اعتمادبخشی و اعتلای روحیه مهم‌ترین دستاورد مسابقه روشندلان است
کد خبر: 3804255
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
مبتهل سوری در گفت‌وگو با ایکنا:

اعتمادبخشی و اعتلای روحیه مهم‌ترین دستاورد مسابقه روشندلان است

گروه بین‌الملل ـ شیخ محمد عارف العسلی تصریح کرد: مسابقات روشندلان در ایران صرف‌نظر از ایجاد فضایی برای رقابت در حفظ و قرائت قرآن، این قشر را از حاشیه به متن جامعه می‌آورد و نقش مهمی در اعتمادبخشی و اعتلای روحیه این افراد دارد.

اعتمادبخشی و اعتلای روحیه مهم‌ترین دستاورد مسابقه روشندلان است
شیخ محمد عارف العسلی، قاری و مبتهل سوری و داور رشته لحن سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب، به ضرورت برگزاری رقابت‌های قرآنی ویژه روشندلان اشاره کرد و گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر توجه به این قشر از جامعه(نابینایان) قدردانی می‌کنیم، چرا که این مسابقات سبب می‌شود این افراد که از نعمت بینایی محروم هستند، خود را به خاطر این نقص در حاشیه نپندارند و جایگاه و منزلت خود را در جامعه به دست بیاورند.

وی افزود: روشندلان هنگامی که احساس می‌کنند مورد تکریم قرار می‌گیرند و نسبت به زندگی، احساس و علایق آن‌ها احساس مسئولیت وجود دارد، این مسئله در زندگی، روحیه و اعتماد به نفس آنان تأثیر مثبت داشته و احساس ارزشمندی می‌کنند.
 
شیخ محمدعارف العسلی درباره سطح حافظان چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران گفت: بیشتر آنان در سطح خوب و پیشرفته‌ای بودند و البته برخی از آنان در بخش لحن که تخصص داوری من در این رقابت‌ها بود، دارای ایرادات و اشتباهاتی بودند، اما در مجموع حافظان این دوره از مسابقات در سطح بالایی قرار داشتند.

مسابقه معلولان و افراد کم‌توان

این قاری و مبتهل سوری در ادامه از تصمیم سازمان بهزیستی ایران برای برگزاری مسابقات ویژه معلولان و افراد کم‌توان طی سال‌های آینده تمجید کرد و گفت: در گذشته شاید بیشتر به این اقشار جامعه توجه می‌شد، اما متأسفانه در عصر حاضر و با توجه شرایط و مقتضیاتی که حاکم شده، اقدامات خیرخواهانه و انسان‌دوستانه در اهتمام به این قشر کم‌رنگ شده است، بنابراین این افراد چشم انتظار حمایت بیشتر هستند و این اهتمام و حمایت امری مورد توصیه ذات حق تعالی، رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) است که جمهوری اسلامی ایران آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.
اعتمادبخشی و اعتلای روحیه مهم‌ترین دستاورد مسابقه روشندلان است
این داور سوری در ادامه، اهتمام به روشندلان در قالب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن را یکی از صحنه‌های زیبای نوع‌دوستی، اعتلای روحیه و اعتمادبخشی به این قشر از جامعه دانست و گفت: روشندلان دارای استعدادهایی هستند که اگر مورد حمایت قرار گیرند و زمینه‌ای برای شکوفایی توانمندی و استعداد آن‌ها فراهم شود، می‌توان قراء بسیار توانمندی را در این عرصه تربیت کرد.

نمره‌دهی داوران

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا فقدان بینایی این افراد در ارزیابی و نمره‌دهی شما در داوری این مسابقات تأثیر دارد؟ گفت: این مسئله هرگز در نمره‌دهی و ارزیابی داوران تأثیری ندارد، چرا که این افراد با چشم‌هایشان کار نمی‌کنند، تلاوت و اجرای آن‌ها از یک روح قرآنی سرچشمه می‌گیرد، چه بسیار که انسان‌های بینا نمی‌توانند کارهایی را انجام دهند که این افراد روشندل از عهده آن برمی‌آیند و توانایی آن را دارند.
 
این قاری و مبتهل سوری درباره استفاده از مقامات و نغمه‌های قرآنی  توسط قاریان و متسابقین این دوره مسابقات گفت: نماینده ایران و مصر در زمینه استفاده از مقامات قرآنی موفق بودند و در مورد سایر قراء نیز با توجه به این که مرحله مقدماتی به صورت الکترونیکی برگزار و قراء گزینش شده بودند، همه آنان تقریبا از سطح خوبی برخوردار بودند.

شیخ محمدعارف العسلی اظهار کرد: روشندلان در تنوع و جذابیت مسابقات بین‌المللی قرآن تأثیرگذار هستند و دستگیری افراد از آن‌ها و کمک متسابقین به روشندلان در برخی امور جزئی صحنه‌های زیبا و به یادماندنی را خلق می‌کند.
اعتمادبخشی و اعتلای روحیه مهم‌ترین دستاورد مسابقه روشندلان است
 
وی در پایان گفت: من مطمئن هستم که برخی از روشندلانی که به فراگیری قرآن علاقه دارند، این استعداد را دارند که از بهترین قاریان و پیشگامان قرائت قرآن در جهان اسلام باشند و از خداوند متعال برای آنان آرزوی موفقیت، توانمندی و عنایت الهی بیشتر دارم.
 
یادآوری می‌شود، مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان 21 تا 25 فروردین‌ماه سال جاری در رشته حفظ کل قرآن در مصلای امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد.
 
انتهای پیام
captcha