سرنوشت اسرائیل همانند فرعونیان است/ علم وقف افراد خاص نیست
کد خبر: 3804383
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
آیت‌الله جوادی آملی:

سرنوشت اسرائیل همانند فرعونیان است/ علم وقف افراد خاص نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه علم وقف افراد خاص نیست و همه باید برای عالم شدن تلاش کنند، به سنت الهی اشاره کرد و گفت: خداوند همان‌طور که فرعونیان و مشرکان دوره پیامبر(ص) را به عذاب مبتلا کرد، صهیونیست‌ها و اسرائیل را عذاب خواهد کرد.

سرنوشت اسرائیل همانند فرعونیان است/ علم وقف افراد خاص نیستبه گزارش ایکنا آیت‌الله جوادی آملی امروز 27 فروردین‌ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه بررسی حوادث طبیعی با چند سال درس خواندن قابل حل است، گفت: اینکه آسمان‌ها در وقوع قیامت می‌شکافند و کوه‌ها به ذرات و پودر تبدیل می‌شوند، شهود قول ثقیل است که اگر بخواهد بر پیامبر نازل شود، نیازمند نماز شب است، زیرا سخن در اینجا از جهان‌لرزه است نه زمین‌لرزه.
وی با بیان اینکه تبدیل جاهلیت محلی و منطقه‌ای به تمدن انسانی و اسلامی، قول ثقیلی است که فقط از پیامبر و جانشینان او ساخته است، تصریح کرد: بخش بین‌المللی اسلام هم که با جامعه بشری سر و کار دارد، قول ثقیلی است که در آن حقوق بشر تنظیم می‌شود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مهلت دادن به کفار و مشرکان برای قیامت است، تصریح کرد: خداوند همان‌طور که سریع الرضاست، در برخی مواقع هم سریع‌الغضب است. بنابراین فرمود همان طور که به گذشتگان هشدار دادیم و گوش نکردند، شما هم اگر طغیان کنید، مبتلا به عذاب می‌شوید.
وی تأکید کرد: در انقلاب ما باید این مسئله تبیین شود که دین، قول ثقیل است و جهانی شدن نیز به برکت وجود حضرت حجت رخ خواهد داد؛ این دو موضوع باید برای ما حل‌شدنی باشد.
این مرجع تقلید افزود: در بسیاری از موارد، انسان فکر می‌کند چون او دخالت در کاری کرده آن کار به ثمر نشسته است، ولی اگر دقت کند، می‌بیند ابزار بوده است؛ امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد که روح توحیدی امام را می‌رساند؛ در قرآن هم خطاب به پیامبر(ص) فرمود تو تیر نینداختی و ما انداختیم.
این مفسر قرآن با بیان اینکه خدا قوم یاغی فرعون را به دریا و قوم طاغی و یاغی جنگ بدر را به چاه انداخت، گفت: امروز هم خداوند با روش دیگری اسرائیل و صهیونیست‌ها را در چاه و یا رودخانه به عذاب مبتلا خواهد کرد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زیارت رفتن یک فرد عالم باید با عادی متفاوت باشد، ادامه داد: وقتی  یک عالم حوزوی و دانشگاهی وارد حرم  ائمه می‌شود، باید بگوید: انی محقق لما حققتم و مبطل لما ابطلتم؛ یعنی ما آمده‌ایم که محقق شویم؛ اینکه کتابی بنویسیم که مانند الغدیر و المیزان و ... مرجع شود؛ به ما گفته‌اند برو حرم بگو می‌خواهم محقق شوم و گرنه فرق ما با عوام در چه خواهد بود.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه علم وقف کسی نیست، تصریح کرد: بسیاری از علما از روستاهای کوچک بودند و به مقام علمی والا رسیدند، چرا ما برای عالم شدن ضجه نزنیم، چرا ما نباید ثمره انقلاب و خون شهدا را به دنیا برسانیم، ولی یک کمونیست حرف خود را بزند.
وی با بیان اینکه نماز، قرآن ممثل است، تصریح کرد: یک ذکر و فعل غیرقرآنی در نماز وجود ندارد. بنابراین دو بار در سوره مزمل فرمود هر چه می‌توانید قرآن بخوانید.
انتهای پیام
captcha