علی اکبر(ع)؛ جوانی که خلق و خوی نبوی داشت
کد خبر: 3804558
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

علی اکبر(ع)؛ جوانی که خلق و خوی نبوی داشت

گروه معارف ــ رئیس مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد گفت: حضرت علی اکبر(ع) جوانی بود که خلق و خوی نبوی داشت و همانند پیامبر اکرم(ص) رفتار می‌کرد که مردم مدینه هم از این جهت ایشان را شبیه رسول‌الله(ص) می‌دانستند.

علی اکبر(ع)، جوانی که خلق و خوی نبوی داشتحجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، رئیس مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به میلاد حضرت علی اکبر(ع) اظهار کرد: با توجه به اینکه ویژگی‌های جوانی گاهاً ایجاب می‌کند که این نسل از جامعه از منطق خوبی برخوردار نباشد، برخلاف سایر جوانان، ایشان از منطق نبوی برخوردار بود و از همین جهت بود که مردم مدینه ایشان را تحت این عنوان می‌شناختند و هنگامی که در کوچه‌های مدینه راه می‌رفتند، مردم می‌گفتند که رسول‌الله(ص) حرکت می‌کند چرا که ادب و خلق و خویی را که در جهت معاشرت با مردم داشتند، همانند خلق و خوی حضرت محمد(ص) بود.

وی افزود: حتی زمانی که امام حسین(ع) می‌خواست از این بزرگوار تعریف کند، می‌فرمود علی اکبر(ع) از نظر خلق و خو، منطق و به ویژه طینت شبیه به پیامبر اکرم(ص) است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان کرد: همچنین نوع پوشش ایشان نیز به گونه‌ای بود که اگرچه که جوانان جامعه امروزی در این سن به‌دنبال پوشش‌های تجملاتی هستند اما آن حضرت آن لباسی را که برابر مردم مدینه و آنچه را که در شأن و شخصیت بنی فاطمه(س) بود را استفاده می‌کرد.

تقوی اظهار کرد: آن بزرگوار احترام خاصی برای افراد مسن و بزرگسال، به ویژه پدر و مادر خود، قائل بود و سعی می‌کرد در حین جوانی نسبت به پیران جامعه این ویژگی را حفظ کرده که همین ویژگی ایشان باعث شده بود مردم مدینه نیز این ویژگی را تحسین کنند و در اطاعت از پدر و مادر نیز در آن زمان زبان زد مردم بود.

رئیس مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد تصریح کرد: همواره ایشان در مدینه هم جز اطاعت از پدر و مادر قدمی بر‌نمی‌داشت و اگر درخواستی از سوی پدر و مادر و حتی عموهای بزرگوارشان از ایشان می‌‍شد، آن حضرت با قدرت و قوت، آن کارها را انجام می‌داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همواره یکی از ویژگی‌های ایشان مردم‌داری، محبت به اطرافیان و هم سن و سالان خود و علم‌آموزی و دانش بود، خاطرنشان کرد: ایشان در جهت علم‌آموزی نیز تلاش می‌کرد، به گونه‌ای که در جلسات تفسیر پدرشان و در کلاس‌های درس عموی بزرگوارشان نیز شرکت داشت و در هر جایی از مدینه که جلسات علمی برگزار می‌شد، ایشان حتماً باید در آن جلسات شرکت می‌کردند و در حفظ تفاسیر و احادیثی که از رسول بزرگوار(ص) باقی مانده بود نیز تلاش داشت.

فعالیت‌های اقتصاد‌ی؛ یکی از موارد مهم زندگی حضرت علی اکبر(ع)
عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: ایشان همچنین نسبت به فعالیت‌های اقتصادی نیز اهتمام زیادی داشت، به گونه‌ای که همراه خانواده خود در نخلستان‌ها مشغول کار بود و همین امر موجب شده بود که روش‌ و سیره پیامبر اکرم(ص) را نیز دنبال کرده و هیچگاه کارهای دیگر مانع از این نمی‌شد که این سیره نبوی را در جایی به کار نبرند.

وی افزود: ایشان با اندک درآمدی که داشت به مردم نیازمند مدینه نیز کمک می‌کرد و با توجه به توانی که از آن برخوردار بود، سعی می‌کرد نه فقط در جهت صدمه رساندن به مردم بلکه در جهت نفع مردم و خدمت رسانی به آن‌ها تلاش زیادی داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همواره در زمینه عبادی نیز ایشان شخصیتی سرآمد بود؛ نماز اول وقت و سایر آدابی که در دین معین شده و برای یک جوان مسلمان مشخص شده به همه آن‌ها پایبند و معتقد بودند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر اینکه در واقع حضرت علی اکبر(ع) می‌تواند در زمینه‌های مختلفی الگویی برای جوانان نوجوانان و همچنین قشر میان سال و حتی افراد مسن جامعه ما باشد، بیان کرد: امید است که این سیره و روش برای نسل جوان ما همیشه الگو قرار گیرد چرا که ما نیازی نداریم برای مسائل علمی خود، برای موفقیت‌ها در مراکز علمی، اقتصادی، دانشگاهی و همه امور زندگی به دنبال الگوهای دیگری باشیم چرا که ما می‌توانیم بهترین الگوها را حتی در سنین کم نیز از دین خود انتخاب و طبق رفتارهای آن بزرگواران برخورد کنیم.

انتهای پیام

captcha