکز بیشتر این کشورها برای رشته حفظ امتیاز نفر اول و دوم بسیار به هم نزدیک بود اما به گفته داوران، شرکت‌کنندگان ایرانی در بخش وقف و ابتدا بهتر عمل کردند.

پیگیری داوران نسبت به اعتراض شرکت‌کنندگان
عچرش با اشاره به حضور خود در سه دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان به عنوان ناظر، داور و سرپرست هیئت داوران گفت: هر چه که بر تجربه برگزاری این مسابقات افزوده شود، نقدها و انتقادهای سال‌های گذشته پاسخ داده می‌شود. همواره نظر شرکت‌کنندگان برای مسئولین اجرایی مسابقات مهم است و سعی می‌شود که نقایص آن برطرف شده و بر این اساس سال به سال عملکرد مسابقات بهتر شود. برگزاری مسابقات در این دوره نسبت به سال‌های گذشته منسجم‌تر بود. هر شرکت‌کننده پس از اینکه مسابقه‌اش تمام شد و کارنامه‌اش را دریافت کرد، می‌تواند از طریق سیستم اعتراض نسبت به رتبه و نمره‌اش اعتراض کند. سپس فرم اعتراض به رئیس هیئت داوران می‌رسد و به منظور بررسی این اعتراض فایل صوتی آن شرکت‌کننده گوش داده می‌شود و پس از بررسی نتیجه اعلام می‌شود. اگر باز هم آن شرکت‌کننده اعتراض داشت این روند تکرار می‌شود. داوران نسبت به اعتراضات شرکت‌کنندگان پیگیر هستند و مسیر اعتراض برای همه باز است.

وی با اشاره به اینکه به منظور هماهنگی میان داوران ایرانی و خارجی که از سوی کمیته فنی مشخص می‌شوند، یک جلسه قبل از آغاز مسابقات برگزار خواهد شد، گفت: در کنار هر داور خارجی یک داور ایرانی حضور دارد. یعنی هر رشته را دو نفر داوری می‌کنند.

پیشنهاد اضافه شدن دو رشته تفسیر و مفاهیم قرآن
عچرش بیان کرد: به منظور افزودن رشته‌های دیگر در مسابقات قرآن بانوان، پیشنهاد اضافه شدن دو رشته تفسیر و مفاهیم قرآن کریم ارائه شده است. برای رشته‌ای مثل تواشیح باید بررسی‌ها مبنی بر حضور گروه‌های تواشیح بانوان در دیگر کشورها صورت گیرد چرا که برگزاری این مسابقات در ایران مستلزم داشتن رقیب است.

سرپرست هیئت داوران سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان عنوان کرد: مسابقات مهم نیست بلکه جمع قرآنی کشورهای مسلمان ونشان دادن اهمیت جمهوری اسلامی به قرآن کریم مهم است. دیدار شرکت‌کنندگان و داوران با مقام معظم رهبری بسیار برای آنها خوشایند بود چرا که پیش از دیدار ابراز اشتیاق داشتند و بعد از آن هم خوشحال بودند که ایشان را دیده‌اند.

انتهای پیام

captcha