درخواست سریلانکا برای نشست فوق‌العاده شورای امنیت / واکنش گسترده محافل بین‌المللی
کد خبر: 3805348
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
در پی انفجارهای مرگبار امروز صورت گرفت؛

درخواست سریلانکا برای نشست فوق‌العاده شورای امنیت / واکنش گسترده محافل بین‌المللی

گروه بین‌الملل ـ در پی سلسله انفجارهای مرگبار امروز در تعدادی از کلیساها و هتل‌های سریلانکا، رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر این کشور نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «العین»؛ کشور سریلانکا از بامداد امروز(اول اریبهشت‌ماه) شاهد موجی از انفجارها است که کلیساها و هتل‌های این کشور را هدف قرار داده و براساس گزارش منابع خبری، وقوع شش انفجار همزمان در سه هتل و سه کلیسا در پایتخت و شهرهای دیگر سریلانکا تاکنون حدود 160 کشته و بیش از 400 زخمی در پی داشته است.
 
این در حالی است که در تازه‌ترین خبرها، پلیس سریلانکا از وقوع انفجار هفتم در نزدیک پایتخت و نیز انفجار هشتم خبر داده است. همچنین با افزایش تعداد انفجارها مقامات کشور وضعیت منع آمد و شد در این کشور را اعلام کردند.
 
این سلسله انفجارها در عید پاک مسیحیان رخ داد که دو هتل و یکی از کلیساهایی که در این انفجارها هدف قرار گرفته شده‌اند، در کلمبو، پایتخت واقع هستند. انفجارهای دیگر در نقاط دیگر از جمله در یکی از کلیساهای «نگومبو» واقع در شمال سریلانکا رخ داده‌اند.
 
در همین راستا، نخست‌وزیر این کشور از شورای امنیت خواست که نشستی فوق‌العاده در این زمینه برگزار کند و دولت سریلانکا همچنین، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در این کشور را مسدود کرده و پیام‌رسان‌ها را بسته است.

نخست‌وزیر سریلانکا با محکوم کردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد.

به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالا تعدادی از توریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند. به گفته برخی رسانه‌ها از میان کشته‌ها ۳۵ تن خارجی هستند. هیچ طرفی تا به این لحظه مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

اما سلسله انفجارهای امروز کلیساها و هتل‌های سریلانکا با واکنش گسترده محافل بین‌المللی مواجه شده است، به‌طوری که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز (یکشنبه) در کلمبو پایتخت سریلانکا به ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقا ابراز همدردی کرد.

وزرای خارجه کشورهای قطر، کویت، بحرین، امارات، مرکز اسلامی الازهر، کلیسای کاتولیک مصر، رئیس‌جمهور ترکیه، وزرای خارجه آلمان و انگلیس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، نخست‌وزیر هند، رئیس کمیسیون اروپا و بسیاری از شخصیت‌های و نهادهای دینی و بین‌المللی نیز با صدور پیام‌های جداگانه حادثه تلخ و دلخراش امروز سریلانکا را محکوم کردند.
 
انتهای پیام
 
captcha