نهج‌البلاغه، اثری فرازمانی و فرامکانی/ کتابی که آینده بشر را تغییر می‌دهد
کد خبر: 3804556
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹

نهج‌البلاغه، اثری فرازمانی و فرامکانی/ کتابی که آینده بشر را تغییر می‌دهد

گروه ادب ــ آیت‌الله دین‌پرور بیان کرد: ترجمه نهج‌البلاغه به هر زبانی استقبال مخاطبان را در پی داشته است. رویکرد این کتاب فرازمانی و فرامکانی است و امروزه نیاز به تبیین آموزه‌های علوی بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

نهج‌البلاغه اثری فرازمانی و فرامکانی/ کتابی که آینده بشر را تغییر می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از فراخوان کنگره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه، ۲۸ فروردین ماه، با حضور آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، حجت‌الاسلام امین‌زاده، معاون فرهنگی بنیاد نهج‌البلاغه، مسعود رجایی، مسئول بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان و کمال‌الدین نورایی، عضو بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان در مجتمع فرهنگی بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار شد.
آیت‌الله  دین‌پرور با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه جامعه به نهج‌البلاغه و فرهنگ ادبی پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: نهج‌البلاغه یک کتاب نیست، بلکه میراثی گران‌بهاست که در طول تاریخ از مقام امامت صادر شده و منحصر به زمان حاضر نیست و اثری فرازمانی و فرامکانی‌ است.
وی اظهار کرد: هر جامعه انسانی که بخواهد شکل بگیرد نیازمند مکتب فکری و فرهنگی است که این دو زیربنای جامعه مترقی است و بدون این دو جامعه شکل نمی‌گیرد. اگر فکر و فرهنگ عالی و متعالی باشد، قطعاً جامعه نمونه تشکیل می‌شود.
آیت الله دین پرور بیان کرد: سخنان حضرت علی(ع)، که بخشی از آن در نهج‌البلاغه آمده، در دوره خلافت ظاهری امام بیان شده است. امام علی(ع) ۵ سال و اندی در رأس حکومت و در مقام قانونگذاری بودند. بنابراین، امروز جامعه به دستورات ایشان نیاز دارد. دنیا امروز برای رهایی از بحران‌ها نیاز به این فرهنگ دارد. نهج‌البلاغه به هر زبان که ترجمه شده مورد استقبال گرفته است. بنابراین لازم است ابعاد کتاب در اختیار جامعه قرار گیرد.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و فرهنگی مطرح شد و از آن استفاده کردند. افراد زیادی به تحقیق در مورد آن پرداختند؛ از جمله در استان اصفهان که از زبان شعر و ادبیات وارد شدند، زیرا نهج‌البلاغه کتابی ادبی است و امام در بخش‌های متعدد کتاب استناد به اشعاری کردند که برای خودشان بود یا از اشعار شعرای معروف عرب بهره برده بودند. این موارد حکایت از این دارد که ادبیات و شعر می‌تواند منتقل‌کننده محتوا و معارفی باشد که روی مردم بیشتر اثر می‌گذارد.
وی گفت: در شهر کاشان نیز راجع‌به حفظ نهج‌البلاغه فعالیت‌های خوبی انجام شده و در مشهد در زمینه آموزش نهج‌البلاغه به کودکان و نوجوانان و در قم در حوزه تربیت مربی و طلاب کار می‌شود. امید است جامعه، که مورد هجمه دشمنان است، موج مبارک امواج خطرناک را از بین ببرد و آن را بر مبنای فرهنگ ادبی بسازد.

مسعود رجایی، مسئول بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان، نیز با اشاره به برگزاری سومین جشنواره شعر نهج‌البلاغه گفت: موضوعاتی که شعرا می‌توانند بر مبنای آن اشعار خود را ارائه کنند شامل اهمیت و جایگاه نهج‌البلاغه پس از کلام خدا، نقش محوری توحید و عدالت در نهج‌البلاغه و موضوع سوم، اهمیت الگو پذیری از فرامین حضرت علی(ع) است.
وی اظهار کرد: شعرا از ۲۸ فروردین تا ۱۰ تیرماه ۹۸ می‌توانند اشعار خود را در فضای مجازی در پیام‌رسان‌های واتساپ و سروش ارسال کنند. شاعران از سراسر دنیا می‌توانند برداشت‌های معرفتی‌شان را ارسال کنند. هر شاعر می‌تواند سه اثر را ارسال کند و دبیرخانه نیز حق انتشار گزیده‌ای از آثار را دارد. همچنین همه گروه‌های سنی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و نباید از اثری کپی‌برداری شود.
رجایی بیان کرد: دومین جشنواره شعر نهج‌البلاغه سال گذشته به صورت سراسری با ارسال بیش از ۴۰۰ اثر در کشور برگزار شد و کتاب آن تا دو هفته دیگر با عنوان «بهشت بیان» چاپ می‌شود. البته عنوان سومین جشنواره نیز «بهشت بیان» است.
حجت‌الاسلام امین‌زاده، معاون فرهنگی بنیاد نهج‌البلاغه، نیز طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه در استان‌های مختلف خصوصاً در استان اصفهان قدم‌های بزرگی برای ترویج نهج‌البلاغه برداشته شده است، گفت: با توجه به اینکه نهج‌البلاغه «آخ القرآن» معرفی شده است، باید خیلی بیشتر تلاش کنیم تا آن را بین مردم ترویج دهیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از سخنان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه نیامده است، اظهار کرد: در زمینه ترویج نهج‌البلاغه ارتباط خوبی با سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برقرار کرده‌ایم تا بتوانیم در خصوص نهج‌البلاغه دوره‌های تربیت مربی برگزار کنیم و امید است با کمک همه افرادی که در این زمینه قدم برداشته‌اند با اعلام آمادگی بنیاد کارهای بهتری در جهت انتشار کتب و دیگر فعالیت‌ها انجام شود.
کمال الدین نورایی، عضو بنیاد قرآن و نهج‌البلاغه اصفهان، به‌ عنوان دیگر سخنران حاضر در مراسم گفت: از سال ۴۰۰ هجری، که مرحوم سید رضی نهج‌البلاغه را کامل کردند، هزار و چهل سال می‌گذرد. در این مدت شعرا فعالیت‌های بسیاری کردند. در کشور ما خمیرمایه بسیاری از اشعار شاعران از محتوای نهج‌البلاغه بوده و اکنون که در آستانه گام دوم پیشرفت انقلابیم، نیاز جامعه به مفاهیم نهج‌البلاغه در زمینه اخلاق و اعتدال و غیره شدیدتر احساس می‌شود.
وی اظهار کرد: نهج‌البلاغه تاکنون به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و دنیا تشنه شنیدن و عمل به این مفاهیم است. در این راستا سعی داریم در شهر اصفهان دانشگاه نهج‌البلاغه دایر کنیم تا در پاسخ به نیازهای نسل جوان حرکت نوینی باشد.

در پایان این برنامه از فراخوان کنگره بین‌المللی شعر نهج‌البلاغه رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha