پلدختر؛ پُلی به‌سوی ذخیره توشه آخرت
کد خبر: 3804348
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

پلدختر؛ پُلی به‌سوی ذخیره توشه آخرت

گروه اجتماعی ــ حال و روز این روز‌های پلدختر یادآور مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است، این شهر آوردگاهی برای آزمون و پُلی به‌سوی آخرت است.

پلدختر؛ پلی به‌سوی آخرتبه گزارش ایکنا از لرستان، بهنام فروتن، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان در یادداشتی که آن‌ را به خبرگزاری‎های لرستان ارسال کرده است، در رابطه‌با سیل پلدختر و حال و هوای این روزهای مردم سیل‌زده پلدختر و امدادرسانی در این شهر این‌گونه نگاشته است:

پلدختر با گذشت چندین روز از سیل ویران‌گر، محو در غبار است، غروب که چتر دلگیر خود را بر روی شهر پهن می‌کند، گویا مه همه‌جا را فرا گرفته است، اما غبار هیچ‌گاه شبیه مه نمی‌شود. شاید معرکه‌ای برپاست و شاید آوردگاهی برای آزمون، هرچه هست شهر را تسخیر کرده است.
اگر چه رفت و آمد در خیابانی که میزبان مهمانانی ناخواسته بودند، برقرار است، اما حضور نیرو‌های نظامی، جهادی، روحانی و مردمی پلدختر را متفاوت‌تر از همیشه کرده است. خیل انبوهی از سربازان ارتشی که امروز سلاح‌شان بیل است پس‌از ساعت‌ها کار عاشقانه برای پاکسازی خیابان‌های شهر، به پادگان که نه، به خوابگاه گسیل می‌شوند؛ و برادران سپاهی که به جرم خدمت مخلصانه در همه میادین، تروریست نامیده شدند، در کنار برادران ارتشی خود، با پشتِ پا زدن به همه تعلقات دنیوی سعی در زدودن غبار غم از چهره هموطنان سیل‌زده خود دارند.
این روز‌ها «پلدختر» یادآور مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است، همان موقع که فرمانده و رزمنده در کنار هم بودند و از لباس خاکی‌شان نمی‌توانستی تشخیص دهی فرمانده کیست.
حالا همه گِل مالیده و خاکی‌تر از همیشه. اگر لحظه‌ای فراموش کنی این‌جا سیل آمده است و به تماشای صحنه‌های همدلی بنشینی، حتماً با خود زمزمه می‌کنی «گِلِ آدمی بسرشتند و به پیمانه زدند».
چه زیبا یکی‌از رزمندگان پیشکسوت دوران دفاع مقدس، که در همان روز‌های اول در پلدختر حضور داشت، سوار بر ماشینی به سبک ماشین‌های جنگی، گفت: «پلدختر پُلی شده است برای آخرت».
در خیابان‌های شهر که قدم می‌زنی، پیر و جوان، زن و مرد، از قومیت‌های مختلف در پلدختر حضور به هم رسانده‌اند و یک‌بار دیگر صحنه‌هایی از عشق، ایثار و گذشت را به نمایش گذاشته‌اند.
حالا مردمانی که دل‌شان لرزید و سیل در مقابل چشمان‌شان، همه چیز را به یغما برد، بذر امید در وجوشان جوانه زده است. میزبانانی که از ۱۲ فروردین سه مهمان ناخوانده داشتند، سیل، گِل و لای برجا مانده از سیل و مهمان سوم به نام ایران که قدری متفاوت است و در چهره همه کسانی نمایان شد، که به احترام پلدختر ایستادند و یک صدا با سر دادن شعار همدلی در این نبرد مقاومت کردند، تا پلدختر بماند.
اما آزمون مسئولان در بازسازی پلدختر سیل‌زده که معروف و مشهور به «هویزه ثانی» است، همچنان ادامه دارد.
یادداشت: بهنام فروتن

captcha