تنظیم صوت محل مسابقات قرآن به متخصصان سپرده شود/ محدودیت سنی را بردارید
کد خبر: 3804625
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
قصری‌زاده:

تنظیم صوت محل مسابقات قرآن به متخصصان سپرده شود/ محدودیت سنی را بردارید

گروه مسابقات ــ قاری و حافظ بین‌المللی کشورمان با ابراز گلایه از اینکه طی فرآیند مسابقات از کیفیت صوتی خوبی برخوردار نبودیم، اضافه کرد: متأسفانه نوع نگرش صدابرداران متفاوت است اما فردی که اهل صدابرداری مجلسی باشد به راحتی می‌تواند سالن مسابقات قرآن را به بهترین شکل مدیریت کند.

تنظیم صوت محل مسابقات قرآن به متخصصان سپرده شود/ محدودیت سنی را بردارید

منصور قصری‌زاده، قاری بین‌المللی کشور درباره سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: هنگامی که مسابقات به این گسترده‌ای برگزار می‌شود، قاعدتاً می‌تواند نقاط ضعفی نیز داشته باشد، اما مسابقات از لحاظ کیفی و اجرا، روند روبه رشدی داشته است.
این حافظ کل قرآن ادامه داد: هنگامی که حاضران در سالن به صورت گسترده و در عرض یکدیگر می‌نشینند این نمی‌تواند برای فرد قاری و یا حافظ، جذابیت داشته باشد و یا افرادی که آنجا حضور پیدا می‌کنند، فکر نمی‌کنند در فضای منسجمی قرار گرفته‌اند و این پراکندگی ایجاد می‌کند.
قصری‌زاده بیان کرد: صوت محل مسابقات هم نامناسب بود، هنگامی قاری صدایش را به درستی نشوند، اشباع نمی‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد و تلاوتش دچار افت شده و خستگی صدا رخ می‌دهد که نتیجه آن خستگی گوش مخاطب از استماع این تلاوت است.
وی گفت: شاید این مواردی که گفته شد به نظر مهم نیاید، اما تمامی خروجی کار از این موارد خواهد بود که اگر قاری و یا حافظ تلاوت خوب و اجرای خوبی ارائه نکنند، تمامی زحماتشان از بین خواهد رفت.
این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: طی این دوره از مسابقات، می‌توان گفت از کیفیت صوت خوبی برخوردار نبودیم و ممکن است مخاطبان فکر کنند، سطح تلاوت قاریان اینگونه است، اما افرادی که در این زمینه تبحر دارند، می‌دانند که به دلیل وضعیت سیستم صوتی سالن، این امر رخ داده است که این موارد در قضاوت‌ها، نتیجه‌ها و اذهان عمومی ذهنیت خوبی ایجاد نمی‌کند.
این حافظ بین‌المللی کشورمان بیان کرد: اینکه نمی‌توان مصلای امام خمینی(ره) را تجهیز به بهترین سیستم‌های صوتی کرد، قبول ندارم، متأسفانه نگرش‌ها در تلاوت مجلسی متفاوت است و فردی که اهل صدابرداری مجلسی باشد به راحتی می‌تواند سالن مسابقات قرآن را به بهترین شکل مدیریت کند. برای مثال اگر بخواهیم در همین شبستان مصلی، مراسمی برای مداحان مشهور کشورمان برگزار کنیم، هر کدام سیستم صوتی مناسب مداح خودشان را خواهند آورد. لذا اگر فردی که اهل صدابرداری مجلسی است برای این کار انتخاب کنند تا سیستم صدابرداری مناسب قرار دهد، آن هنگام نه قاری خسته می‌شود و از دیگر سو مخاطب نیز اشباع می‌شود. بنابر این معتقدم اشکال کار در سالن و محل برپایی مسابقات نیست، بلکه در نوع نگرش صدابرداران است.
وی ادامه داد: در کنار آن نیز از تجربیات قاریان بین‌المللی کشور که سالیان سال در مجالس مختلف قرائت داشتند، استفاده کنند و از آنها بپرسند که آیا این تلاوت با این سیستم صوتی شما را اشباع می‌کند، اگر موافق بودند که درست است و اگر خیر که باید سیستم خوبی را برای صدابرداری انتخاب کنند.
قصری‌زاده درباره نوآوری این دوره از مسابقات و برگزاری مسابقات در مرحله مقدماتی با بهره‌مندی از فضای مجازی، اضافه کرد: اینکه بهترین‌ها به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند، خوب است چون مسابقات جدی‌تر و رسمی‌تر و با خروجی بهتری برگزار می‌شود. در محفل اصلی باید بهترین‌های هر کشور به قرائت بپردازند تا خروجی بهتری از مسابقات قرآن شاهد باشیم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان درباره برپایی مسابقات قرآن در چندین بخش و به صورت جشنواره‌ای، اظهار کرد: کلیت تجمیع درست است، زیرا هر مسابقه که برگزار می‌شود دارای هزینه‌هایی است که اینگونه به نوعی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و از سوی دیگر نهادهای موازی مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند که چون این نهادهای موازی وجود دارد، بهتر است، مسابقات باهم تجمیع شود، اما در کیفیت تجمیع آن بحث است. حتی معتقدم برترین‌های مسابقات طلاب علوم دینی از شهر قم نیز در کنار دیگر بخش‌ها چون بزرگسالان، نابینایان و دانش‌آموزی به رقابت بپردازند.
وی ادامه داد: نهادهای موازی حتی‌الامکان باید همپوشانی و هم‌افزایی داشته باشند و از سوی دیگر باید مقابل هزینه‌های مازاد به ویژه در مسائل دینی گرفته شود، همچنین قرآنیان باید به عنوان الگو برای دیگر دستگاه‌ها در زمینه صرف هزینه‌های بیت‌المال باشند.
قصری‌زاده با گلایه از کلیات مسابقات با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، اظهار کرد: یعنی همه برای ادای دین و وظیفه در این زمینه باید تلاش کنیم مثلا من در سن بالا توفیق حفظ قرآن را پیدا کردم، اما به دلیل محدودیت سنی نمی‌توانم در مسابقات خودمان شرکت کنم و هنگامی که چرایی قرار دادن این محدودیت سنی را جویا می‌شوم با این پاسخ روبرو می‌شوم که مسابقات قرآن برای جوانان است. حال آنکه با این کار بسیاری از افراد از دایره مسابقات خارج می‌شوند، بلکه بالعکس شما باید به این افراد میدان دهید؛ چرا که کار برای فردی که سن بالا دارد، سخت‌تر است و باید بیشتر تلاش کند تا خودش را نسبت به آن نوجوان و جوان اثبات کند. لذا برای خود فرد شرکت‌کنده در سن بالا هم رشد محسوب می‌شود و هم برای دیگر افراد می‌تواند الگو باشد که افراد با سن بالا می‌توانند به حفظ آیات قرآن بپردازند.
وی تأکید کرد: هر چه می‌توانیم باید محدودیت حضور برای مسابقات را برداریم، چون هرچه این کار را انجام دهیم دایره را برای افراد خاص تنگ‌تر می‌کنیم که شیوه خاصی نیست و این پیشنهادی است تا افراد با هیجان در مسابقات شرکت کنند و هرچه توان دارند به منصه ظهور بگذارند.
یادآور می‌شود، سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، طی بازه زمانی 21 تا 25 فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، نابینایان، دانش‌آموزان و طلاب علوم دینی(در شهر مقدس قم) برگزار شد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۱۲:۰۸
0
0
آقای قصری زاده قاری بین المللی هستند نه حافظ بین المللی!
captcha