دیدگاه علمای دین در خصوص تکامل زیستی داروین/ فرضیه داروین اساس علمی ندارد
کد خبر: 3804684
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
به بهانه سالروز درگذشت داروین؛

دیدگاه علمای دین در خصوص تکامل زیستی داروین/ فرضیه داروین اساس علمی ندارد

گروه اجتماعی- مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری به تشریح نظریه تکامل زیستی داروین و بیان برخی دیدگاه‌های علمای دینی در این خصوص پرداخت.

بر مبنای فرضیه تکامل زیستی داروین موجودات زنده روندی تکاملی را از موجودات دیگر طی کرده‌اند. این فرضیه جد انسان و میمونی به نام شامپانزه را، یک نوع حیوانِ شبیه به انسان یا شبه‌میمون معرفی می‌کند. طبق این فرضیه، روند تکاملی موجودات زنده از تک‌سلولی شروع شده و در اثر تکامل، رفته رفته پیشرفته‌تر و کامل‌تر شده‌اند و آخرین موجود این سلسله، انسان است. به مناسبت 19 آوریل، سالروز درگذشت چارلز رابرت داروین، مصاحبه‌ای با احمدرضا بسیج، مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
احمدرضا بسیج، مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با تشریح فرضیه داروین، اظهار کرد: بر اساس این نظریه انسان و میمون هر دو از موجودات دیگر پیش از خود به تدریج تکامل یافته و به این مرحله رسیده‌اند.
وی با اشاره به باور عموم در خصوص این فرضیه، تصریح کرد: برداشت غلط اما مرسومی از این نظریه وجود دارد و اکثراً بر این باورند که انسان نسل تکامل یافته از میمون است حال آنکه بر طبق این فرضیه، انسان و میمون هر دو، جد مشترک دارند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به دیدگاه برخی علمای مطرح دینی در خصوص این فرضیه، گفت: بر اساس دیدگاه برخی علمای دین، این آموزه هیچ ضدیت یا مخالفتی با دین ندارد از جمله آیت‌الله علی مشکینی معتقد است که گاهاً احتمال تأیید این نظریه هم وجود دارد و برخی مسائل خلقت بشر و زاد و ولد، بر مبنای داروینیسم قابل توجیه است.
وی با اشاره به دیدگاه آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مکارم در این خصوص، بیان کرد: از دیدگاه این دو عالم دینی، نظریه تکامل حتی اگر موافق آموزه‌های قرآن باشد، ارتباطی با خلقت خداوند و یا نفی دین خدا پیدا نمی‌کند.
بسیج با اشاره به دیدگاه علمایی که بر تناقض فرضیه داروین با قرآن صحه گذاشته‌اند، بیان کرد: یکی از این چهره‌ها آیت‌الله طباطبائی است و معتقد است بشری که اکنون موجود است بواسطه تناسل از مرد و زن معیّنی، یعنی آدم و حوا پدید آمده که آن‌ها نیز انسان‌های کاملی شبیه انسان‌های فعلی بوده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه نظریه تکامل زیستی داروین هنوز در حد فرضیه است و اساس علمی ندارد، ادامه داد: تا کنون و پس از چند قرن از طرح این نظریه، هنوز دلایل و شواهد علمی لازم و کافی برای اثبات آن ارائه نشده، هر چند متأسفانه برخی آن‌ را مسلم فرض می‌کنند.
این مدرس دانشگاه یادآوری کرد: این فرضیه با دین مسیحیت نیز در تضاد کامل قرار دارد به همین دلیل بیشترین مخالفان آن از میان مسیحیان هستند چراکه هرگز نمی‌پذیرند که مردان الهی از نسل میمون باشند.
مسئول بسیج اساتید استان با بیان اینکه فرضیه داروین هیچ اساس علمی ندارد، خاطرنشان کرد: از زمان طرح این فرضیه تاکنون کسی پیدا نشده که از جنگل وارد جامعه انسانی شود و ادعا کند من به تازگی انسان شده‌ام یا اجدادم از نسل میمون هستند، ضمن اینکه این سؤال همواره مطرح است که چرا همه میمون‌ها تکامل نیافتند.
انتهای پیام

captcha