رهاکردن جزم‌اندیشی مقدمه نظریه‌پردازی است
کد خبر: 3804899
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
استاد حوزه:

رهاکردن جزم‌اندیشی مقدمه نظریه‌پردازی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس موسسه حوزوی فهیم قم با بیان اینکه رهاکردن جزم‌اندیشی، مقدمه نظریه‌پردازی است گفت: کسانی که حوزه را به سکولار و غیرسکولار و ...  تقسیم‌بندی می‌کنند خودشان را از بخشی از جامعه حوزوی محروم می‌کنند.

رهاکردن جزم‌اندیشی، مقدمه نظریه‌پردازی است/ غیبت آیت‌الله اعرافی در نشست علمی موسسه فهیمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، مدیر موسسه فهیم قم شامگاه پنجشنبه، ۲۹ فروردین، در نشست ظرفیت‌ها و چالش‌های اندیشه دینی در حوزه نظریه‌پردازی در این مؤسسه در سخنانی با بیان اینکه این جلسه سیصدمین جلسه در مؤسسه است گفت: نظریه‌پردازی مفهوم ویژه و متفاوت با نظردادن است؛ ممکن است کسانی باشند که نظردهی دارند و حتی مثلاً بر کتب فقهی حاشیه می‌نویسند، ولی نظریه‌پرداز نیستند، بلکه نظریه‌پرداز کسی است که تولید علم داشته و علم را یک قدم به جلو ببرد و افق جدیدی پیش روی دیگران باز کند.

وی افزود: جالب است برخی که در عرصه نظریه‌پردازی بهره و ثمره‌ای ندارند حوزه را متهم به کم‌کاری در این زمینه می‌کنند و این در حالی است که این مؤسسه به تنهایی آثار زیادی تولید و ۳۰۰ نشست نیز برگزار کرده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه نباید صرفا چند صفحه مطلب بخوانیم و آن را در ۴۰ مجلس طرح کنیم ادامه داد: کنار گذاشتن جزم‌اندیشی، بحث در مورد نظریات و داشتن نگاه بالاتر از سطح‌بندی‌های معمولی جزء مقدمات این مسئله یعنی نظریه‌پردازی است.

وی بیان کرد: کسانی که حوزه را به سکولار و غیرسکولار و ... تقسیم‌بندی می‌کنند، خودشان را از بخشی از جامعه حوزوی محروم می‌کنند، ولی مؤسسه فهیم درصدد بوده تا با حفظ هویت حوزوی، از همه صاحبنظران طیف‌های مختلف دعوت و جلسات پرباری داشته باشد لذا برخی جلسات ما صدهزار بار در فضای مجازی دنبال شده و مهمترین مباحث چالشی مانند مکتب فرهنگستان و حجاب شرعی و ... مورد بحث قرار گرفت.

رئیس موسسه فهیم با بیان اینکه آیت الله سیستانی در دیداری که با ایشان داشتیم توصیه کردند که جلسات مناظره با حضور علما بگذارید و به طلاب هم بیاموزید که حرف آخر را آنان نمی‌زنند، اظهار کرد: در آستانه این جلسه بنده به آیت‌الله اعرافی پیشنهاد کردم که در شرایطی که حوزه را متهم به کم کاری می‌کنند جلسه‌ای با حضور شما داشته باشیم که ایشان هم پذیرفتند و قرار بود بیایند، اما چند ساعت به جلسه عذرخواهی کردند و با صدور پیامی برای مخاطبان و حضار از این مسئله عذرخواهی کردند.

وی اظهار کرد: درصدد این هستیم که بدون خط و خط‌کشی و با توجه به معیار علمی کار‌ها را به پیش ببریم و این موسسه در این مسیر قدم بر می‌دارد.

یادآور می‌شود، براساس اعلام اولیه موسسه فهیم قرار بود نشست ویژه‌ای با حضور آیت‌الله اعرافی در مورد چالش‌های فراروی حوزه در نظریه‌پردازی برگزار شود که ایشان به دلایلی حضور نیافت همچنین گفتنی است در پایان این نشست و بعد از سخنرانی حجج اسلام فیرحی و سروش محلاتی، مراسم رونمایی از برخی مجلدات تولید شده براساس محتوای نشست‌های علمی موسسه با حضور حجج اسلام مسجد جامعی، ایازی، سروش محلاتی و فیرحی برگزار شد.
انتهای پیام

captcha