نگاه ما به قرآن باید مسئله محور و نه قضیه محور باشد
کد خبر: 3804893
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴

نگاه ما به قرآن باید مسئله محور و نه قضیه محور باشد

گروه فرهنگی- مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: نقص بسیار بزرگ نظام تعلیم و آموزش جامعه ما این است که قضیه محور و نه «مسئله محور» است.

نگاه ما به قرآن باید مسئله محور و نه قضیه محور باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در افتتاحیه اولین جشنواره توانمندسازی موسسات فرهنگی، مردمی قرآن و عترت خراسان رضوی که ظهر امروز 29فروردین ماه در اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد، در جمع مدیران موسسات و تشکل‌های قرآنی در خصوص اهمیت فعالیت‌های موسسات قرآنی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر پایه تحقق قرآن در عالم توسط امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: کتاب و راهنمای تحقیق سعادت نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همه انسان‌ها قرآن است. اهمیت فعالیت و تلاش برای قرآن، برای ترویج فکر قرآنی در جامعه به اندازه‌ای اهمیت دارد که قابل مقایسه با هیچ فعالیت دیگری نیست. بنابراین تلاش فعالان و مدیران موسسات و تشکل‌های قرآنی بسیار مهم و تاثیر گذار بوده و خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد: اگر قرآن با رعایت همه مراحل آن در زندگی انسان‌ها وارد شود، وظیفه مهم شما در برابر آن این است که مفاهیم قرآنی را در متن زندگی افراد در جامعه وارد کنید و آن مفاهیم را پررنگ تر جلوه دهید.

صاحبقرانی گلستانی اظهار کرد: برای پررنگ تر کردن مفاهیم قرآنی در زندگی افراد باید آن را تبدیل به یک برنامه عملیاتی زندگی انسان‌ها کنیم که بسیار وظیفه مهم و ضروری است. بنابراین ما باید بسیاری از فعالیت‌های قرآنی را به سمت این وظیفه مهم سوق دهیم.

وی بیان کرد: نتیجه این نوع نگاه به قرآن و تبدیل قرآن به یک کتاب برنامه دستورالعملی شیوه‌نامه‌ای، رسیدن به یک جامعه قرآنی است. مسئله مهم دیگری که همه ما باید به دنبال پاسخی برای آن باشیم این است که قرآن چگونه نیاز‌های زندگی انسان‌ها را پاسخ می‌دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این سوال باید مسئله محور به قرآن نگاه کرد تا دریابیم که قرآن چگونه به مشکلات و مسائل پیش‌آمده در زندگی ما پاسخ می‌دهد و آن‌ها را برطرف می‌کند؟ اگر پاسخ به مسائل خود را از قرآن استخراج کردیم، باید آن را به یک شیوه‌نامه تبدیل کنیم تا همانند دستورالعمل زندگی شود.

صاحبقرانی گلستانی اضافه کرد: به طور مثال هنگامی که از سیدمحمد حسین طباطبایی سوالی می‌پرسیدند، با قرآن به آن‌ها پاسخ می‌داد، قطعا آن پاسخ‌ها خیلی راحت‌تر به دل می‌نشستند و قابل قبول بودند. یعنی یک مومن مسلمان باید حداقل در ارسال ۴ یا ۵ مرتبه قرآن بخواند.

وی ادامه داد: نتیجه خواندن قرآن به طور منظم برای هر فرد این است که آن شخص قطعا انس بسیار خوبی با قرآن می‌گیرد و می‌تواند برنامه زندگی خود و پاسخ مسائل خود را از آن استخراج و مفاهیم قرآن را در زندگی و عمل خود متجلی کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی بیان کرد: یکی از علل سخن مقام معظم رهبری در خصوص نیاز جامعه به ۱۰ میلیون حافظ این بود که یکی از بهترین راه‌های انس با قرآن حفظ آن است، چرا که حفظ قرآن نیاز به استمرار و یادآوری دارد و این استمرار و یادآوری باعث انس بسیار خوب انسان با قرآن می‌شود.

صاحبقرانی گلستانی اظهار کرد: دغدغه مهم موسسات قرآنی باید این باشد که در مرحله اول خودشان و سپس افرادی که به عنوان اعضای این تشکل در اطرافشان حضور دارند و همچین افرادی که از خدمات بهره می‌برند، چگونه با قرآن انس پیدا کنند.

وی بیان کرد: اگر یک موسسه قرآنی به مرحله‌ای رسید که توانست این انس با قرآن را ایجاد کند، آن زمان می‌تواند در ارزیابی به مرحله‌ای برسد که به عنوان یک موسسه موفق قرآنی معرفی شود. اگر غیر از این باشد تمام فعالیت‌های چندین ساله موسسات بدون خروجی بوده و ماحصل نداشته است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: در زمان پیامبر هنگامی که از یکی از همسران ایشان در خصوص پیامبر(ص) سوال کردند، همسر ایشان گفت: «خلق پیامبر قرآن است»، یعنی نشستنش، ایستادنش، صحبت کردنش و همه اعمال و افکار ایشان طبق قرآن بوده است.

صاحبقرانی افزود: نقص بسیار بزرگ نظام تعلیم و آموزش جامعه ما این است که «قضیه محور» و نه «مسئله محور» است. قضیه محور نگاه کردن به مسائل تنها حفظ و یادگیری آنان به صورت ظاهری بوده که در زمان کمی هم از یاد خواهد رفت، اما اگر به کمک قرآن مشاوره دهیم، مشکلات را پاسخ دهیم و از آن در زندگی خود استفاده کنیم آن گاه دید ما یک دید مسئله محور خواهد بود.

وی ادامه داد: تشکل‌ها و موسسات قرآنی همواره باید به دنبال هدف دشمن باشند. اگر دشمن روی مسائل فرهنگی مانور می‌دهد، تشکل‌های قرآنی نیز به دنبال راه‌هایی برای تقویت این زمینه باشند و همچنین در دیگر مسائل باید همین تقویت و توجه وجود داشته باشد.

انتهای پیام

captcha