مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن تبلیغات لازم را نداشت/ مسابقات قرآن عرصه برندسازی نیست
کد خبر: 3804257
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
حبیب صداقت:

مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن تبلیغات لازم را نداشت/ مسابقات قرآن عرصه برندسازی نیست

گروه مسابقات ــ قاری و مدرس قرآن کشورمان گفت: اطلاع‌رسانی به موقع و کاملی از زمان و مکان برگزاری مرحله نیمه نهایی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن صورت نگرفت.

حبیب صداقت، قاری و مدرس قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن بیان این مطلب درباره سطح رقابت‌های سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: این دوره از مسابقات در سطح کیفی خوبی برگزار شد، اما برخی از قرآنیان گلایه‌مند بودند که چرا با وجود نوآوری در برپایی مرحله مقدماتی(آزمون غیر حضوری) آن هم برای نخستین بار، همچنین برگزاری مرحله نیمه‌نهایی در مکانی به جز مصلای امام خمینی(ره)، اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشد.
وی ادامه داد: باید مرحله مقدماتی و نیمه نهایی با اطلاع‌رسانی بیشتری انجام می‌شد تا افراد علاقه‌مند می‌توانستند از طریق رادیو و تلویزیون یا کانال‌های مختلف فضای مجازی در جریان فرآیند مسابقات قرار می‌گرفتند و نسبت به متسابقان قوی‌تر آگاهی پیدا می‌کردند.
این مدرس قرآن بیان کرد: متأسفانه اکثر افراد آنچه که هستند، نمی‌توانند در مسابقات بروز دهند، این به نظر من ریشه روان‌درمانی دارد به این معنا که همان اندازه که به تکنیک و بحث فنی تلاوت و رعایت پارامترها در مسابقات می‌پردازیم، به همان اندازه و بیشتر باید به بحث روانشناسی، کنترل ذهن و قدرت و تسلط بر ذهنمان نیز بپردازیم که این راهکارهایی دارد و باید به دنبال آنها برویم و باید ریشه این مسائل را واکاوی کنیم، لذا باید پیش از برگزاری مسابقات به این بُعد بپردازیم.
صداقت با اشاره به اینکه طی این دوره از مسابقات، شاهد کاهش هزینه‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: معتقدم هتل هما برای برگزاری مرحله نیمه نهایی کفایت لازم را می‌کرد، اما همراه با پوشش رسانه‌ای خوبی نبود و نباید مسابقات قرآن به گونه‌ای باشد که علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان این عرصه برایشان چیزی گنگ و مبهم باشد، فلذا می‌بینیم خیلی از افراد از طریق صفحات مجازی و یا پس از حضور در محافل قرآنی از برپایی مسابقات مطلع می‌شدند.
صداقت درباره کمی حضور قراء خوب و قوی کشورهای مصر و مالزی، ادامه داد: مسابقات قرآن عرصه‌ای برای برندسازی نیست در صورتی که در کشور ما بالعکس است و این موضوعی است که نهادها و ارگان‌ها متصور می‌شوند، انگار موفق بودن قاری منوط به عرضه‌اندام کردن در مسابقات و رتبه آوردن است و حال آن که در مصر و یا دیگر کشورها این جریان جاری نیست. فلذا کشورهای داعیه‌دار برخورداری از سطح تلاوت خوب، افرادی را به مسابقات اعزام می‌کنند که در آن کشور صاحب کرسی‌های قابل توجهی نیستند، شاید این افراد در ابتدای راه باشند و جایگاهی ندارند تا این زمینه‌ای باشد برای شکوفایی آنها، اما در ایران متفاوت است.
این قاری کشورمان درباره برگزاری مسابقات قرآن در چند بخش به صورت همزمان، اظهار کرد: باید دید چه میزان علاقه‌مند برای دنبال کردن بخش‌های مختلف مسابقات است و این نیازمند این است که پیش از برپایی مسابقات، نیازسنجی انجام شود تا در صورتی که افراد علاقه‌مند زیادی برای آن بخش نبود، برگزار نشود که قطعا این نیازسنجی را سازمان اوقاف انجام داده است و در این راستا اقدام کرده است.
یادآور می‌شود، سی و ششمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، طی بازه زمانی 21 تا 25 فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، نابینایان، دانش‌آموزان(در مصلای تهران) و طلاب علوم دینی(در شهر مقدس قم) برگزار شد.
انتهای پیام

captcha