مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرهایی با رنگ و بوی نیمه شعبان
کد خبر: 3805211
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ خبرهایی با رنگ و بوی نیمه شعبان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بیشترین اخباری که صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، 31 فروردین‌ماه، بدان پرداخته شد، خبرهایی در رابطه با میلاد باسعادت امام زمان(عج) بود.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز، شنبه، 31 فروردین‌ماه، اخبار متعددی را انتشار دادند که اغلب این اخبار با توجه به سالروز میلاد امام زمان(عج)، در این رابطه منعکس شده‌اند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 31 فروردین‌ماه و تا ساعت 14 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند. اخبار امروز این صفحه با توجه به سالروز میلاد باسعادت حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) تماما در رابطه با این موضوع منعکس شده‌اند.

«ارتقای سبک زندگی مساوی با حرکت در مسیر تمدن مهدوی است / رسانه بینش مخاطبان را در سبک زندگی افزایش دهد»، «نماهنگ ««قبله آخرالزمانی‌ها»» به روایت احمد بابایی منتشر شد»، «اعمال شب نیمه‌ شعبان»، «جشن ولادت امام زمان هیئت کجا برویم؟»، «ویژه‌برنامه ولادت امام زمان در میدان امام حسین(ع)»، «نوسروده ملکیان در آستانه نیمه شعبان«دولت تو، ستاد تو عشق است، تو که در وعده‌ات خلافی نیست»»، «سرود «صبح ظهور» رونمایی شد» و «گشوده شدن درهای توبه و رحمت در شب نیمه شعبان»، عناوین اخبار امروز این صفحه تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که همانطور که اشاره شد، در حوزه عترت و در رابطه با میلاد امام زمان(عج) منتشر شده‌اند.

یک از اخبار امروز این صفحه خبری با عنوان «ویژه‌برنامه ولادت امام زمان در میدان امام حسین(ع)» است که در رابطه با برگزاری جشن میلاد امام زمان(عج) در تهران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «فردا یکشنبه یکم اردیبهشت و پانزدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت با سعادت امام زمان حضرت مهدی (عج) است. به همین مناسبت قرار است در میدان امام حسین (ع) برنامه با شکوهی با حضور پرشور مردم برگزار شود. این مراسم امشب، شنبه، 31 فروردین، و فردا، یکشنبه، در روز ولادت آن حضرت از ساعت 18 به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هیئت رزمندگان اسلام آغاز می‌شود.

در این مراسم حجج اسلام حسین حلواییان و سید وحید حسینی سخنرانی و بهرام جمالپور، حامد رضوانفر، مهدی عسگری، حسین موذن، ناصر آیینی و سعید عباس زاده به مولدی خوانی می‌پردازند».

فارس

اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با خبر تلاوت ترتیل صفحه 33 قرآن کریم توسط استاد عبداباسط آغاز شده و در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «عدالت، وعده اصلی ظهور موعود»، «اعلام ویژه برنامه‌های میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) در آستان حضرت عبدالعظیم»، «جشنواره بزرگ قرآنی «ایها‌العزیز» با همت مسجد جمکران برگزار می‌شود»، «نمایش میدانی «موعود» ویژه میلاد امام زمان(عج)»، «چرایی ایمان به غیب در اعتقادات مهدی‌باوران به روایت سیدحسن نصرالله»، «برگزاری مسابقه «در انتظار پدر» و «چشم به راه» ویژه نیمه شعبان»، «جایگاه جوان در مسجد طراز اسلام/ چرا هیأت‌ها از مساجد پررونق‌ترند؟» و «شب نیمه شعبان شب قدر کوچک/ ۳ ویژگی منتظران» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.

در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «جشنواره بزرگ قرآنی «ایها‌العزیز» با همت مسجد جمکران برگزار می‌شود» دارد، آمده است: «جشنواره بزرگ قرآنی ایها‌العزیز باهمت اداره قرآن و نماز مسجد مقدس جمکران ویژه برادران برگزار می‌شود.

این جشنواره در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل آیات مهدوی و قرائت ادعیه مهدوی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در رشته‌های فوق تا تاریخ ۱۷ ماه مبارک رمضان از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و سروش به شماره ۰۹۲۲۹۸۵۳۹۴۷ ارسال کنند».

مهر

«شورای توسعه در حوزه فعالیت های قرآنی جایگاه ضعیفی دارد»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهد که تا این ساعت منتشر شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت قرآنی در جامعه گفت: انتظارات قرآنی ما هم اکنون خیلی بیشتر است. تلاش کردیم منطقی را برای اهداف و سیاست‌های قرآنی پیگیری کنیم علیرغم اینکه ما کشور اسلامی هستیم و تکالیف قرآنی در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: تربیت ده میلیون حافظ قرآنی از جمله تکالیفی است که بر عهده ما گذاشته شده است. یا در قانون اساسی تمامی افراد باید حائز شرایط آموزش قرآن اعم از روخوانی و روان‌خوانی را داشته باشند که در قالب پنجم و ششم با نوساناتی همراه بود. ما توانستیم در سال گذشته بودجه قرآنی را از ردیف کمک‌ها خارج کنیم و ردیف مستقلی برایش پیش بینی کرده‌ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من فکر می‌کنم که قرآن در اولویت نیست، شعارها تنها در ظاهر است و باید اهتمام دولت‌ها را در عمل دید. با توجه به اینکه تنها راهی که برای نجات کشور در بحران‌های متعدد تمسک به قرآن است، روزی را میبینم که این کار از دستور کار دولت عملاً خارج می‌شود».

ایرنا

«مساجد ظرفیت‌های زیادی برای جلب کمک‌ها به مناطق سیل‌زده دارند»، «احیای شب نیمه شعبان، پالایش روح منتظران»، «مراسم میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) در باکو برگزار شد»، «جلوه‌های موعود در شعر فارسی» و «کربلا در هوای انتظار»، عناوین اخبار امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که اغلب این اخبار نیز در حوزه عترت و در رابطه با سالروز میلاد امام مان(عج) منعکس شده‌اند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچکدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و اغلب این اخبار با رنگ و بوی ایام میلاد امام زمان(عج) منعکس شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان

تنها یک خبر از 10 خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که عنوان «همراه با ویژه برنامه‌های شبکه قرآن سیما» دارد، در حوزه قرآنی قرار دارد و مابقی اخبار این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حوزه عترت منعکس شده‌اند.

در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با سالروز میلاد امام زمان(عج) منتشر شده، آمده است «همزمان با سالروز ولادت حضرت مهدی (عج)، ویژه برنامه‌های زنده «تبسم» و «حاضر غایب از نظر» از مساجد مهم شهر مقدس قم به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. بر این اساس، ویژه برنامه‌ «تبسم» که از ساعت ۱۸ شب ولادت حضرت مهدی(عج) تا اذان صبح روز نیمه شعبان به صورت زنده از مسجد امام حسن عسکری(ع) تقدیم مخاطبان می‌شود، مراسم احیای نیمه شعبان این مسجد و مسجد مقدس جمکران را به تصویر می‌کشد. ضمن آنکه پخش تصاویری از حال و هوای حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر اماکن مذهبی کشور در این شب و نیز گفت‌وگو با کارشناسان و پخش آیتم‌های جذاب از دیگر بخش‌هایی است در دستور کار این برنامه قرار دارد».

ایبنا

«ورود «هفت جن» برای نهمین بار به کتابفروشی‌ها»، عنوان تنها خبری است که طی امروز وتا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده است. این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته است.

میزان

آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «برگزاری آیین غبارروبی مسجد مقدس جمکران» است که این خبر نیز مربوط به روز گذشته بوده و در حوزه عترت منتشر شده است. طی امروز و تا این ساعت نیز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه انعکاس نیافته است.

روزنامه جمهوری اسلامی

با توجه به سالروز میلاد منجی عالم بشریت امام زمان(عج)، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «انتظار فرج، عمل به تکلیف است» در رابطه با کلام امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز ولادت امام زمان(عج) کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «آن چیزی که در قرآن به‌طور اسرار است، در ادعیه ائمه(ع) ما به‌طور اسرار است. در دعای شعبانیه می‌خوانیم که عرض می‌کند به خدا «وَاجْعَلْنی مِمَّنْ نادَیتَهُ فَاجابَکَ وَ لا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَناجَیتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً». مسئله «صعق» را می‌آورد در میان؛ همان معنایی که در قرآن کریم راجع به حضرت موسی می‌گوید «فَلَمّا تَجَلّی‌ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ» و موسی در «صعق» واقع شد. این ماه صعق است و این هم ماهی است که همان صعق را می‌خواهد. این ماه تجلی الهی است بر پیغمبر اکرم و این ماه تجلی الهی به تبع پیغمبر اکرم بر امامان است.

حضرت مهدی(عج) ابعاد مختلفه دارد که آنچه که برای بشر واقع شده است، بعض ابعاد اوست؛ چنانچه آنچه از قرآن و پیغمبر اکرم برای بشر معلوم شده است، بعض ابعاد آن معنویات است؛ معنویاتی در قرآن است که برای هیچ کس جز پیغمبر اکرم و کسانی که شاگرد او هستند و از او استفاده کرده‌اند، کشف نشده است و در ادعیه ما مسائلی است که همان‌طور است؛ همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع، حاکم بر جمیع موجودات است؛ حضرت مهدی همان‌طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت. آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است. پس این دو ماه، ماه‌هایی هستند که باید ما راجع به آنها احترام‌ قائل بشویم و ادعیه‌ای [را] که در این ماه مبارک؛ ماه معظم شعبان وارد شده است و پس از آن در ماه مبارک رمضان وارد شده است بخوانیم و درش تدبر کنیم.

مفسرانی که اهل این معانی هستند، ادعیه ائمه را تفسیر کنند! مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که کم نظیر است؛ مثل دعای ابو حمزه که از حضرت سجاد وارد شده است، آن هم کم نظیر است و این هم کم نظیر است. دعای کمیل در شعبان وارد شده است و یکی از ادعیه‌ای است که در پانزده شعبان، شب پانزده شعبان خوانده می‌شود، مشتمل بر اسراری است که دست ما از آن کوتاه است. از ائمه هدی‌ ادعیه‌ای وارد شده است که مضامین آنها را باید تامل کرد، و آنهایی که اهل نظر هستند، اهل معرفت هستند بر آنها شرح کنند؛ آنها را به مردم ارائه بدهند، اگرچه هیچ کس نمی‌تواند آن چیزی [را] که به حسب واقع هست، شرح کند. ما از این مسئله باید بگذریم و همان اکتفا کنیم به اینکه ما تابع هستیم و ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت از صدر خلقت بوده است و تا آخر خواهد بود».

انتهای پیام

captcha