عدالت اقتصادی و رفاه عمومی در حکومت مهدوی/ مدیریت ظالمانه مانع رفاه اقتصادی است
کد خبر: 3805260
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
آیت‌الله قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

عدالت اقتصادی و رفاه عمومی در حکومت مهدوی/ مدیریت ظالمانه مانع رفاه اقتصادی است

گروه اقتصاد ــ آیت‌الله قائم‌مقامی اظهار کرد: وقتی مدیریت ظالمانه است، مانع تحقق عدالت اقتصادی و رفاه می‌شود، اما با حاکمیت امام عصر(عج) زمین پذیرای اهل خودش می‌شود و کوچکترین مانع و مشکلی برای حوائج انسان نخواهد بود، بلکه همه چیز برای انسان فراهم است.

از مجموع آیات و روایات درباره ویژگی‎های عصر ظهور و دوران حکومت مهدوی می‎توان چنین دریافت که جامعه مهدوی یکی از کامل‎ترین جوامع از زمان خلقت جهان تا پایان آن است، چراکه در دوران ظهور امام عصر(عج) حکومت از همه جهات از جمله در زمینه اقتصادی از ویژگی‎های عالی و برجسته‌ای همانند تحقق عدالت و رفاه عمومی برخوردار است. البته برای پیشرفت اقتصادی در عصر ظهور به عواملی همانند ضرورت رشد و شکوفایی انسان، پرهیزگاری، برقراری عدالت و رعایت احکام و اجرای اوامر خداوند اشاره شده است. همچنین، در آیات و روایات به مهم‎ترین شاخصه‎های اقتصادی حکومت مهدوی اشاره شده که از مهم‎ترین آنها کاهش نابرابری‌ها، تحقق رفاه عمومی و عدالت اقتصادی، رشد اقتصادی پایدار، مصرف به اندازه نیاز برای همه افراد جامعه و از میان رفتن فقر و تنگدستی مردم است.

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت نیمه شعبان، حکومت مهدوی و ویژگی‌های اقتصادی این حکومت به ویژه از جهت عدالت اقتصادی پرداخت و ضمن تبریک ولادت با سعادت امام زمان(عج) گفت: این ولادت روز باشکوهی برای همه اهل ایمان و اهل حقیقت و معرفت است. اهمیت روز نیمه شعبان کاملاً مشخص و روشن است و شایسته است که انسان همیشه به ویژه در این روز در حقایق مهدویت از جهات مختلف ورود و تأمل داشته باشد.

دو دسته ادله در مورد دلایل غیبت امام زمان(عج)

وی با اشاره به ضرورت بررسی دلایل غیبت امام عصر(عج) ادامه داد: معارف مهدویت معارف بیکرانی است و به دلیل ارتباطی که این معارف با گسترده آینده انسان و جهان دارد، معارفی عظیم است و جای تأمل و فکر و اندیشه بسیار دارد. یکی از مباحث بسیار مهم در این زمینه بررسی موضوع علت غیبت امام زمان(عج) است.

آیت‌الله قائم‌مقامی اظهار کرد: باید به خوبی بررسی و تأمل شود که آیا علت غیبت امام عصر(عج) موضوعی سرّی است که عقل انسان نمی‌تواند آن را درک کند یا اینکه موضوعی سرّی نیست، بلکه این غیبت دلیلی روشن دارد. در این مورد دو دسته از منابع و ادله وجود دارد. یک دسته ادله‌ هستند که از ظاهرشان برمی‌آید که این غیبت نوعی سرّ از جانب خداوند است و عقل آدمی نمی‌تواند به علت آن پی ببرد.

روی‌گردانی مردم از ولایت؛ دلیل اصلی غیبت امام عصر

این مدرس حوزه و دانشگاه به دلیل مهم غیبت امام زمان(عج) اشاره کرد و یادآور شد: دسته‌ای دیگر از ادله در مورد دلایل غیبت امام زمان(عج) وجود دارند که معتقدند علت غیبت مشخص است و علت آن را هم بیان می‌کنند. این دسته معتقدند که مردم از این حقیقت اعراض کردند و به ولایت اقبالی نداشتند. بنابراین به دلیل عدم حمایت مردم، امام عصر از نظرها غایب شد.

آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان به اینکه باید به این ادله توجه زیادی شود، تأکید کرد: این جای تأمل دارد که کدام یک از این دو دسته با واقعیت همخوانی بیشتری دارد. البته با جمع این دلیل می‌توانیم ادله معارض را هم جمع کنیم و به نظر می‌آید نتیجه جمع این دو هم این است که علت اصلی غیبت امری سرّی نیست، بلکه دلیلی آشکار دارد.

حاکم شدن دین خداوند از سوی حضرت مهدی(عج)

وی با اشاره به اجرای دین خداوند از سوی امام زمان (عج) افزود: خود آن حضرت فرموده است که چون مردم ما را نمی‌خواهند. بنابراین برخلاف اجدادم و به شیوه آن‌ها در این جهان زندگی نمی‌کنم که ناچار به تقیه باشیم و وقتی ظاهر می‌شوم هیچ بیعتی با کسی و هیچ تقیه‌ای ندارم، بلکه بنده مُرّ حقیقت را بیان می‌کنم. در واقع دین خداوند از سوی ایشان حاکم می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با این اوصاف، باید درباره علت غیبت بدانیم که نخواستن مردم، علت اصلی و در واقع علت قدیم و ریشه‌دار بوده و بستری هم داشته است که مردم چنین چیزی را نمی‌خواستند، اما از سوی دیگر به طور قطع خبر داریم که سرانجام مردم به این بلوغ و آگاهی خواهند رسید که این حقیقت را بخواهند.

اهمیت نیمه شعبان

آیت‌الله قائم‌مقامی درباره آثار غیبت حضرت ولی‌ عصر(عج) در زندگی انسان‌ها و تغییرات بنیادینی که در زندگی آن‌ها ایجاد می‌کند ادامه داد: معتقدم که غیبت واقعه‌ای است که در جهت ظهور قرار می‌گیرد. بدین معنا که غیبت نوعی تکان در جامعه ایجاد می‌کند و باعث بیداری انسان می‌شود و انسان را متوجه می‌کند که تاکنون چه اشتباهاتی کرده است که امام وی و حجت خداوند غایب شده است؟ و این باعث می‌شود که انسان در دوران غیبت چنین سیری را شروع کند که اگر نمی‌تواند با چشم ظاهر امام عصر(عج) را ببیند، درک حقیقت ولایت را آغاز خواهد کرد.

وی به اهمیت نیمه شعبان اشاره و بیان کرد: نیمه شعبان روز بسیار مبارک و مقدسی است و امیدواریم که خداوند فرج را زودتر نزدیک کند. البته انقلاب اسلامی ایران درس بزرگی در این جهت داد و باید همچنان به میزان بیشتری فهمیده و درک شود. درسی که انقلاب اسلامی داد این بود که جریان غیبت و ظهور جریانی نیست که خداوند متعال به دلخواه خود انجام داده و امام عصر(عج) را در مقطعی به دلخواه خود غایب کرده و در مقطعی حاضر خواهد کرد.

درس بزرگ انقلاب اسلامی درباره مهدویت

وی ادامه داد: هم دلیل غیبت امام زمان(عج) معلوم است که همانا نخواستن انسان‌ها بوده و هم اینکه دلیل ظهور معلوم است که خواست انسان‌هاست. انقلاب اسلامی این درس بزرگ را داد که انسان در  مورد مهدویت نباید منفعل بنشیند. درست است که منتظر هستیم، اما از جهتی دیگر هم گفته شده که شما انسان مُنتَظَر هم هستید؛ بدین معنی که هم انتظار ظهور داریم و منتظریم که خداوند کاری در این زمینه انجام دهد و از سوی دیگر، خداوند هم منتظر است که انسان‌ها کاری کنند.

آیت‌الله قائم‌مقامی اظهار کرد: این همان کاری است که مردم در ایام انقلاب اسلامی انجام دادند. قیام کردن، مهیا بودن، جهاد و حرکت کردن و در صورت امکان، تشکیل دولت، از جمله اقداماتی هستند که در مهدویت باید مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم به ظهور نزدیک‌تر شویم.

عدالت؛ مهم‌ترین ویژگی حکومت مهدوی

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های حکومت مهدوی به ویژه از جهت اقتصادی یادآور شد: مهم‌ترین ویژگی حکومت مهدوی، تحقق عدالت است. البته در اینجا مراد از عدالت هم عدالت حکومت است که در حکومت مهدوی تحقق پیدا می‌کند. منظور از این عدالت عدالت خداوندی نیست، چراکه عدالت خداوند بالفعل است.

آیت‌الله قائم‌مقامی به آثار عدالت در وجود انسان اشاره و تأکید کرد: فلسفه وجودی مهدویت این است که انسان به فضل خداوند به عدالت برسد و بر همین اساس عمل کند، چراکه وقتی انسان ظالم است، مشمول عدل خداوند است و وقتی انسان عادل می‌شود، فضل خداوند و امداد ویژه الهی شامل حال وی می‌شود. فلسفه حاکمیت امام زمان(عج) این است که انسان و جهان را از طرق عادلانه کردن حکومت و عادل کردن انسان در طریق فضل قرار دهد. بنابراین مهم‌ترین ویژگی حکومت مهدوی همین عدالت به معنای دقیق کلمه است.

عدالت اقتصادی و رفاه عمومی در حکومت مهدوی/ مدیریت ظالمانه مانع رفاه اقتصادی است

عدالت اقتصادی و رفاه عمومی در حکومت مهدوی

وی درباره ویژگی‌های فضل خداوند گفت: فضل خداوند هم آن ویژگی است که گره‌گشایی و بن‌بست‌شکنی می‌کند و در صورت نبود آن، تنها چیزی که برای انسان وجود دارد، گره و بن‌بست است. این همان چیزی است که در شرایط کنونی در جوامع ظلم و کفر مشاهده می‌کنیم. ویژگی دیگر حکومت علوی آزادی حقیقی برای انسان است.

این مدرس حوزه و دانشگاه به عدالت اقتصادی و رفاه عمومی در حکومت مهدوی اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در حکومت علوی همین عدالت اقتصادی و رفاه عمومی است. در روایت آمده که با حاکمیت حجت معصوم خداوند حضرت مهدی(عج) از زمین و آسمان روزی می‌بارد. در چنین شرایطی، آسمان باران‌های پی در پی و زمین هم محصول خود را به انسان‌ها می‌دهد.

فراهم شدن امکان زندگی مرفه در حکومت مهدوی

آیت‌الله قائم‌مقامی به تبعات اقتصادی وجود مدیریت ظالمانه اشاره کرد و ادامه داد: در حکومت مهدوی هر کسی که به دنیا می‌آید، خداوند متعال امکان زندگی مرفه وی را قرار داده است. اگر حاکمیت‌ها غلط باشد چنین اتفاقی هم رخ نخواهد داد. وقتی مدیریت ظالمانه است، مانع تحقق عدالت اقتصادی و رفاه می‌شود، اما با حاکمیت امام عصر(عج) زمین پذیرای اهل خودش می‌شود و کوچکترین مانع و مشکلی برای حوائج انسان نخواهد بود، بلکه همه چیز برای انسان فراهم است.

وی به دیگر ویژگی‌های عصر مهدویت اشاره کرد و گفت: عصر مهدویت عصر مشاهدات است. در این عصر انسان حقایق توحید را به صورت نو به نو و نه به صورت تکراری مشاهده خواهد کرد. امروزه علم و تکنولوژی می‌خواهد حقیقت واقعی را به انسان نشان دهد، اما فقط بخش اندکی از حقایق را کشف کرده است، اما انسان مهدوی وارد حقایق ملکوتی خواهد شد.

آیت‎الله قائم‌مقامی در پایان تصریح کرد: در زمان حاکمیت امام زمان(عج) پرده‌ها کنار می‌روند و عالَم لطیف و شفاف می‌شود و انسان به استقبال آخرت می‌رود چراکه در چنان شرایطی انسان، عالم اخروی و ملائکه را مشاهده خواهد کرد. بنابراین امیدواریم که خداوند هرچه زودتر فرج را تکمیل کند، چراکه معتقدیم درجاتی از فرج اتفاق افتاده و باید منتظر بمانیم تا این فرج تکمیل شود.

انتهای پیام

 

captcha