مجالس اهل‌بیت(ع) گرفتار عوام‌زدگی شده‌ است
کد خبر: 3804506
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

مجالس اهل‌بیت(ع) گرفتار عوام‌زدگی شده‌ است

گروه معارف ــ پژوهشگر مؤسسه امام خمینی(ره) با این‌که مجالس مذهبی گرفتار عوام‌زدگی و سطحی‌نگری شده‌ است، گفت: شناخت سیره و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) امری واجب‌تر از پرداختن به مسائل ظاهری است.

مجالس اهل‌بیت(ع) گرفتار عوام‌زدگی شدند/ بداء حضرت علی‌اکبر(ع) از نگاهی دیگرعلی امین‌رستمی، عضو گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک به مناسبت ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، بیان کرد: حضرت علی اکبر(ع) اولین شهید از شهدای بنی هاشم در کربلا بود؛ زمان وداع سیدالشهدا با فرزندش، امام حسین(ع) دست به آسمان بلند کرد و عبارت «.. فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ/ جوانی را به سمت آن‌ها می‌فرستم که شبیه‌ترین مردم از لحاظ چهره، منطق، گفتار و اخلاق شبیه رسول خدا است.» بر زبان مبارکش جاری شد.

وی با اشاره به این‌که این روایت به چند شکل معنا پیدا می‌کند، افزود: ائمه معصوم در عین عصمت در اوج قله عاطفه بودند و لذا امام حسین(ع) هنگام وداع با فرزندش این جملات عاطفی را فرمود و از این جهت که چهره ایشان یادآور رسول خداست و ازنظر عرفی فضیلت حضرت علی اکبر(ع) محسوب می‌شود اما فضیلت تام نیست.

پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به آیه «..انَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ..؛ تو ای پیامبر اخلاق بزرگ و برجسته‌ای داری؛(سوره مبارکه قلم آیه 4) ادامه داد: حضرت علی اکبر(ع) از نظر خُلق شبیه پیامبر بوده و لذا امتیاز کمی نیست، هم‌چنین هیچ‌کس در عالم خوش‌گفتارتر از رسول خدا نبوده و امام حسین(ع) در این روایت فرزند خویش را از لحاظ گفتار و منش اجتماعی به پیامبر تشبیه کرده‌است و تمام این شباهت‌ها فضیلت به شمار می‌رود.

امین‌رستمی با اشاره به این‌که بررسی‌های تاریخی نشان از شخصیت کم نظیر حضرت علی اکبر(ع) دارد، اظهار کرد: همان‌گونه که دشمن در طمع جدا کردن حضرت عباس(ع) از امام حسین(ع) بود، در تاریخ نقل شده‌است که دشمنان برای علی اکبر(ع) نیز امان‌نامه فرستادند، بنابراین این نشان‌دهنده این است که حضرت علی اکبر(ع) مانند قمر بنی هاشم(ع) یک بازوی توانمند برای سیدالشهدا(ع) بود.

نگاهی دیگر به ماجرای بداء حضرت علی اکبر(ع)
وی ضمن اشاره به نظریه بداء در امامت و بررسی امامت حضرت علی اکبر(ع) بیان کرد: بداء به‌عنوان یک اصل کلامی و اعتقادی در شیعه این است که مردم یک حکم یا مساله‌ای را تصور می‌کنند که یا این حکم تا ابد ادامه دارد یا این‌که اتفاق خواهد افتاد در حالی‌که عندالله حکم، چیز دیگری است؛ شهادت حضرت علی اکبر(ع) از ازل عندالله مقرر بوده و در روایات اسامی جانشینان رسول خدا بعد از پیامبر(ص) بیان شده‌ است.

امین‌رستمی تصریح کرد: تصور مردم آن زمان این بود که چون حضرت علی اکبر(ع) از لحاظ سنی بزرگ‌تر از امام سجاد(ع) است بنابراین ایشان جانشین امام حسین(ع) خواهد بود و این به معنای بداء نیست و آن‌چیزی که خداوند مقرر فرموده برخلاف تصور مردم بود بنابراین بداء به معنای تغییر نظر خداوند نیست و این روایت به هیچ عنوان سندیت ندارد و اگر کسی سخنی گفته بر اساس تصور مردم بوده‌ است.

پژوهشگر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم شناخت جوانان از سیره اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: همه اقشار جامعه از جمله مسئولان دولتی و فرهنگی، روحانیت و حوزه‌های دینی و آموزش و پرورش همگی مکلف هستیم که الگوهای دینی را برای نسل جوان به روشنی تبیین کنیم؛ البته که هم‌چنان در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد که باید اصلاح شود.

مجالس مذهبی گرفتار عوام‌زدگی و سطحی‌نگری شدند
وی با تأکید بر این‌که شناخت سیره و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) امری واجب‌تر از پرداختن به مسائل ظاهری است، افزود: در ایام شادی یا عزای اهل بیت(ع) فقط از ظواهر صحبت نکنیم، برای مثال به جای پرداختن به زیبایی چهره حضرت علی‌اکبر(ع) از خُلق ایشان درس بگیریم؛ مجالس مذهبی به جای این‌که به سمت معرفت‌افزایی پیش رود گاهی اوقات شاهد این هستیم که گرفتار عوام‌زدگی و سطحی‌نگری شده‌است و به ظواهر بیشتر توجه دارند و متأسفانه در برخی از مجالس معارف و سیره اهل بیت(ع) بیان نمی‌شود.

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به فرموده امام رضا(ع) مبنی بر «اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند»، تاکید کرد: ما وظیفه داریم که الگوهای دینی را با کمک کتاب‌های منبع مانند کتاب مقتل جامع سیدالشهدا(ع) به نسل جوان معرفی کنیم و بدانیم این الگوهای دینی به طور طبیعی اذهان عمومی را مورد توجه قرار می‌دهد و همیشه سبب تحول جوانان بوده و خواهد بود، همان‌گونه که در جامعه امروز مشاهده می‌کنیم درصد جوانان مذهبی بیش از جوانانی است که رعایت ظواهر را نمی‌کنند.

انتهای پیام

captcha